دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر تعاون در پاسخ به آنا خبر داد:

نظام تنبیه و تشویق برای تعاونی‌ها/ تعاونی‌های غیرشفاف معرفی می‌شوند

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به زودی نظام تنبیه و تشویق تعاونی ها در کمیسیون هیئت دولت مطرح می‌شود، گفت: سامانه جامع هوشمند تعاون مانع انحراف منابع مردم می‌شود.
کد خبر : 413657
1567407009696904912558826744713.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد کبیری صبح امروز در نشست هفته تعاون در پاسخ به این سوال آنا مبنی بر این که چه ضمانت اجرایی برای ارائه اطلاعات تعاونی‌ها در سامانه جامع هوشمند وجود دارد، اظهار کرد: به زودی نظام تنبیه و تشویق تعاونی ها در کمیسیون هیئت دولت مطرح می‌شود؛ سامانه جامع هوشمند تعاون مانع انحراف منابع مردم می‌شود.


وی افزود: تمام تغییرات ثبتی تعاونی‌ها با رایزنی‌هایی که با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داشته ایم، در سامانه اعلام خواهد شد.


كبيري گفت: شفافيت و نوآوري دو رويكرد اساسي  در توسعه بخش تعاون است که در هر دو زمينه اقدامات لازم در حال انجام است.


کبیری با اشاره تفاهم نامه این معاونت با بانک‌ توسعه تعاون گفت: با توجه به اینکه تعاونی های مسکن همواره دچار مشکلات مدیریتی و تأمین مالی بوده‌اند، تفاهم نامه ای را با بانک منعقد کردیم تا از این طریق مشکل تامین مالی اعضا برای تکمیل پروژه های مسکن تعاونی های مسکن حل شود.


وی ادامه داد: گاهی پیش می آمد که تعدادی از اعضا سهم خود برای تکمیل پروژه را پرداخت نمی‌کردند و در مقابل عده ای سهم خود را پرداخت می کردند، این موجب می شد تا پیمانکار کار را با سرعت پیش نمی برد و گاها پروژه های مسکن تعاونی های مسکن طولانی می شد.


کبیری افزود: با این تفاهم نامه شرایطی مهیا می شود که اگر اعضای تعاونی نتوانند سهم خود را پرداخت کنند، بانک موظف است پیمانکار را تامین مالی کند تا پروژه تکمیل شود؛ در مقابل این مبلغ را به صورت تسهیلات از فرد دریافت می کند.


معاون وزیر تعاون افزود: ظرفیت‌های بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون برای توسعه بخش بسیار محدود است و اگر به نحوی مطالبه بخش تعاون از درآمدهای ناشی از خصوصی سازی تهاتر شود، خروجی آن می‌تواند تأثیر قابل توجهی در توسعه بخش داشته باشد.


کبیری در ادامه با اشاره به افزایش مطالبات بخش تعاون از درآمدهای ناشی از خصوصی سازی طی یکماه گذشته گفت: هر روز که سازمان خصوصی سازی شرکتی را واگذار می‌کند به مطالبات بخش تعاون اضافه می‌شود و در حال حاضر این میزان به بیش از 18 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.


وی ادامه داد: اگر زمینه تهاتر این مطالبات فراهم شود، می‌توانیم بخش تعاون را به واسطه جذب این منابع از بودجه جاری بی نیاز کنیم؛ همچنین امکان تسهیلات دهی ارزان قیمت و ضمانت سرمایه گذاری‌های بیشتر با ریسک بالاتر فراهم می‌شود. در حال حاضر با منابع محدود توانستیم طرح تأمین مالی خرد تضمین شده را راه اندازی کنیم که در این راستا اصل سرمایه خرد مردم را که به صورت مستقیم در طرح‌های تولیدی سرمایه گذاری می‌کنند، تضمین می‌کنیم اما قطعاً اگر اصل سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون افزایش یابد امکان پوشش ریسک‌های بالاتر و تضمین حجم بالاتری از سرمایه گذاری ها فراهم خواهد شد.


کبیری بیان کرد: ما اولین vc بخش تعاون را به حمایت صندوق ضمانت سرمایه گذاری راه اندازی کردیم.


وی ادامه داد: امسال با کمک نمایندگاه مجلس بودجه شکل گیری تعاونی‌ها ۱۲ برابر افزایش پیدا کرد و حساب جداگانه‌ای برای بخش تعاون در خزانه دولت باز شد. طبق قانون باید ۳۰ درصد از درامد حاصل از واگذاری بخش دولتی به بخش خصوصی برای توسعه تعاونی‌ها اختصاص کند، اما از سال ۸۸ بودجه این بخش محقق می‌شد، اما به بخش تعاون تخصیص پیدا نمی‌کرد که با دستور رییس سازمان برنامه بودجه حسابی در خزانه برای اختصاص این بودجه باز شد.


انتهای پیام/۴۰۸۳


انتهای پیام/

برچسب ها: تعاونی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته