دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام ارزانی در گفتگو با آنا خبر داد؛

قرائت قرآن همگام با عاشورائیان در 25 هزار مسجد کشور

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از قرائت سوره فجر در 25 هزار مسجد کشور در شب عاشورای حسینی خبر داد.
کد خبر : 414586
IMG22195013.jpg

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: در شب عاشورای حسینی امسال، یکی از برنامه‌های ما در 25 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور قرائت قرآن کریم است. در راستای این برنامه، یا به سبک مجلسی سوره مبارکه فجر توسط قاریان قرائت شده و یا به سبک ترتیل از سوره فجر آغاز و تا آخر قرآن قرائت می‌شود. در برخی مساجد نیز شاهد جزءخوانی قرآن هستیم که همچون ماه رمضان تا پایان ماه محرم یک ختم کلام‌الله مجید داشته باشند.


وی اظهار کرد: در شب عاشورا، مساجدی که از قاریان نوجوان استفاده می‌کنند امتیاز خاص دارند. در نهایت 28 نفر شامل 14 نفر از قاریان و 14 نفر از مدیران کانون‌ها را به قید قرعه انتخاب می‌کنیم و در ایام اربعین به کربلای معلی اعزام می‌کنیم. همچنین سه استان کشور که بیشترین مراسم قرائت قرآن را در مساجد داشته باشند به عنوان استان‌های برتر انتخاب می‌شوند.


رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: در کربلا لشگر عمر سعد قرار بود در نهم محرم به سپاه امام حسین حمله کنند، اما حضرت سیدالشهدا(ع) یک شب از دشمن مهلت می‌خواهند؛ وقتی دلیلش را می‌پرسند، می‌فرمایند که می‌خواهیم با قرائت قرآن کریم و دعا با خداوند متعال راز و نیاز کنیم. در شب عاشورا، در اردوگاه امام حسین(ع) ارتباط با خدا در دو قالب نماز و قرآن در بین اصحاب مشهور است. در روایات متعدد درباره مناجات یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا داریم که تا صبح از خیمه‌های سپاه امام صدای زمزمه‌هایی مثل دسته‌ای از زنبوران عسل به گوش می‌رسید که صدای قرائت قرآن و مناجات بود.


ارزانی عنوان کرد: نکته بعدی این است که امام حسین(ع) از بیست و هشتم ماه رجب که از مدینه حرکت می‌کنند تا زمانی که به کربلا می‌رسند، همواره آیاتی از کلام‌الله را به عنوان شاهد و الگوی حرکتشان به آن استناد می‌کردند، یعنی قیام عاشورا با آیه 21 سوره مبارکه قصص «فخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّبُ قالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» آغاز و در زمان شهادت حضرت اباعبدالله(ع) با آیه «انا لله و انا الیه راجعون» به انتها رسید.


وی گفت: علاوه بر این، در زیارت امام حسین(ع) در شب عید فطر و عید قربان خطاب به ایشان می‌خوانیم «السلام علیک یا شریک القرآن»، امام حسین(ع) شریک و همتای قرآن است. این روایت از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که اهل بیت(ع) و قرآن در کنار یکدیگر هستند. ما چون انسمان با امام حسین(ع) در ماه محرم زیاد است، به دنبال این حرکت هستیم که در دهه اول و در طول ماه محرم و به‌ویژه شب عاشورا مانند ماه رمضان که همه سعی دارند ختم قرآن داشته باشند، این سنت را در ماه محرم نیز تکرار کنیم.


انتهای پیام/4072/4104/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته