دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1398 - 08:15
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد در گفتگو با آنا:

آموزش عالی گرفتار سیلاب تبلیغاتی افتتاح پروژه‌های عمرانی در هفته دولت است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد گفت: مروری بر خبرهای چند روز اخیر وزارت علوم نشان می‌دهد، وزیر و هیئت همراه به چند دانشگاه فقط برای افتتاح پروژه‌های عمرانی سفرکرده‌اند.
کد خبر : 413321
44.jpg

بیت‌الله محمودی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه جلوه اصلی هفته دولت را می‌توان در افتتاح پروژه‌های عمرانی در همه بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور مشاهده کرد، اظهار کرد: به‌نوعی هفته دولت نمایش دستاوردها و عملکردهای عمرانی و کالبدی دولتمردان در قالب تبلیغات سیاسی است.


وی افزود: در این راستا افتتاح برخی پروژه‌های آماده شده در طول سال، به این هفته موکول می‌شود و در مواقعی نیز پروژه‌هایی که هنوز آماده بهره‌برداری نیستند برای بهره‌گیری‌های سیاسی افتتاح می‌شوند؛ اما همراه شدن نهاد آموزش عالی به‌عنوان مغز متفکر جامعه با این موج سیاسی و تبلیغاتی، چقدر با رسالت و شأن دانشگاه سازگاری دارد؟


عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه تناقض جدی میان آنچه دانشگاه در حوزه‌های عمومی انجام می‌دهد و آنچه در قالب قوانین و مقررات به‌عنوان نهاد مستقل هیئت‌امنایی برای آن پیش‌بینی و اجرا شده وجود دارد، خاطرنشان کرد: از طرفی نهاد دانشگاه مطابق ماده 1 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به دلیل ماهیت عملکردی آموزشی و پژوهشی باید به شکل هیئت‌امنایی و مستقل از سایر دستگاه‌های اجرایی مدیریت شود اما از طرف دیگر وقتی موضوع ارتباط با جامعه و ورود به حوزه‌های عمومی مطرح می‌شود همانند سایر دستگاه‌های اجرایی در وادی سیاست‌زدگی قدم می‌گذارد و عملکرد وزارت علوم در هفته دولت مصداق عینی این تضاد است.


محمودی تصریح کرد: مروری بر خبرهای چند روز اخیر وزارت علوم نشان می‌دهد، وزیر و هیئت همراه تاکنون به چندین دانشگاه برای افتتاح پروژه‌های عمرانی سفرکرده‌اند. پاره کردن روبان‌ها و بهره‌برداری از این پروژه‌ها با پوشش خبری گسترده و با افتخار تمام به‌صورت آنلاین گزارش می‌شود. پروژه‌هایی که برخی از آن‌ها در وضعیت کنونی چندان شرایط بهره‌برداری را نیز ندارند.


وی با اشاره به اینکه دانشگاه و نهاد آموزش عالی مطابق وظیفه ذاتی خود مسئولیت بسترسازی توسعه جامعه را بر عهده دارد، گفت: افتتاح پروژه‌های عمرانی و کالبدی در بهترین حالت خود، تنها نشان از رشد فیزیکی دانشگاه بوده و تبلیغات هیجان‌زده و گسترده همراه با هزینه‌های گزاف و استفاده‌های سیاسی در راه افتتاح چنین پروژه‌هایی دور از شأن و رسالت واقعی دانشگاه است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد عنوان کرد: رشد فیزیکی و بزرگ شدن کالبدها همانند آنچه در مکانیسم رشد جانداران نیز وجود دارد امری طبیعی است که با فراهم کردن زیرساخت‌های مالی و فنی در هرجایی امکان‌پذیر است؛ اما توسعه فکری و تحول کارکردی که وظیفه نهادی دانشگاه است، موضوعی نیست که با افتتاح چند بلوار و میدان، سردر، دیوار جدید و سالن کنفرانس و... شکل بگیرد.


محمودی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه در مسیر توسعه و تحول فکری جامعه قدم بردارد، بهره‌گیری از چنین پروژه‌هایی به‌طور طبیعی صورت خواهد گرفت؛ اما وقتی افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی در محوریت عملکرد سالانه نهاد آموزش عالی قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد قله افتخاری که دانشگاه سعی دارد در هفته دولت بر فراز آن قرار گیرد، تپه وهم‌آلودی بیش نیست.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته