طاهری: دستور دین برای حجاب بانوان را از فعالیت اجتماعی محروم نمیکند
به گزارش گروه استانهای خبرگزاری آنا، عاشورا را باید روز عشقبازی و خودنمایی انسان در برابر خالقش دانست که با زیباترین سناریو بهترین بندگان هستی در طول تاریخ در برابر خالق خود نقش خود را به بهترین وجه ممکن ایفا میکنند.
تکتک حاضران در قافله کربلا عالیترین نقشآفرینی که در طول تاریخ میشده ایفا کنند را در صحنه عاشورا اجرا کردند، نقشی که حرّ و فرزندش در این روز به نمایش گذاشتند یا وفاداری که حضرت ابوالفضل العباس علیهالسلام در این روز از خود نشان داد در هیچ صحنهای از تاریخ قابل نمایش و تکرار نخواهد بود.
بیشک در این روز نقش زنان قافله کربلا نیز مثالزدنی است، آنجا که حضرت رباب همسر حضرت امام حسین علیهالسلام به نشانه وفاداری و عزاداری بر آن امام همام که سه روز در زیر آفتاب سوزان کربلا بر خاکهای تفتیده در خون غلتیده بود تا پایان عمر مبارکش در سایه ننشست و وقتی از وی چرایی این حرکت را میپرسند در پاسخ میگوید چگونه میتوانم در سایه بنشینم که نعش بهترین بندگان خدا سه روز زیر آفتاب سوزان کربلا بود.
بعد از واقعه کربلا قهرمان واقعی نهضت عاشورا حضرت زینب سلاماللهعلیهاست، چنانکه شاعر در وصف حرکت زینب سلاماللهعلیها میگوید «سرّ نی در نینوا میماند اگر زینب نبود / کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود» و از اینجاست که نقش تاریخساز زن مسلمان آغازشده و تأثیر و جریانسازی خود را نشان میدهد.
زینب آن بانویی است که وقتی برای زیارت قبور مطهر نبی مکرم اسلام و حضرت حمزه سیدالشهدا علیهالسلام از منزل خارج میشده برادرانش وی را در میان میگرفتند تا چشم نامحرم بر کالبد جسمی او نیفتد، همین بانو به اقتضای زمان و مکان قافلهسالار اهلبیت نبوت میشود و با سخنرانی خود در دربار ابنزیاد و یزید بن معاویه پایههای ظلم و جور را میلرزاند.
با توجه به این نقشهای متفاوت و ابعاد مختلف وجودی زن مسلمان گفتگویی با حجتالاسلام سیدعلی طاهری انجام دادهایم که در ادامه میآید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان، ابتدا با توجه به اهمیت حجاب در اسلام اظهار کرد: گاهی اوقات اثرات برخی از رفتارهای ما محدود به خود فرد نمیشود؛ بلکه اثر آن رفتار انعکاس وسیعی در جامعه از خود بر جای میگذارد که مقوله پوشش و حجاب ازایندست بوده است.
طاهری افزود: یک خانم ممکن است با خود بگوید ضرورتی احساس نمیکنم که پوشش دینی داشته باشم و اگر تأکید اسلام بر پاکدامنی است، من پاکدامنی را بدون حجاب حفظ میکنم که در پاسخ باید گفت با بیحجابی یک بانو در جامعه ممکن است دیگران به گناه بیفتند که باید زمینه گناه را از بین برد؛ بنابراین رفتار یک فرد آنجایی که رفتار اجتماعی دارد، باید آن فرد متناسب با نفی آثار سوء آن رفتار در جامعه رفتارش را اصلاح کند.
وی با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب از موضوعهایی است که رعایت نکردن آن ایجاد دین و حقالناس میکند، عنوان کرد: اگر گفتهشده بانوان پوشش خود را حفظ کنند یا اگر احیاناً افرادی که دل بیماری دارند، این افراد حواس خود را جمع میکنند و آیه قرآن بهصراحت میگوید «حجاب موجب میشود که شما به پاکدامنی شناخته شوید و موجب آزار و اذیت شما نشود».
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان با یادآوری وجود آزادی غربی و آسیبهایی که خانمهای آن جوامع از آن آزادیها دیدهاند،گفت: حدود 70 تا 80 درصد از زنان در جوامع غربی مورد آزار و اذیت جنسی قرارگرفتهاند و این مصداق آیههای قرآن است که اگر زن خود را نپوشاند در معرض آسیب قرار میگیرد.
طاهری با توجه به اینکه عدهای معتقدند که زن نباید در فعالیتهای اجتماعی شرکت کند، بیان کرد: رفتاری که از زنان اهلبیت و سیره آنان سراغ داریم، شاهد هستیم که اینگونه نیست، خانمها با رعایت مسائل شرعی در عرصه اجتماع حضور دارند؛ اگر حضرت زهرا سلامالله علیها ایجاب میکند که برای دفاع از حریم ولایت با کسانی که به خانه آن حضرت هجوم آوردهاند، درگیر شود یا درجایی دیگر خطبه میخواند و یا برای اثبات حقانیت حضرت علی علیهالسلام بر خلافت بر ناقه پیامبر سوار شده و به منزل انصار و مهاجر مراجعه میکند، بنابراین دستور دین برای حجاب و اجتناب از اختلاط با نامحرم به معنای محروم کردن بانوان از فعالیتهای اجتماعی نیست.
وی با تأکید بر اینکه زنان باید با رعایت شئون اسلامی در فعالیتهای اجتماعی حضور داشته باشند، گفت: به شکرانه وجودش، انقلاب اسلامی یکی از مظاهر این مطلب است به این معنا که در مجلس شورای اسلامی، فرمانداریها و ادارات کل، بانوان با عنوانهای مختلف حضور دارند و نقشآفرین هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و واحد گرگان خاطرنشان کرد: بنابراین ملاک حضور زنان در جامعه حفظ عفت و پاکدامنی است و اگر این رعایت شد، مانعی برای حضور زنان در جامعه وجود ندارد.
طاهری با بیان اینکه ورود به ماه محرم و عزاداریها مستلزم ویژگیهایی است، گفت: ماه محرم بهویژه دهه نخست، دهه حزن و اندوه اهلبیت علیهمالسلام است و علاقهمند و دلدادگان اهلبیت علیهمالسلام که عموم ملت ما هم اینگونه هستند در روایتها داریم که «یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا» اینکه مشاهده میکنید از شب نخست مساجد و تکایا عزا را برپا میکنند و لباس مشکی میپوشند و در مراسم عزاداری شرکت میکنند، نشانه آمادگی و حضور آنان برای عزاداری در ماهی است که اهلبیت به انجام آن سفارش کردهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با بیان اینکه آمادگی حضور در ماه عزای سید و سالار شهیدان برای همه صنوف و اقشار وجود دارد به آنا گفت: این آمادگی در همه سنین مشاهده میشود و مردم دقت دارند که وقتی ماه محرم میرسد با توجه به فضای آن ماه گام در عزاداری محرم میگذارند.
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/