اذعان رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران بر ناکارآمدی طرح جدید ترافیک/ آلودگی هوا کم نشد!

محمد علیخانی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با کارآمدی طرح کاهش آلودگی هوا در تهران اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری طبق بررسیها و گزارشهای موجود به این نتیجه رسید که طرح زوج و فرد در تهران جوابگو نخواهد بود و باید طرح دیگری جایگزین آن شود اما اینکه اعلام میشود طرح جدید باعث کاهش آلودگی هوا میشود قابلقبول نیست.
وی ادامه داد: تهران ۷۸۰ کیلومترمربع وسعت دارد که در گذشته محدودهای ۳۲ کیلومتری جزء حلقه اول بوده و امروز ۸۰ کیلومتر هم به حلقه دوم آن اضافه شده که رویهم حدود ۱۲۰ کیلومتر از ۷۸۰ کیلومتر وسعت شهر تهران در قالب طرح کاهش آلودگی هوا قرار میگیرد ولی با اجرای طرحی در یک نقطه نمیتوان مشکل آلودگی را حل کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که حل مشکل آلودگی هوا نیازمند بستهای از سیاستهاست، گفت: بخشی از این سیاستها خارج از اختیار شهرداری است که از آن جمله میتوان به موضوع بنزین و همچنین خودروها و صنایع آلاینده آن اشاره کرد.
علیخانی در ادامه لزوم بهکارگیری سیاستهای حملونقل از سوی مدیریت شهری را از اقدامات شهرداری برای کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: توسعه مترو، اتوبوس، اجرای طرح ترافیک، معاینه فنی از جمله برنامههایی هستند که اگر بهصورت همزمان به کار گرفته شود میتواند نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
وی در ادامه به اصرار صرف مدیریت شهری بر طرح ترافیک اشاره و اذعان کرد: درصورتیکه ما باقی مسائل را رها کنیم و تنها بر یک طرح ترافیک تأکید کنیم چندان نمیتوانیم در رسیدن به هدف کاهش آلودگی هوا موفق باشیم، بهعنوانمثال در برنامه توسعه سوم خرید اتوبوسهای برقی از سیاستها بود ولی تاکنون حتی یک دستگاه هم وارد ناوگان اتوبوسرانی نشده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به این موضوع که شورای اسلامی شهر تهران سیاستها را در قالب برنامه سوم توسعه شهر تهران تصویب کرده و در این راستا سیاستهای حملونقلی دیده شده است، اذعان کرد: مسئله این است که شورای شهر بهعنوان نهاد سیاستگذاری شهر وظیفه خود را انجام میدهد ولی برخی از مدیران سیاستهای خودشان را دنبال میکنند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: درصورتیکه سیاستهای شورا اجرا شود مشکلات ترافیکی ما حل میشود ولی به این دلیل که ما مدیریت یکپارچه نداریم و تصمیمات جزیرهای گرفته میشود شاهد تحول چندانی در حوزه حملونقل شهر تهران نیستیم.
علیخانی یکی از اشکالات وارد در راستای عدم تحقق مدیریت یکپارچه در حوزه حملونقل و ترافیک را عدم ایفای نقش مؤثر شورای شهر در شورای ترافیک دانست و گفت: شورای اسلامی شهر تهران در سازمان نظاموظیفه عمومی دارای نماینده است درحالیکه در شورای ترافیک که موضوعات مدیریت شهری همچون طرح ترافیک در آن مطرح میشود شورای شهر تهران هیچ نقشی ندارد و این موضوع باعث میشود برخی از آقایان در شهرداری تهران از این اشکال استفاده کرده و مصوباتشان را در آنجا مطرح کنند، درحالیکه مصوبات پیش از آن باید مجوز شورا را اخذ کرده باشند.
وی در پایان اعداد و ارقام مطرحشده از سوی معاونت حملونقل و ترافیک در کاهش آلودگی هوا را ناشی از طرح کاهش مورد قبول ندانست و گفت: زمانیکه بهجای اجرای یک برنامه جامع حملونقل بر ترددهای یک منطقه از شهر تهران نظارت داشته باشیم، نمیتوان نقش مؤثری را در کاهش آلودگی هوای تهران داشت.
انتهای پیام/۴۱۰۵/۴۱۱۰/پ