دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1398 - 17:41
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین خبر داد؛

ثبت چنار کهنسال روستای بوزلین در فهرست میراث ملی طبیعی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: چنار کهنسال روستای بوزلین واقع در دهستان اقبال غربی بخش مرکزی قزوین در فهرست میراث ملی طبیعی به ثبت رسید.
کد خبر : 413330

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: در راستای حفاظت و نگهداری از مواریث ارزشمند طبیعی، چنار کهنسال روستای بوزلین واقع در دهستان اقبال غربی بخش مرکزی قزوین در فهرست میراث ملی طبیعی به ثبت رسید.


وی اضافه کرد: در همایش شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور که در شهر انزلی برگزار شد، پرونده ثبت چنار کهنسال روستای بوزلین واقع در دهستان اقبال غربی بخش مرکزی قزوین مورد بررسی قرار گرفت که پس از تأیید کارشناسان، این اثر ارزشمند طبیعی در فهرست میراث ملی طبیعی به ثبت رسید.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با بیان ویژگی‌های این اثر طبیعی عنوان کرد: چنار کهنسال روستای بوزلین بین 250 تا 280 سال قدمت دارد و وجود آب‌های زیرزمینی غنی و آب وهوای مطلوب منطقه شرایط مناسبی را برای رشد این درخت فراهم آورده؛ به‌طوری‌که تنه آن منسجم و بدون پراکندگی و دارای چتری نسبتا متقارن و شاداب است.


خزائلی تصریح کرد: اثر مذکور با رعایت حقوق مالکانه زیر نظر و حمایت سازمان میراث فرهنگی بوده و تعیین عرصه و حریم اثر بر عهده این سازمان بوده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن‌ شود، ممنوع است.


وی یادآور شد: در این همایش همچنین سه اثر طبیعی دیگر استان شامل جنگل بلوط قسطین ناحیه در الموت غربی، درخت زیتون کهنسال روستای نهران در تارم سفلی و چنارهای کهنسال روستای دهک در الموت شرقی  نیز به ثبت رسیدند که در مجموع تعداد آثار طبیعی ثبت شده استان در فهرست میراث ملی طبیعی  به 46 عدد افزایش یافته است.


انتهای پیام/4078/4117/


انتهای پیام/

برچسب ها: استان قزوین
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
فرهاد عباسی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
۰
عالی زیباترین درختی هست که تا حالا دیدم شگفت انگیزه
محمدرضاارشاد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
۰
واقعا بی نظیره ،منطقه‌ای بسیار زیبا با آداب و رسوم بسیار جالب حتما پیشنهاد میشه به این روستا سفر کنید.
هلدینگ شایسته