دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1398 - 11:09
نگاهی به وضعیت مربیان جنجالی سابق ایران؛

جایگاه مستحکم کی‌روش در کلمبیا/ شرایط متزلزل برانکو در عربستان

کارلوس کی‌روش شرایطی مناسبی در تیم ملی کلمبیا دارد اما جایگاه برانکو ایوانکوویچ در الاهلی عربستان امن نیست.
کد خبر : 413624
photo_2017-01-17_12-15-51.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال گروه ورزشی خبرگزاری آنا، فوتبال ایران این فصل فارغ از درگیری و تنش دو مربی خارجی است که مسئولیت‌های مهمی را در سطح ملی و باشگاهی در اختیار داشتند.


کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ سرمربیان تیم ملی فوتبال و پرسپولیس در تیم‌های دیگری به مربیگری مشغول هستند و خبری از آن‌ها نیست تا همچون گذشته علیه یکدیگر مصاحبه کنند و جو فوتبال ایران را به التهاب بکشانند. بارها کارنامه این مربیان مورد بررسی قرار گرفت و بسیاری از هواداران پرسپولیس علیه تیم ملی و شخص کی‌روش شعار دادند. آن‌ها معتقد بودند سرمربی تیم ملی به دنبال شکست تیمشان است.


سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال زودتر از سرمربی کروات پرسپولیس ایران را ترک کرد و هدایت تیم ملی کلمبیا را پذیرفت. کی‌روش پس از ناکامی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا به حضور هشت ساله خود در فوتبال ایران پایان داد و برانکو ایوانکوویچ پس از چهار سال و نیم حضور در پرسپولیس از این تیم جدا شد. نکته جالب در خصوص هر دو مربی اینکه اگر آن‌ها به ماندن در پستی که بودند تمایلی داشتند، قراردادشان تمدید می‌شد.


اعلام وضعیت کارلوس کی‌روش


سرمربی پرتغالی در هشت سال حضورش توانست دو بار ایران را به جام جهانی رهنمون سازد اما در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ناکام بود و هیچ‌گاه نتوانست حضور در فینال این رقابت‌ها را تجربه کند. کی‌روش با ورود به بوگوتا قراردادش را با فدراسیون فوتبال کلمبیا امضا کرد و در جام ملت‌های آمریکای جنوبی هدایت قهوه‌کاران را بر عهده گرفت.


کلمبیا در دور مقدماتی توانست با کسب سه پیروزی که یکی از آن‌ها مقابل آرژانتین رقم خورد، به جمع هشت تیم برتر راه پیدا کند؛ اما در این مرحله برابر شیلی تسلیم شد تا ثابت شود کی‌روش تخصص کافی برای رسیدن به موفقیت در یک تورنمنت را ندارد.


کارلوس کی روش


به‌رغم آنکه کی‌روش در کسب جام ناموفق بود ولی فدراسیون فوتبال کلمبیا ترجیح داد تا با این مربی قطع همکاری نکند چراکه این مربی پرتغالی فرصت چندانی نداشت تا بتواند با شرایط فوتبال ملی این کشور آشنا شود.


کی‌روش با کسب نتایج خوب و قابل قبول در آخرین رنکینگ فیفا، کلمبیا را در رده هشتم نشانده و تب زرد بالاتر از اسپانیا، آرژانتین، آلمان، ایتالیا و هلند ایستاده است. سرمربی پرتغالی در هشت مسابقه تدارکانی و رسمی که هدایت کلمبیا را در اختیار داشته موفق به کسب 6 پیروزی شده است و در دو مسابقه بازنده بوده تا رکورد برتری 75 درصد را رقم بزند.


اعلام وضعیت برانکو ایوانکوویچ


بدقولی مدیران پرسپولیس در پرداخت مطالبات برانکو این مربی موفق را ناچار به اتخاذ تصمیمی کرد که تا اینجا از دیدگاه رسانه‌های عربستانی رضایت‌بخش نبوده است. برانکو موفق شد پرسپولیس را در سه دوره متوالی قهرمان لیگ برتر کند و با این قهرمانی در جام حذفی، سه دوره قهرمانی در سوپر جام و نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرد. او آرزوی 50 ساله هواداران سرخ‌پوش را محقق کرد و برای اولین بار این تیم را به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند و اگر بخت و اقبال به او رو می‌کرد شاید قهرمانی هم به سرخ‌ها هدیه می‌داد.


برانکو با وجود آنکه تمامی ارکان باشگاه پرسپولیس خواهان ماندن او بودند، به خاطر معوقات مالی زیادی که از سرخ‌پوشان طلب داشت، ترجیح داد تا سرمربی الاهلی عربستان شود. این مربی کروات در ابتدای فعالیتش در پرسپولیس هم ناموفق بود و حتی در لیگ پانزدهم تیمش حضور در رده شانزدهم جدول را تجربه کرد اما در پایان فصل به مقام نایب‌قهرمانی رسید.


برانکو ایوانکوویچ


شاید برانکو به این نکته توجه نکرده که باشگاه‌های عربستانی صبور نیستند و مربی‌ای را که چند هفته موفق نباشد برکنار می‌کنند. این مربی کروات در آغاز کارش با الاهلی در لیگ قهرمانان آسیا موفق نبود و در مجموع دو بازی مغلوب الهلال شد. تیم برانکو در دو بازی که در لیگ برتر عربستان انجام داده یک مساوی و یک پیروزی را کسب کرده و در رده چهارم جدول رده‌بندی است اما رسانه‌های سعودی بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که احتمال برکناری او وجود دارد.


آمار برانکو در چهار بازی 50 درصد پیروزی بوده و تنها یک شکست را پذیرفته است اما اگر این مربی کروات نتواند تیمش را در میان سه تیم اول بالای جدول حفظ نکند و فاصله‌اش با صدرنشین زیاد شود احتمال برکناری‌اش بسیار محتمل است.


به‌صورت کلی می‌توان به این نتیجه رسید که تا اینجای کار، کی‌روش از برانکو موفق‌تر بوده و جایگاهش مستحکم‌تر است و باید دید آینده شغلی این مربیان در آینده چگونه رقم می‌خورد.


انتهای پیام/4051/4048/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته