دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

واردات خودرو بدون نمایندگی رسمی مشروط شد

دستورالعمل ضوابط واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اصلاح شد.
کد خبر : 41376

به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از شاتا، ضوابط واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش در راستای اعمال مفاد قانون حمایت ازحقوق مصرف‌کنندگان مصوب 1388 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی ماده (21) قانون مذکور مصوب هیات وزیران، بازبینی و اصلاح شد.


بر اساس دستورالعمل ابلاغی اخذ نمایندگی رسمی شرکت‌های خارجی، مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست افراد حقیقی و حقوقی واردکننده فاقد نمایندگی رسمی برای تجهیز شبکه خدمات پس از فروش را رسیدگی و در صورت احراز شرایط نسبت به ارائه گواهی فعالیت نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اقدام می‌کند.


در صورت نبود امکانات و تاسیسات خدمات پس از فروش، پذیرش ثبت سفارش از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی صرفاً پس از عقد توافقنامه ارائه خدمات گارانتی و وارانتی فی مابین نماینده رسمی و واردکننده و ارائه توافقنامه مذکور به سازمان توسعه تجارت ایران میسر است.


نمایندگان رسمی و عاملان فروش موظفند در صورت درخواست واردکنندگان فاقد نمایندگی برابر شرایط توافقنامه عمل کنند.


ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده قبل از تاریخ 2 بهمن ماه 1393 توسط افراد حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش با رعایت دقیق ماده 11 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره های آن بلامانع خواهد بود.


همچنین ترخیص تمام خودروهای ثبت سفارش شده پس از ابلاغ دستورالعمل به گمرک، منوط به ارائه گواهی انطباق کالا (certificate Of Conformity-COC) به گمرک جمهوری اسلامی ایران است.


مواردی از جمله موارد حائز اهمیت تاکید بر «مجاز نبودن نمایندگان رسمی در اخذ وجوه مازاد بر 3 درصد ارزش IF» و « تعیین مسئولیت رسیدگی و داوری در موارد بروز اختلاف با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و پیش بینی اقدامات تعزیری، تعلیق و ابطال گواهی نمایندگی، با متخلفین» در راستای تکمیل دستورالعمل یاد شده به توافقنامه ضمیمه شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته