دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1398 - 00:10
جامعه شناس و مدرس دانشگاه:

مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه را مکلف به اجرای قانون تسهیل ازدواج کند

جامعه شناس و مدرس دانشگاه گفت: مجلس شورای اسلامی باید قوه مجریه را مکلف به اجرای قانون تسهیل ازدواج کند.
کد خبر : 413781
98-03-c38-2101.jpg

علیرضا شریفی یزدی در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج  که بیش از ۱۴ سال از تصویب آن در مجلس می‌گذرد، اظهار کرد: وقتی طرح‌هایی مثل قانون تسهیل ازدواج در مجلس مطرح و تصویب می‌شوند، متأسفانه در بسیاری مواقع منابع مالی این طرح‌ها نادیده گرفته می‌شود و آن طرح مغفول می‌ماند.


وی با بیان این‌که از این طرح‌ها کم نداریم که بر حسب هیجان و بر پایه واقعیت‌های اجتماعی تصویب شده اما در پیچ‌و‌خم کارهای اداری و اجرایی گم می‌شوند، افزود: هر زمانی که طرحی را تصویب می‌کنیم، باید قوه مجریه را مکلف به تخصیص بودجه سالانه کنیم تا اعتبارات آن را منظور کند.


جامعه شناس و مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که اگر نظارت دقیقی وجود نداشته باشد؛ طبیعتاً طرح به محاق تاریکی خواهد رفت، گفت: مقام معظم رهبری به شکل‌های مختلف و در سخنرانی‌های مختلف روی این مسئله تأکید دارند ولی متأسفانه می‌بینیم به فراموشی سپرده شده است.


شریفی یزدی با بیان این‌که علت مغفول ماندن آن می تواند نقش نظارتی مجلس بر روی عملکرد قوه مجریه باشد اظهار کرد: مجلس باید نقش نظارتی بر عملکرد قوه مجریه در طرح‌های تصویب شده داشته باشد و قوه مجریه هم مکلف است به‌عنوان قانون آن را اجرا کند که متأسفانه گاهی مجلس در اجرای نظارتش، تسامح و سستی دارد که نتیجه‌ آن مغفول ماندن طرح می‌شود. 


وی هم‌چنین به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: مقوله اقتصاد در اجرایی کردن قانون تسهیل ازدواج نقش به‌سزایی دارد چون اجرایی کردن این طرح، دو وجه فرهنگی و اقتصادی خواهد داشت. در حال حاضر تعادل مناسبی بین مسائل فرهنگی و اقتصادی برقرار نبوده که نتیجه آن این شده که برخی از این طرح‌ها عقیم بمانند.


وی با بیان این‌که اگر روی فرهنگ ازدواج آسان کار کنیم بسیاری از مسائل راحت‌تر قابل حل خواهد بود، گفت: اگر سیستمی بتواند فرمایشات مقام معظم رهبری را پیگیر شود، شاید دستگاه‌های اجرایی وادار شوند تا سریع‌تر آن را اجرایی کنند.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

برچسب ها: جامعه شناس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته