دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1398 - 02:55
آنا گزارش می‌دهد؛

فعالیت 11 بیمارستان و مرکز درمانی دانشگاه آزاد در سراسر کشور/از گسترش آموزش پزشکی تا پژوهش محوری در حوزه سلامت

اکنون 11 بیمارستان و مرکز آموزشی و درمانی دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای مختلف درحال ارائه خدمات به دانشجویان و آحاد جامعه است.
کد خبر : 414800

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از سال 64 با چهار رشته پزشکی عمومی، پرستاری، مامایی و علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی آغاز به کار کرد و در طی این سالیان به تربیت دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی پرداخته و می‌پردازد.


یکی از مباحث مهم آموزش دانشجویان علوم پزشکی، آموزش بالینی دانشجویان این رشته‌ها است. دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر فراهم آوردن محیط‌های آموزش مناسب در محیط واحد دانشگاهی (اسکیل لب و آزمایشگاه‌های متعدد و...) در سراسر کشور، به ساخت و تأسیس بیمارستان به منظور آموزش دانشجویان در محیط کلینیکالی، که به ارائه خدمات درمانی هموطنان در کنار آموزش می‌پردازد، اقدام کرده است.


در حال حاضر این دانشگاه دارای 11 بیمارستان و مرکز درمانی در شهرهای مختلف کشور است.



اکثر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این دانشگاه موفق به اخذ درجه 1 اعتباربخشی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است. لازم به‌ذکر است در شهرهایی که این دانشگاه بیمارستان ندارد به‌منظور تأمین فیلد آموزش بالینی دانشجویان خود با عقد قراردادهایی با بیمارستان‌های آن شهرها این زمینه را فراهم آورده است تا خللی به آموزش دانشجویان وارد نشود.


ایجاد کمیته‌های دانشجویی و مراکز تحقیقاتی در راستای پژوهش محوری


توجه به امر پژوهش در کنار مقوله آموزش دانشجویان علوم پزشکی از دیگر دغدغه‌های معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است که بر روی آن تمرکز شده است. این دانشگاه علاوه بر راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مختلف تحقیقاتی به تشکیل کمیته تحقیقات دانشجویی، مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد همت گمارده است.


این دانشگاه دارای 36 مرکز تحقیقاتی، 4 مرکز رشد جهت ارتباط با صنعت و 11 مجله مختص علوم پزشکی فعال است. کمیته تحقیقات دانشجویی فعالیت‌ها و تحقیقات دانشجویی را نظام‌مند کرده و حمایت معنوی و مادی از فعالیت‌های پژوهشی در این دانشگاه تشکیل شده است.


باتوجه به حساسیت رشته‌های علوم پزشکی و تأثیر مستقیم آن‌ها بر سطح سلامتی جامعه، طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های این رشته‌ها نیز با حساسیت‌های خاصی از لحاظ اخلاقی و تأثیری که بر روی جامعه دارد مورد بررسی قرار می‌گیرند، این دانشگاه تا کنون موفق به اخذ کد اخلاق از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای 45 واحد خود شده است.


جایگاه مطلوب دانشکده‌های پزشکی دانشگاه آزاد در کشور/ایجاد رشته بهداست عمومی


دانشکده دندان ‌‌‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ رتبه‌بندی، جایگاه بالایی در بین دانشگاه‌‌‌‌های مطرح کشور در این رشته دارد؛ همان‌طور که در مرحله تخصص آمار قبولی بالایی مربوط به فارغ‌‌‌التحصیلان این رشته است هم‌چنین فارغ‌‌‌التحصیلان رشته‌‌‌‌‌‌‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هم آمار قبولیِ بالایی در مرحله دستیاری را به خود اختصاص می‌دهند.


طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، دانشجویان علوم پزشکی مشمول دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هم شده و پرداخت شهریه باعث معافی از انجام تعهدات نمی‌شود ولی تعهد آموزش رایگان با توجه به پرداخت شهریه مشمول دانشجویان شهریه‌پرداز تعلق نمی‌گیرد.


دانشکده دندان‌‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با دانشگاه جنوا ایتالیا تعاملاتی در زمینه آموزشی داشته و تاکنون از کشورهای عراق، لبنان و برخی از کشورهای همسایه هم دانشجویانی برای گذراندن رشته‌ها، جذب شده است. اخیراً اقداماتی جهت راه‌اندازی رشته پزشکی در واحد امارات شده و مکاتبات اولیه جهت اخذ مجوز با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته است.


دانشگاه علوم ‌‌پزشکی آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی 7 رشته درحال تصویب داشته که در انتطار تأیید نهایی شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. از جمله این رشته‌‌ها می‌‌توان به رشته بهداشت عمومی اشاره کرد که در دفترچه انتخاب رشته قید نشده و در صورت تأیید وزارت بهداشت این رشته‌‌ها در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرش خواهد داشت.


سر در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران


علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی طی سال‌های اخیر در عرصه‌های جهانی نیز موفقیت‌های چشمگیری داشته است؛ یکی از این موفقیت‌ها رتبه‌بندی موضوعی شانگهای 2019 و 2018 بود که دانشگاه آزاد اسلامی در موضوعات مختلف علوم پزشکی در رتبه بالایی قرار گرفته است.


این دانشگاه در رتبه‌بندی شانگهای 2019 که در تیرماه سال جاری اعلام شد در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری‌های پزشکی، علوم دهان و دندان‌پزشکی و داروسازی و علوم دارویی موفق به کسب رتبه‌های درخشان در عرصه دانشگاه‌های جهان شد و توانست در دسته‌بندی علوم دهان و دندان‌پزشکی، پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران و در رتبه‌بندی مشترک با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کشور قرار گیرد.


هم‌چنین بر اساس این رتبه بندی در داروسازی و علوم دارویی، دانشگاه آزاد اسلامی پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشهد و در رتبه‌بندی مشترک با دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی در کشور جای دارد.


در رتبه‌بندی فناوری پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه‌بندی مشترک با دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی و تهران در کشور قرار گرفته است. هم‌چنین رتبه‌های دانشجویان و کسب مدال‌های مختلف در المپیادهای دانشجویان علوم پزشکی کشور نشان از تربیت دانشجویان موفق و مستعد این دانشگاه است.


جذب 200 عضو هیئت علمی جدید در رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی


سیدعلی ابطحی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، با اشاره به کیفیت رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را انتخاب می‌کنند که به دلیل محدودبودن ظرفیت تعداد اندکی از این داوطلبان پذیرفته می‌شوند.


وی افزود: همه رشته‌های پزشکی دایر در دانشگاه آزاد اسلامی مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارند و رشته‌هایی که به مجوز وزارت علوم نیاز داشته هم توانسته مجوز دوگانه از دو وزارتخانه را کسب کند.


کتر ابطحی , , روابط عمومی


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: در طول سال گذشته اعتباربخشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی آزاد اسلامی آغاز شده، ۲۰۰ عضو هیئت‌علمی جدید جذب شده و فضای آموزشی جدید به رشته‌های پزشکی اختصاص یافته است. مثلاً فضای آموزشی رشته دندان‌پزشکی دوبرابر شده است.


ابطحی اضافه کرد: دانشکده‌های جداگانه‌ای برای گروه‌های علوم دارویی، شیمی دارویی و علوم و فناوری تأسیس شده است. تنها در دانشکده علوم و فناوری ۶ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند.


امروز دانشگاه آزاد اسلامی براساس رسالت‌های آموزشی و مأموریت‌های اجتماعی و در راستای کمک به ارتقای سطح بهداشت و درمان کشور یکی از دانشگاه‌های مرجع در امر آموزش و ارائه خدمات درمانی است. این دانشگاه با بهره‌گیری از اعضای هیئت علمی توانمند و امکانات گسترده آزمایشگاهی و بیمارستانی گام بلندی در تربیت نیروهای زبده و متخصص برداشته است.


انتهای پیام/4107/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
مهدی زکی پور کارمنددانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
۰
دانشگا برای پرسنل امکانات پزشکی
درنظربگیرد ماتمام دندانهایمان خراب
است بدلیل مشکلات مالی نمیتونم
دکتربروم
هلدینگ شایسته