دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از «چوار» تا «سن سیرو» میلان، از چمن سبز تا پرده نقره‌ای؛

روایت شهیدان زمین فوتبال «چوار» در میلان دیده شد/ درخواست سازندگان «مستطیل قرمز» از رهبر معظم انقلاب+ فیلم

سازندگان فیلم «مستطیل قرمز» که به‌تازگی منتخب جشنواره فیلم‌های ورزشی 2019 میلان ایتالیا شده است، درخواست خود را از رهبر معظم انقلاب مطرح کردند.
کد خبر : 414341
374f8f42-d776-4215-820d-d57aa6108eca.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنرخبرگزاری آنا، در مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم‌های ورزشی 2019 میلان ایتالیا که هشتم آبان‌ ماه با حضور مقامات دولتی و مطرح ایتالیا از جمله معاون وزیر فرهنگ و گردشگری، شهردار میلان، ورزشکاران بین‌المللی، هنرمندان و سینماگران برگزار شد، سه فیلم ایرانی به جمع 6 فیلم برگزیده هر بخش راه یافتند و در آن بخش‌ها برگزیده شدند.


براساس این گزارش، «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی جایزه برگزیده بخش مستند، «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی جایزه برگزیده بخش بلند داستانی و «شش خونه» به کارگردانی عباد ادیب‌پور جایزه برگزیده بخش کوتاه داستانی را کسب کردند.


فیلم «مستطیل قرمز» که در بخش فیلم‌های بلند داستانی موفق به کسب مدال بلورین و لوح زرین شد، درباره رنج و فداکاری مردم منطقه ایلام در دوران دفاع مقدس است. علت انتخاب این نام برای فیلم به دلیل پرداختن به حادثه زمین فوتبال منطقه «چوار» است.


در بیست و سوم بهمن‌ماه ۱۳۶۵ عده‌ای از جوانان ایلامی در زمین فوتبال چوار برای تقویت روحیه جنگ‌زدگان در حال بازی فوتبال بودند که هواپیماهای عراقی منطقه را بمباران می‌کنند. درحالی‌که هنوز ۳۵ دقیقه از زمان بازی باقی‌مانده بود و همه نگاه‌ها روی یکی از دروازه‌ها و منتظر زدن ضربه کرنر بودند، زمین فوتبال چوار زیر آتش جنگنده‌های بعثی بمباران شد. شهادت ۱۰ فوتبالیست، سه کودک، یک داور و یک تماشاگر حاصل هجوم ناجوانمردانه ارتش بعثی صدام بود و اتفاقی تلخ در تاریخ ورزش کشورمان رقم خورد.



تلخی این تراژدی بزرگ اگرچه همواره برای مردم ایلام تازگی دارد و فراموش نمی شود، اما چندان برای مردم سایر مناطق کشور شناخته‌شده نیست. اینک اما به مدد هنر سینما و با تلاش برادران صیدخانی این واقعه تلخ از سایه نسیان خارج شده است.


به خاک و خون کشیدن جوانان بیگناه در زمین فوتبال واقعه‌ای دهشتناک است و چه بسا اگر در یک کشور غربی رخ داده بود، کمپانی‌های فیلمسازی چندین پروژه سینمایی بزرگ و دیدنی را بر مبنای این رخداد روانه سینماها می‌کردند.به این ترتیب با فیلم «مستطیل قرمز» آوازه مظلومیت این شهیدان از جوار زمین فوتبال چوار به «میلان»، شهر مُد و فوتبال و در جوار ورزشگاه بزرگ «سن سیرو» رسید.


حسن و حسین صیدخانی دو برادر دهه شصتی اهل ایلام، سازندگان این فیلم هستند که به همت علیرضا سجادپور در مقام تهیه کننده، این فیلم را تولید کرده‌اند.


اندیشه فولادوند، مهدی اسدی، علی اوسیوند، محمود مقامی، جمشید جهانزاده، شهربانو موسوی، حسن مظلومی و عاطفه مرشدی به همراه هستی صادقیان، داریا اصلانی و امیررضا مهدی‌بیگی به عنوان سه بازیگر نوجوان در «مستطیل قرمز» ایفای نقش می‌کنند. ضمن این که بازیگری فرانسوی به نام «شارل کوان» نیز در کنار تعدادی از بازیگران بومی شهر ایلام نیز در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.


مهدی نادری و مریم اشرفی نویسندگان این فیلم هستند و تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری بخش اول آن است. سعید براتی نیز مدیریت فیلمبرداری بخش دوم فیلم را به عهده دارد؛ تدوین این اثر نیز به عهده حسین زندباف است.



«مستطیل قرمز» آوازه مظلومیت شهیدان را از جوار زمین فوتبال چوار به «میلان»، شهر مُد و فوتبال و در جوار ورزشگاه بزرگ «سن سیرو» رساند



حسن صیدخانی یکی از دو کارگردان «مستطیل قرمز» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به این که او و برادرش حسین صیدخانی مانند هزاران نفر از اهالی ایلام و منطقه غرب کشور از کودکی با این واقعه تلخ آشنایی داشته و در ذهنشان ماندگار است گفت: خیلی از افرادی که در این اتفاق به شهادت رسیده یا مجروح شدند و همچنین بازماندگان این رویداد، از نزدیکان خود ما هستند. اتفاق خیلی بزرگی بود و ما سال‌ها با آن درگیر بودیم. وقتی وارد عالم سینما شدیم، تصمیم گرفتیم در اولین فیلم خودمان به این سوژه فراموش شده بپردازیم.


وی اظهار کرد: متأسفانه نهادهای جهانی و حقوق بشری در این سال‌ها اصلاً توجهی به این موضوع نشان ندادند. ما حداقل دو سال درگیر این پروژه بودیم تا با زبان نافذ سینما گوشه‌ای از ابعاد فاجعه «چوار» را برای مردم روشن کنیم. به‌جرئت می‌توانم بگویم که «مستطیل قرمز» اولین فیلم مستقل سینمای دفاع مقدس در سینمای ایران است؛ چون هیچ نهادی پشت آن نبود. حتی اگر بنیاد فارابی هم کمکی به تولید فیلم کرده است، در قالب مرسوم و به‌صورت وام بود که باید این وام را هم برگردانیم.در حالی که هنوز فرصت اکران به ما داده نشده است.



کارگردان فیلم مستطیل قرمز در ادامه افزود: امیدوارم فضای سینما و به‌ویژه در حوزه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس برای همگان باز شود و در انحصار چند نام محدود باقی نماند.


صیدخانی با اشاره به این که امسال 700 اثر از 120 کشور در جشنواره جهانی فیلم‌های ورزشی میلان حاضر بودند گفت: هفت داور از هفت کشور اروپایی داوری این جشنواره را بر عهده داشتند؛ رقابت بسیار سختی بود. ما هم که کار را فرستادیم، به فکر جایزه نبودیم. فکر می‌کردیم سرنوشت این فیلم هم مثل سایر فیلم‌های حوزه دفاع مقدس خواهد شد که در جشنواره‌های خارجی با بی‌اعتنایی روبه رو می‌شوند. به لطف خدا این اثر در ابتدا در بین 45 فیلم منتخب قرار گرفت که اتفاق بسیار خوشحال‌کننده‌ای بود و در نهایت هم در مراسم اختتامیه توانست مدال بلورین جشنواره را از آن خود کند.


وی عنوان کرد: من به جرئت می‌گویم که یک استان درگیر این فیلم بودند. إن‌شاءالله فیلم که اکران شود، خواهید دید که پروداکشن خیلی سنگینی دارد. بازیگری از کشور فرانسه به نام آقای «شارل کوان» داشتیم که در قسمت‌هایی از فیلم بازی دارند. در «مستطیل قرمز» تمام اتفاقات بمباران زمین فوتبال «چوار» در سال 1365 در کنار آوارگی مردم غرب کشور و شرایط سختی که سپری کردند، بازسازی شده است.





کارگردان فیلم «مستطیل قرمز» با تأکید بر وفور سوژه‌های خوب و دست‌نخورده در سینمای دفاع مقدس گفت: اگر سینما و به‌ویژه سینمای دفاع مقدس را از انحصار بیرون بیاورند، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. ما این مسیر را ادامه خواهیم داد و باز هم فیلم دفاع مقدسی می‌سازیم. هرچقدر هم که بی‌مهری ببینیم، فعالیت در سینمای دفاع مقدس در دستور کار ما خواهد بود.


«حسین صیدخانی» دیگر کارگردان این اثر هم با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری که فیلمسازان به گونه‌ای فیلم بسازند که همه مردم دنیا مخاطب آن فیلم‌ها باشند گفت: ماهر چه که داشتیم برای این کار گذاشتیم. به خدا توکل کردیم و اولین فیلم منطقه را ساختیم. این افتخار برای همه مردم ایلام و همه ایرانیان است. الان هم نه دنبال پولیم، نه دنبال شهرت و نه کسب مقام؛ تنها خواسته و آرزوی ما این است که کاش مقام معظم رهبری این فیلم را ببیند.


این فیلمساز جوان بیان کرد: الان کلی بدهی داریم، اما عقب‌نشینی نمی‌کنیم و همچنان در این مسیر هستیم. نه آقازاده بودیم، نه با مافیا بودیم، نه رانت داشتیم! در این دو سال در کنار حمایت‌ها، بی‌مهری‌هایی هم به این فیلم شد، اما امروز خوشحالیم که حرف مستطیل قرمز در دنیا به کرسی نشست و در سطح بین‌المللی درخشید.



وی اظهار کرد: «مستطیل قرمز» سند مظلومیت مردم ایران است. کاش آقای ظریف این فیلم را به سازمان ملل ببرد و بگوید که ما همیشه مورد تهدید بوده‌ایم و برای همین است که به دنبال تقویت بنیه دفاعی خودمان هستیم. مستطیل قرمز حرف خودش را زد. این افتخار را به شهدای چوار و خانواده‌های آنان و رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌کنیم.


صیدخانی افزود: انتظار ما این است که نهادهایی مثل سازمان اوج، بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری از اکران این کار حمایت کنند.



کارگردان مستطیل قرمز: امیدوارم فضای  ساخت فیلم‌های دفاع مقدس برای همگان باز شود و در انحصار چند نام محدود باقی نماند



وی گفت: برای حضور در مراسم اختتامیه در ایتالیا از ما دعوت شد. تمام امکانات از قبیل رزرو هتل و تشریفات دیگر هم صورت گرفت، اما من و برادرم ترجیح دادیم که هزینه این سفر را در اختیار دانش‌آموزان محروم استان ایلام قرار دهیم که برخی از آنها حتی توانایی تأمین مداد و خودکار برای تحصیل را نیز ندارند و فقط به صدور یک بیانیه تشکر بسنده کردیم. البته خوشحال هستیم که نمایندگانی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا حاضر بودند و به نمایندگی از ما جایزه را دریافت کردند.


تهیه‌کننده فیلم «مستطیل قرمز» هم در گفتگویی کوتاه با خبرنگار آنا با اشاره به موفقیت فیلم مستطیل قرمز گفت: حادثه ناگوار و تأسف بار بمباران زمین فوتبال چوار در تاریخ  جنگ‌های دنیا بی‌نظیر است. در جنگ‌های اول و دوم جهانی، ورزشگاه‌ها هنگام بازی افراد مورد حمله قرار نمی‌گرفت. حتی طرف‌های درگیر برای جشن سال نو موقتاً دست از تیراندازی برمی‌داشتند و با هم فوتبال بازی می‌کردند. این جنایت تلخ بعثی‌ها  در جریان جنگ تحمیلی رخ داد و جالب بود که سال‌های سال جز چند اقدام محدود، کسی به این موضوع نپرداخته بود.


علیرضا سجادپور اظهار کرد: برادران صیدخانی با پشتکار و پیگیری خودشان متنی را آماده کرده بودند و همه کارهای فیلم را هم خودشان انجام دادند. به جز موارد اندک، تقریباً هیچ کمکی هم از نهادی نگرفتند. می‌توان گفت حدود 85 درصد این کار را خود این بچه‌ها با قرض و زحمات شخصی ساختند. من سال 94 از این کار اطلاع پیدا کردم. اراده این دوستان و طرح خوبی که داشتند را پسندیدم  و تهیه‌کننده کار شدم. البته شروع کار با آغاز بیماری من همراه شد و بیشتر از دور کارها را پیش می‌بردم و باز هم بخش عمده کار به عهده این دو جوان بود.



وی عنوان کرد: برادران صیدخانی با همت خودشان، نخستین فیلم تولیدشده در استان ایلام را ساختند. یک مقدار به خاطر مشکلات مالی، بخشهای فنی کار طول کشید. در این کار از حمایت معنوی فدراسیون و مسئولان فوتبال بهره‌مند بودیم و دو هفته لیگ برتر در آن ایام مشخصاً به‌نام «شهدای چوار» نام‌گذاری شد. بچه‌ها امکان فیلمبرداری از صحنه‌هایی را که در یکی بازی‌های دربی می‌خواستیم پیدا کردند. انصافاً فدراسیون فوتبال حمایت معنوی زیادی انجام داد اما به دلیل مسائل مالی که داشت نتوانست هیچ‌گونه حمایت مالی انجام دهد.


سجادپور افزود: «مستطیل قرمز» دی‌ماه سال گذشته برای اهالی رسانه، ورزشکاران، فوتبالیست‌های پیشکسوت و مسئولان فدراسیون فوتبال با حضور عوامل فیلم اکران شد؛ من از همین نمایش خصوصی متوجه شدم که این فیلم در اکران عمومی هم شانس خوبی خواهد داشت؛ چون استقبال بسیار زیاد بود و سالن پر شد. بعد از پایان فیلم، برای دقایق طولانی مردم کف می‌زدند و خیلی‌ها با بغض و اشک سالن را ترک کردند. این فیلم هنوز نتوانسته در سینماها اکران شود، چون همان‌طور که در ساختش حمایت نشد، در پخش هم حمایتی نداشته و کار ما برای اکران واقعاً دشوار است.



سجادپور: انتظار دارم که برای اکران «مستطیل قرمز» حوزه هنری به میدان بیاید



سجادپور عنوان کرد: می‌دانید که در این سال‌ها جشنواره‌های اروپایی اصلاً به فیلم‌های دفاع مقدس روی خوش نشان نمی دادند. بزرگانی مثل ابراهیم حاتمی‌کیا، احمدرضا درویش، زنده‌یاد ملاقلی‌پور و خیلی‌های دیگر که صدر سینمای ایران هستند، نتوانستند آثارشان را در این جشنواره‌ها به نمایش بگذارند. با این حال «مستطیل قرمز» نه‌تنها در یک جشنواره اروپایی پذیرفته شده، بلکه جایزه اول آن را هم از آن خود کرده و این برای یک فیلم دفاع مقدس، فوق‌العاده مهم و کاملاً بی‌سابقه است.



سجادپور در ادامه افزود: این فیلم اولین کار بلند برادران صیدخانی بود؛ اگرچه کارهای کوتاه بسیار هنری و خوبی ساخته بودند. خوشحالم که با همت و توان شخصی خودشان هزینه این کار را تأمین کرده و آن را به سرانجام رساندند. امیدوارم با کمک نهادهای ذی‌ربط بتوانیم اکران خوبی هم داشته باشیم. من انتظار دارم که حوزه هنری به میدان بیاید؛ سرگروهی این فیلم را بگیرد و بخشی از تعهداتش درباره حمایت از فیلم‌های ارزشی را با پخش این فیلم به انجام برساند.


انتهای پیام/4104/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته