دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1398 - 17:23
یادداشت/ عباس علوی‌راد 

وضعیت خروج سرمایه از کشور طی یکسال و نیم گذشته در پرده ابهام!

بهار 1397 آخرین باری بود که بانک مرکزی وضعیت خروج سرمایه از کشور را براساس تراز حساب سرمایه در نماگرهای اقتصادی خود منتشر کرد. در واقع اکنون حدود پنج فصل است که هیچ‌گونه اطلاعات رسمی در این زمینه در دسترس نیست.
کد خبر : 414948

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، بهار 1397 آخرین باری بود که بانک مرکزی وضعیت خروج سرمایه از کشور را براساس تراز حساب سرمایه در نماگرهای اقتصادی خود منتشر کرد. در واقع اکنون حدود پنج فصل است که هیچ‌گونه اطلاعات رسمی در این زمینه در دسترس نیست.


چرا باید نگران غیرقابل رصد بودن وضعیت ورود و خروج سرمایه از کشور در یکسال و نیم گذشته تاکنون بود؟


ما در سال‌های 1395 و 1396 در قالب تراز حساب سرمایه به ترتیب با 18 و 19 میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور مواجه بوده‌ایم‌ (منبع: نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی)


حال اگر رقم تغییر در ذخایر بین‌المللی فقط بانک مرکزی را در سال‌های 95 و 96 که به ترتیب منفی ۷/۶ و منفی ۸/۱ میلیارد دلار بوده (منبع؛ همان) را به خروج سرمایه از کشور اضافه کنیم نگرانی‌ها جدی‌تر می‌شود.


علاوه بر این موارد با وجود اختلاف‌نظر آماری بانک مرکزی و‌ وزارت اقتصاد در مورد رقم دقیق بازگشت ارز حاصل از 40 میلیارد دلار صادرات کشور در سال 97 (به نقل از ایسنا، ۲۸/اردیبهشت/۹۸) برآورد می‌شود حدود نیمی از ارز حاصل از صادرات در سال گذشته به کشور وارد نشده است.


به نظر می‌رسد بدون اعلام وضعیت خروج سرمایه در یکسال و نیم گذشته حتی یک ارزیابی نسبی از تبعات سرکوب ارزی و حراج سکه طلا در نیمه نخست سال 97 و همینطور منطقی‌ترشدن سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی در نیمه دوم سال 97 تاکنون بر میزان خروج سرمایه از کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.


بنابراین صرف‌نظر از میزان دقیق خروج سرمایه از کشور در سال 97 و نیمه نخست سال 98 و ابعاد مختلف آن، نفس دسترسی نداشتن به تراز حساب سرمایه و امکان تحلیل روندها از سوی اقتصاددانان کشور قابل نقد جدی است.


عضو انجمن اقتصاددانان ایران و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته