دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1398 - 00:05
تحلیلگر امور عراق در گفتگو با آنا مطرح کرد:

پاسخ قاطع حزب‌الله، اقدام بازدارنده‌ای برابر حملات رژیم صهیونیستی/ عدم پاسخ بغداد نتانیاهو را گستاخ کرد

یک تحلیلگر امور عراق گفت: توانایی حزب‌الله در پاسخ متقابل، بیش از هر چیزی رژیم صهیونیستی را به هراس از انجام حملات انتقام‌جویانه وادار کرد و این موضوع می‌تواند باعث احتیاط بیشتر تل‌آویو در حملات احتمالی بعدی شود.
کد خبر : 414289

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: به باور بسیاری از کارشناسان منطقه‌ای واکنش قاطع نشان ندادن دولت بغداد و حشدالشعبی به تجاوزات پهپادی رژیم صهیونیستی به مواضع نیروهای مقاومت در عراق، رژیم صهیونیستی را به فکر انداخت تا دامنه تجاوزات خود را به سوریه و لبنان گسترش دهد، غافل از اینکه نیروهای حزب‌الله و سوریه پاسخی شایسته به این تجاوزات نشان می‌دهند. 


در واقع تهدیدات سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و سپس حمایت‌های ایران از محور مقاومت در لبنان و سوریه باعث شد تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از فکر تعرض به نوار غزه و دیگر اجزای محور مقاومت خارج شود.


سیدرضا قزوینی غرابی، تحلیلگر امور عراق در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: بنیامین نتانیاهو بنا به اطلاعاتی که از داخل عراق داشت و شاید هم برخی زد و بندهای اطلاعاتی، مطمئن بود حمله به مواضع حشدالشعبی در عراق و هدف قرار دادن پایگاه‌های مقاومت در سوریه چندان خسارت و تبعاتی برایش نخواهد داشت، بنابراین برای اینکه آبروی از دست رفته خود را در تقابل با نیروهای مقاومت فلسطینی جبران و از سوی دیگر برای خود در آستانه انتخاباتی رژیم صهیونیستی رأی جمع کند حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی را کلید زد.


وی افزود: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش‌تر اعلام کرده بود قصد دارد هر چه بیشتر به ایران نزدیک شود و در این راستا مواضع ایران را در عراق هدف قرار دهد، بنابراین معتقدم گرچه این پایگاه‌ها متعلق به نیروهای عراقی است، ولی از آن رو که این نیروها از سوی ایران حمایت می‌شوند، هدف تل‌آویو رویارویی غیرمستقیم با ایران بوده است.


پاسخ قاطع نشان ندادن بغداد دامنه تعرضات تل‌آویو را به لبنان کشاند


غرابی پاسخ قاطع نشان ندادن حشدالشعبی و دولت عراق را عاملی دانست که باعث شد دامنه گستاخی نتانیاهو به لبنان و مواضع حزب‌الله در سوریه کشیده شود و تصریح کرد: با گستاخی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شاهد تجاوز پهپادی آنها به ضاحیه جنوبی بیروت بودیم، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که حزب‌الله هرچند با دولت لبنان هم‌راستا و هم‌پوشانی دارند، ولی در واکنش به تعرضات به خاک این کشور قاطعانه و مستقل عمل می‌کنند و منتظر دستور شخص منفعلی همچون سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان نمی‌نشینند. از این رو نتانیاهو در حمله به سوریه و لبنان غافلگیر شد و مقاومت اسلامی لبنان توانست پاسخ بخشی از تجاوزات رژیم صهیونیستی به نیروهایش را بدهد. بنده هم باور دارم که ممکن است این پاسخ همچنان ادامه داشته باشد.


سید رضا قزوینی غرابی


این تحلیلگر امور منطقه درباره اینکه پیروزی مجدد نتانیاهو در انتخابات آتی رژیم صهیونیستی چه تأثیری بر سیاست این رژیم می‌گذارد، گفت: مطالعات آماری و نظرسنجی‌های انجام شده در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد نتانیاهو احتمالاً تنها در صورتی می‌تواند به پیروزی در انتخابات فکر کند که همچون دوره‌های گذشته به دنبال ایجاد ائتلاف با برخی احزاب دست‌راستی باشد، طبعاً اگر وی پیروز انتخابات شود که احتمال زیادی دارد، به‌ معنای ادامه روند فعلی سیاست‌های رژیم صهیونیستی است.


وی در پاسخ به این سؤال که «آیا عراق به عنوان یکی از سه کشوری که به طور مستقیم درگیر تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران است، به تل‌آویو واکنش قاطعی در زمینه تجاوز به مواضع حشدالشعبی نشان می‌دهد»، گفت: متأسفانه بغداد تاکنون موضع قاطعی را در زمینه حمله پهپادها به مواضع حشدالشعبی و نقض حاکمیت ملی خود انجام نداده است که کمی مشکوک به نظر می‌آید. علاوه بر این، دولت عراق گرچه از وجود تیم تحقیقات حادثه صحبت به میان آورده، ولی تاکنون نتوانسته است نام یک یا چند مظنون حملات اخیر را اطلاع‌رسانی کند که این نشان می‌دهد علاوه بر احتمال وجود برخی جاسوس‌ها در بدنه دولت عراق، بغداد به شدت تحت تأثیر القائات واشنگتن قرار دارد. آنها تاکنون تنها به برگزاری دو جلسه میان سران قوا و یک جلسه با برخی از فرماندهان حشدالشعبی اکتفا کرده‌اند و ظاهراً کاردار آمریکا در بغداد را نیز فراخوانده است. باوجود این، بعید است دولت بغداد بخواهد یا بتواند در صورت انجام حملات مشابه اقدام قابل توجهی انجام دهد.


رژیم صهیونیستی جرئت تعرض به ایران را ندارد


قزوینی غرابی درباره پاسخ حزب‌الله به تجاوز رژیم صهیونیستی و اینکه آیا می‌توان از آن به عنوان یک عامل بازدارنده برای مرتکب نشدن مشابه چنین تجاوزاتی در آینده علیه محور مقاومت یاد کرد، گفت: واکنش قاطع و سریع حزب‌الله نشان داد محور مقاومت به ویژه در لبنان قادرند هر لحظه توازن قوا را در صورت هرگونه ضعف یا انحراف، به کشورهای عضو محور بازگردانند و مانع از هرگونه ضعفی شوند. توانایی حزب‌الله در پاسخ متقابل، بیش از هر چیزی رژیم صهیونیستی را به هراس از انجام حملات انتقام‌جویانه وادار کرد و این موضوع می‌تواند باعث احتیاط بیشتر تل‌آویو در حملات احتمالی بعدی شود. حزب‌الله تل‌آویو را وادار کرد که قبل از هرگونه اقدام خیره‌سرانه، قدر بیشتری تأمل کند.


سید رضا قزوینی


این تحلیلگر امور عراق درباره اینکه آیا تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک لبنان و مواضع حزب‌الله در سوریه می‌تواند خطری برای ایران تلقی شود، تصریح کرد: فرماندهان نظامی اسرائیل بعد از پاسخ قاطع حزب‌الله و قبل‌تر اقدام ایران در ساقط کردن پهپاد پیشرفته جاسوسی آمریکا که قصد تجاوز به حریم هوایی ایران را داشت، هرگز این تصور را به ذهن خود راه نمی‌دهند که بخواهند وارد درگیری فیزیکی نظامی با ایران شوند. به ویژه اینکه قدرت سایبری و توانایی ایران در ایجاد اختلال در مسیر دریایی خلیج فارس به صهیونیست‌ها نشان داد که باید در محاسباتشان برای تقابل با ایران تجدید نظر کلی کنند و گزارش‌های منتشره از داخل مراکز تصمیم‌ساز تل‌آویو این موضوع را نشان می‌دهد.


وی افزود: علاوه براین پاسخ حزب‌الله به تجاوز صهیونیست‌ها یک قدرت مافوق تصوری از این گروه مقاومت در ذهن رؤسا و فرماندهان اسرائیلی ایجاد کرده که به خودی خود یک عامل بازدارنده به شمار می‌رود. هم‌مرزی رژیم اشغالگر قدس با لبنان این نگرانی فزاینده را در آنها ایجاد کرده که در صورت هرگونه تجاوزی به محور مقاومت، عمق سرزمین‌های اشغالی با همه شهرک‌های صهیونیست‌نشین و تأسیسات نظامی زیر موشک‌‌باران حزب‌الله قرار بگیرد، بنابراین پذیرش چنین ریسکی به وسیله نتانیاهو یک حماقت محض است.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته