دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1398 - 00:05
آنا گزارش می دهد؛

استقبال فلسطینیان از استعفای گرینبلات/ فرستاده ترامپ ناکام از قدس می‌رود

انتشار خبر استعفای فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به مذاکرات به اصطلاح صلح غرب آسیا با موجی از خوشحالی فلسطینیان مواجه شده است.
کد خبر : 414672
pic_1567018912.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا- مجتبی اسماعیلی: هفته گذشته خبری به ناگاه رسانه‌های منطقه و عمدتا حامی رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد؛ «جیسون گرینبلات؛ مهندس معامله قرن و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه استعفا کرد». دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از پایان سه سال مأموریت گرینبلات در سرزمین‌های اشغالی خبر داد و گفت که وی را در یک بخش ویژه به کار می‌گمارد. تحلیلگران سیاسی معتقدند که این اقدام به منزله شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه غرب آسیاست.


گرینبلات در ژانویه 2017 (دی ماه 1395) در چارچوب تیمی که دونالد ترامپ برای حل موضوع فلسطین چیده بود، وارد رایزنی با طرف‌های فلسطینی و صهیونیست شد، ولی سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا در منطقه و انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی باعث شد به تدریج فلسطینیان مخالفت خود را با حضور آمریکا در طرح صلح غرب آسیا اعلام کنند. 


جیسون گرینبلات


فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه از شاخص‌ترین ابزارهای ترامپ برای به سرانجام رساندن طرح صلح بود و البته حمایت‌های ویژه‌ای از صهیونیست‌ها می‌کرد و در آخرین مورد، چند ماه پیش به همراه جراد کوشنر، داماد ترامپ در مراسم افتتاح تونلی در شهرک سیلوان در قدس اشغالی شرکت کردند.


چشم‌انداز شکست


استعفای گرینبلات در واقع به معنای شکست سیاست‌های آمریکا در ارائه و اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» یا همان معامله ترامپ است و وی این روزها تلاش می‌کند تا با به تعویق انداختن مکرر رونمایی ادعایی از چنین طرح فضاحت‌باری، از زیر پذیرش مسئولیت عواقب آن شانه خالی کند. این موضوع دال بر این است که آمریکا توانایی طرح و اجرای یک نقشه راه سیاسی روشن و شفاف را ندارد و با فرا فکنی و دروغ‌پراکنی تلاش می‌کند فضایی غبارآلود ایجاد و در این فضا خود را «پلیس جهان» معرفی کند.


جراد کوشنر - جیسون گرینبلات


بی‌تردید همان‌گونه که بارها تحلیلگران و مقامات سیاسی منطقه گفته‌اند، معامله قرن به قعر جهنم افتاده و هر کسی بخواهد به آن دامن بزند و از این کبریت سوخته بخواهد برای خود چراغ درست کند، به سرنوشت گرینبلات دچار خواهد شد. همه حامیان این طرح شوم اکنون از اقدامشان پشیمان شده‌اند و با فرا فکنی تلاش می‌کنند حمایت‌های گذشته خود را توجیه کنند، غافل از اینکه آمریکایی‌ها در حمایت از این طرح همه در یک کشتی نشسته‌اند و همه با هم در باتلاق معامله قرن غرق خواهند شد، پس باید منتظر غرق شدن ترامپ نیز باشیم.


رسوایی بالاتر از این نیست که آمریکایی‌ها تاکنون چندین‌بار وعده رونمایی از طرح شوم معامله قرن را داده‌اند و آن را هر بار به بهانه‌های مختلف به تعویق انداخته‌اند و تنها به مطرح کردند بخش اقتصادی طرح، آن هم در یک گردهمایی کوچک و فضاحت‌بار در منامه بدون حضور نماینده‌ای از فلسطین بسنده کرده‌اند. معامله ترامپ نقشه رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد چنددستگی در غرب آسیا بود تا فلسطینیان را به گدایی کردن از کشورهای عربی مجبور کند، البته دینار و درهم عرب‌ها به نام کمک به فلسطینیان وارد سرزمین‌های اشغالی و به نام عادی‌سازی روابط، به جیب صهیونیست‌ها واریز می‌شد.


جراد کوشنر


ناظران سیاسی و گروه‌های مقاومت فلسطینی معتقدند که معامله ترامپ نقشه‌ای آمریکایی-صهیونیستی برای تسویه موضوع فلسطین، حقوق سیاسی فلسطینیان و انسانی جلوه دادن نقشه‌های شوم آمریکا در منطقه است.


جایگزین گرینبلات کیست؟


استعفای گرینبلات با موجی از خوشحالی و شادی مردم فلسطین مواجه شده است و آنها شکست آمریکا در سیاست‌هایش را دلیل این موضوع می‌دانند. سازمان آزادی‌بخش(ساف)، جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی(حماس) و دیگر گروه‌های فلسطینی در بیانیه‌های جداگانه‌ای از استعفای گرینبلات استقال کردند.


منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی اعلام کردند که این اقدام ترامپ بلافاصله پس از اعلام وجود اختلافات سیاسی در موضوع معامله قرن انجام شد. ترامپ به جای گرینبلات «آوی برکوویچ» 30 ساله و فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد را که به عنوان دستیار ویژه‌ دولت آمریکا مشغول فعالیت است، برای ادامه مأموریت طرح صلح برگزید. از وی به عنوان دست راست کوشنر یاد می‌شود و گفته شده که در تیم بررسی معامله قرن در کنار داماد ترامپ و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در تل‌آویو حضور داشته است.


گرینبلات


برکوویچ پیش‌تر در کمپین تبلیغاتی ترامپ برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2016 حضور داشت و روزنامه معاریو، چاپ رژیم صهیونیستی درباره وی نوشته است:‌ جایگزین گرینبلات در خانه یک فرد یهودی رشد و نمو کرده و بخشی از آموزش‌های خود را در مدت دو سال در سرزمین‌های اشغالی دیده است.


در واقع برکوویچ در منزل دو یهودی ارتدوکس در نیوجرسی در حومه شهر نیویورک بزرگ شده، بخشی از دوران نوجوانی خود را در شهر لورانس سپری کرده و دوره راهنمایی را در مرکز تعلیمات یهودی «Far Rockaway» گذرانده است. وی پسر عموی هوارد فریدمن، رئیس و مدیر لابی صهیونیستی آیپک در آمریکا در سال‌های 2006 تا 2010 است.


وی پس از فراغت از تحصیل، مدتی در سرزمین‌های اشغالی زندگی کرد و در برخی مراکز آموزش‌های یهودی درس خواند و در دانشکده‌ای یهودی در زمینه امور دینی مدرک گرفت و سپس برای ادامه تحصیل در رشته حقوق به دانشگاه هاروارد رفت.


وی در تعدادی از دیدارهای حساس در زمینه سیاست‌های آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی، ازجمله مذاکرات مربوط به انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس اشغالی حضور داشته و در ماه فوریه (بهمن 1397) به همراه کوشنر به چند کشور منطقه ازجمله عمان، بحرین، قطر، امارات، ترکیه و عربستان سفر کرد تا مقدمات طرح صلح غرب آسیا را فراهم کند.


خالد قدومی، نماینده مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین الملل خبرگزاری آنا گفت: تاکنون هیچ یک از نفرات تیم ترامپ چه راستگرا، افراطی و غیره نتوانستند با سیاست های رئیس جمهور آمریکا ادامه همکاری دهند، زیرا  وی روابط خوبی با اطرافیانش ندارد و  حتی سیاست های ترامپ در حوزه منطقه‌ای بسیار افراطی است و اطرافیان ترامپ نمی‌توانند با این سیاست های پرخاشگرانه همراهی کنند.


بازدید نماینده حماس خالد قدومی از خبرگزاری آنا


وی با بیان اینکه در تفکر ترامپ چیزی جز نفرت پراکنی، زور و خشونت وجود ندارد تصریح کرد: گرینبلات به مهندس معامله‌ قرن معروف است استعفای وی دو دلیل عمده دارد؛ نخست اینکه وی توانست با سیاست های قلدرمآبانه و نفرت آمیز ترامپ همراهی کند و دوم اینکه خود گرینبلات نتوانست در موضوع معامله قرن به یک جمع بندی کلی و درست برسد.


قدومی گفت: معامله قرن توطئه ای شکست خورده و پر از ظلم و ستم علیه فلسطینیان بود که گرچه ظاهری اقتصادی و مالی داشت، ولی سیاست های توطئه آمیز و نژادپرستانه آمریکا را دنبال می کرد؛ سیاست هایی که در تعارض کامل با حقوق قانونی ملت فلسطین قرار داشت .


نماینده حماس در تهران آوی برکوویچ، فرد جایگزین گرینبلات را فردی بی تجربه خواند و تأکید کرد: جوان ارتودوکس یهودی که به قول سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا معاون جراد کوشنر، داماد ترامپ است، ۳۰ سال دارد و کاملا بی تجربه است که تحصیلات و فعالیت هایش هیچ ارتباطی با سیاست ندارد. وی تربیت شده مدارس یهودی ارتودوکس بود و اکنون جایگزین مشاور رئیس جمهور آمریکا شده است. این اقدام به این دلیل است که ترامپ به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند به طور جدی موضوع فلسطین را حل و فصل کند و بنابراین فردی بی تجربه را جایگزین گرینبلات کرد.


بازدید نماینده حماس خالد قدومی از خبرگزاری آنا


قدومی گفت: گروه های معتقد به مذاکرات صلح با آن فرد با تجربه (گرینبلات) به وضع بدتری نسبت به گذشته رسیدند و اگر بخواهیم ببینیم ترامپ چگونه مسائل خاورمیانه را بررسی می کند، باید به فرد منتخب وی نگاهی بیندازیم تا به استیصال ترامپ از حل موضوع فلسطین پی ببریم.


وی افزود: به نظر من این یک پیام مهم برای کسانی است که به مذاکره میان اسرائیل و آمریکا معتقدند تا بدانند ترامپ تا چه اندازه توهین‌آمیز با مسائل منطقه‌ای برخورد می کند. ما به معامله قرن اعتقاد نداریم و استعفای گرینبلات نشان می دهد جریان مقاومت توانسته در راستای اهداف خود به پیروزی دست یابد.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته