دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1394 - 10:44
محسنی اژه‌ای در گردهمایی بسیج قوه قضائیه:

فاجعه منا بی‌لیاقتی حکام آل سعود را نشان داد/ مشکلات پیرامون تحریم‌ها با سازش و دست دادن حل نمی‌شود

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه حکام آل سعود بی کفایت و بی لیاقت هستند و نمی توانند از بار سنگین این مسئولیت شانه خالی کنند گفت: چرا مدافعان به اصطلاح دفاع از حقوق بشر در این میان حرفی نمی زنند، آیا کسانی که کشته شده اند بشر نبوده اند؟
کد خبر : 41373

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در گردهمایی بسیجیان قوه قضائیه با اشاره به حادثه ای که در رمی جمرات اتفاق افتاد اظهار کرد: مکه باید امن ترین نقطه زمین باشد زیرا سرزمین وحی است و از حادثه ای که در منا اتفاق افتاد نمی شود گذشت و سخنی به میان نیاورد. حکام آل سعود نمی توانند از بار سنگین از مسئولیت شانه خالی کنند؛ آنها باید پاسخگو باشند.


وی با بیان اینکه حکام آل سعود باید نسبت به آنچه در منا در روز عید قربان روزی که همه قلوب مسلمین معطوف به مکه است اتفاق افتاد پاسخگو باشند افزود: مسلمانان از همه بلاد برای انجام مناسک حج آمده بودند و در حالیکه محرمند مظلومانه کشته و مجروح می شوند. باید برای مقصرین اصلی این حادثه مجازات مناسب و عاجل اندیشیده شود زیرا این اتفاق تعلمات جهان اسلام را بر انگیخت و خانواده های بسیاری را داغدار کرد.


معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه سرزمین مکه سرزمینی است که باید در آن امنیت و آرامش کامل حاکم باشد عنوان کرد: حکام آل سعود نمی توانند این مسئولیت عظیمی که بر دوش آنها نهاده شده است را نادیده بگیرند و با توضیحات غیر معقول دست به فرافکنی بزنند.


محسنی اژه ای ادامه داد: در یک ساعت یا بیشتر چه اتفاقی می افتد که بیش از چند هزار زن و مرد مسلمان مظلوم در لباس احرام به خاک و خون کشیده می شوند عده ای مصدوم و مجروح می شوند و عده ای دیگر کشته می شوند. چه کسی باید پاسخگوی این ناامنی باشد؛ این تخلف حکام آل سعود از جهات مختلف باید مورد پیگیری و تعقیب قرار گیرد.


این مقام ارشد قضائی با بیان اینکه حکام آل سعود موظف بودند تمهیداتی بیندیشند که چند هزار جان باخته و مصدوم نداشته باشیم اضافه کرد: در محل رمی جمرات این اتفاقات قابل پیش بینی است و مسروق به سابقه بوده است در سنوات گذشته این اتفاق نیز افتاده بود و باید تمهیدات لازم انجام می شد تا چنین حادثه هولناک و جان خراشی به وجود نیاید.


وی بروز این حادثه را ناشی از کوتاهی حکام آل سعود دانست و گفت: با فرض اینکه این اتفاق یک جریان از پیش تعیین شده نباشد باید تمهیداتی اندیشیده می شد تا در این مکان چنین حادثه ای رخ ندهد و عده ای جان خود را از دست ندهند. آنها موجب شدند که حرمت منا و مکه شکسته شود. حرمت امن ترین نقطه روی زمین شکسته شود و در بین زائران بیت الله الحرام دلهره ایجاد شود.


معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: حال فرض می کنیم این اتفاق افتاد چرا پس از وقوع حادثه اقدامات مناسب را پیش بینی نکردند چرا برای نجات کسانی که در گرما و فشار بودند حرکتی انجام نشد. اگر کمی آب به روی مجروحین ریخته می شد یا سریع آنها را از روی هم بلند می کردند و یا کوچکترین امکانات درمانی می رساندند بسیاری از جان باختگان امروز جان خود را از دست نمی دادند.


محسنی اژه ای با بیان اینکه آل سعود بی کفایت و بی لیاقت هستند زیرا تمهیدات لازم را نیندیشیده اند عنوان کرد: آنها در زمان وقوع حادثه نتوانسته اند آنگونه که باید اقدامات لازم را انجام دهند چرا اجازه ندادند دیگران کمک کنند. چرا تخلفات را پیگیری نکردند آنها از این جهت نیز مقصر هستند، آنها اجازه ندادند دیگران به مصدومان کمک رسانی کنند.


وی با بیان اینکه نه تنها آنها اجازه کمک رسانی به دیگران را ندادند بلکه آثار جرم خود را مخفی کردند، گفت: آنها تمام دوربین ها را پس از این حادثه جمع آوری کردند و اجازه ندادند کسی فیلم و یا عکس بگیرد. اگر به گفته آن نابه‌خرد، مساله، قضا و قدر بود چرا از مردم عذرخواهی نکردند، چرا اجازه کمک کردن از طرف دیگران را ندادند. باید تمام این عوامل مورد بررسی قرار گیرد چرا آنها اجازه نمی دهند که اجساد شناسایی شود.


وی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از مردم دلهره دارند و بسیاری از خانواده ها نمی دانند که عزیزانشان زنده هستند یا از دنیا رفته اند. چرا اجازه نمی دهند مردم و مسئولان با رعایت تمام مقررات به مکه بروند و اجساد را شناسایی کنند تا مردم از دلهره خارج شوند تا ما بدانیم چند نفر مجروح شده اند و یا چند نفر کشته شده اند. این رفتار خارج از حقوق بین الملل، شرع، عقل و وجدان است.


این مقام ارشد قضایی تاکید کرد: از همه کشورهای اسلامی می خواهیم فکری برای اداره آینده حرمین شریفین کنند. اداره حجاج در زمان حج نباید تنها بر عهده حکام آل سعود باشد. اگر تنها به آنها اکتفا کنیم فجایعی که در طول سال های متوالی به بار آمده است و همچنان ادامه خواهد داشت همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.


وی با بیان اینکه از دولتمردان می خواهیم با عزت پیگیری مجدانه این حادثه را در دستور کار خود داشته باشند تصریح کرد: از آنها می خواهیم از تمام ظرفیت های سیاسی و دیپلماسی استفاده کنند و آل سعود را تحت فشار قرار دهند. آنها حقوق بین الملل را زیر پا گذاشته اند. حکام آل سعود باید اجازه دهند با همکاری ایران و سایر کشورهای اسلامی فاجعه منا بررسی شود و مهمتر از همه آنکه مقصران اصلی این حادثه به مجازات برسند و باید تمام خسارت های مالی و عاطفی جان باختگان و آسیب دیدگان پرداخت شود.


محسنی اژه ای ادامه داد: هر کسی که تریبون و قلمی در دست دارد و بر کرسی نشسته است باید این مدعیان طرفدار حقوق بشر را رسوا کند. در حادثه منا بیش از 4 هزار نفر کشته شدند و عده ای در شرایط مظلومانه مصدوم و مجروح شدند. چرا مدافعان به اصطلاح از حقوق بشر حرفی نمی زنند. اینهایی که در لباس احرام و در حال عبادت کشته شدند بشر نبودند؟ آنها چیزی جز لباس احرام بر تن نداشتند. کسی می گفت به دادم برسید و به من مقداری آب دهید اما مسئولان سعودی اعتنایی نمی کردند. او می گفت می ترسم که اگر چشمم را ببندم بگویند این مرده است و بیایند من را ببرند؛ این فاجعه به قدری دردناک بود که نمی توان از آن گذشت.


محسنی اژه ای با بیان اینکه دشمن تصور کرده است مردم از ارزش‌های انقلابی خود دست بر داشته و کوتاه آمده‌اند، اظهار کرد: به همین خاطر تلاش می‌کنند گفتمان سازش‌کارانه را جایگزین گفتمان انقلابی کنند.


وی افزود: دشمن با تصورات باطل خود که بعضا نیز از داخل کشور به آنها سیگنال داده می‌شود و آدرس غلط می‌دهد می‌خواهد نفوذ کند و مجددا سیطره شیطانی خود را یا حداقل حضور شیطانی خود را در این کشور که با خون دل هزاران شهید و جانباز به دست آمده است بگیرند.


این مقام ارشد قضائی با بیان اینکه دشمن با دو روش می‌تواند نفوذ کند، گفت: روش نخست جاسوسی است که دولت بیگانه فردی را اجیر می‌کند و از او مواجب و مستمری می‌گیرد و برای او به صورت مخفیانه اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه را از جایی کشف و در اختیارش قرار می‌دهد.


معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: به طور قطع این جاسوس، خائن و قابل مجازات است و در بسیاری از موارد نیز غیر قابل گذشت است به ویژه این که این جاسوسی برای دشمن سر سخت کشور باشد اگر کسی امروز برای آمریکا و اسرائیل بخواهد از این طریق جاسوسی کند باید مجازات شود.


حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: همه نفوذها به این راه محدود نمی‌شود و همه جاسوسی‌ها به این طریق نیست ما جاسوسی دیگری هم داریم که امروز باید مراقب آن باشیم. جاسوس دوم کسی است که به ظاهر و با مواجب‌بگیر، مستمری‌بگیر و دریافت‌کننده حقوق ماهیانه یا فصلی از دشمن نیست او زمینه و بستر را برای حضور دشمن فراهم می‌کند.


وی در خصوص روش‌های فراهم کردن بستر برای حضور در کشور عنوان کرد: این افراد تلاش می‌کنند دشمنی دشمن را کمرنگ کنند مثلا می‌گویند شیطان بزرگ دیگر وجود ندارد و آمریکا سر عقل آمده است آمریکا دیگر شیطان نیست و آمریکا آن گونه که فکر می‌کردیم اسلام و انقلاب و نظام اسلامی را تهدید نمی‌کند.


وی اضافه کرد: آنها می‌گویند چرا اجازه نمی‌دهید با دشمن دست دوستی داده شود چه ایرادی دارد که با اوباما دست داده شود چه اشکالی دارد که انسان با آنها هم‌نشینی کند و هم پیاله شود. این افراد این حرف‌ها را با الفاظ مختلف در جامعه القا می‌کنند تا دشمن را از دشمنی خود کوچک‌تر کمرنگ‌تر و کم خطرتر نشان دهند.


سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه آنها تلاش می‌کنند از آن طرف قدرت دشمن را همیشه به رخ ملت خودشان بکشند، اضافه کرد: آنها می‌گویند دشمن قدرتمند و ثروتمند است او بمب اتم دارد و اینترنت در دستش است ما نمی‌توانیم با او مقابله کنیم این حرف‌ها دقیقا شبیه همان حرف‌هایی است که در روزهای نخست مبارزه با شاه مطرح می‌کردند.


وی تصریح کرد: از طرفی دیگر این افراد قدرت و توانایی خود را دست کم می‌گیرند و می‌گویند ما پیشرفت علمی نداریم آن چنان هم که گفته می‌شود تجهیزات نظامی مدرن نداریم و آن گونه که گفته می‌شود ارتش 20 میلیونی منسجمی نداریم.


حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: این دست از افراد از طرف دیگر برای به وجود آمدن برخی مشکلات به ارائه راه حل غلط می‌پردازند و مثلا می‌گویند فلان مشکل، گرانی، دزدی‌ها و اختلاس وجود دارد اما همه و همه به خاطر تحریم است. تحریم‌های ظالمانه بدون شک موثر بوده اما چه شده است روزی فردی که می‌گفت 20 درصد مشکلات به دلیل تحریم و 80 درصد مشکلات به دلیل سوء مدیریت است حال همان فرد عکس قضیه را می‌گوید و بیان می کند همه مشکلات به دلیل تحریم است. حال باید چه کنیم با سازش، کوتاه آمدن، با دست دادن و خوش و بش کردن این گونه مشکلات حل می‌شود.


این مقام ارشد قضائی گفت: به الله علی العظیم این دشمن و در راس آن آمریکا که امروز مقابل ایران خضوع کرده است و برای حل مشکلات منطقه از ایران یاری می‌خواهد به خاطر قدرت و اقتدار ایران است آنها به علت همین اقتدار جمهوری اسلامی موضع خود را تغییر داده و کرنش کرده‌اند.


معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه این همت شما و پیشرفت علمی کشور و اقتدار نظامی اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بوده است که باعث شده به این نقطه برسیم اظهار کرد: مهم‌تر از همه این موارد دید انقلابی و گفتمان انقلابی در رسیدن به این سلطه موثر بوده است.


سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه جاسوس کسی است که زمینه را برای ورود دشمن فراهم می‌کند، اضافه کرد: جاسوس برای به وجود آوردن مشکلات و ارائه راه حل برای آن آدرس غلط می‌دهد. رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال‌های گذشته و شاید قبل از سال 70 در خصوص مبارزه در این زمینه در هر مناسبت و پرونده‌ای در خلوت و جلوت در این خصوص سخن می‌گفتند حال ما باید ببینیم به چه میزان دستورات ولی فقیهمان را اطاعت کرده‌ایم. مقام معظم رهبری فرمودند؛ بسیاری از مشکلات با انسجام ملی و تکیه بر نیروهای داخلی حل می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته