ضرورت برنامهریزی برای راهاندازی رشتههای جدید/ باید تعریف دقیقی از کیفیت آموزشی برای هر دانشگاه ارائه شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، علی خاکیصدیق امروز شنبه در پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاههای سراسر کشور که به میزبانی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) برگزار شد، افزود: در حوزه معاونت آموزشی، آموزش، فناوری و بینالمللیسازی ازجمله زمینههای کلیدی فعالیت است که در میان آنها آموزش نقش محوری را دارد.
وی اضافه کرد: اخلاق پژوهشی و اخلاق علمی، بینالمللیسازی و ورود به عرصههای دیپلماسی علمی از محورهای کلیدی در وزارت علوم ست.
خاکیصدیق ادامه داد: اگر بخواهیم سکاندار آموزش باشیم کار ما روانسازی و تسهیل امور است که البته باید با نظارت بر کیفیت همراه باشد.
وی درخصوص رتبهبندی دانشگاهها اظهار کرد: رتبهبندی دانشگاهها گرچه مزیتهایی دارد اما میتواند آفاتی هم داشته باشد و نباید آموزش را کمرنگ کند چون معمولاً رتبهبندیهای دانشگاهها کمتر به آموزش توجه دارند.
خاکیصدیق با بیان اینکه باید با توجه به نیازهای کشور به برنامههای جدیدی که جایگزین رشتههای کم تقاضا شوند پرداخته شود افزود: ظرفیت پذیرش هم باید متناسب با امکانات و در راستای رفع نیاز کشور و نه ایجاد کلاس باشد.
معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد: رشتههای بینرشتهای هم باید بهطور دقیق تعریف شوند و مباحث مهارتآموزی نیز مورد توجه قرار گیرد تا هم اساتید و هم دانشجویان توانمندتر شوند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه در اقتصاد آموزش عالی، آموزش نقش کلیدی در کشور دارد گفت: در ایران بخش اعظم درآمدهای دانشگاه از آموزش است که البته باید آسیبهای آن را برطرف کرد.
به گفته خاکیصدیق، در دانشگاهها، علاوه بر آنکه یک تعریف متمرکز در وزارت علوم وجود دارد، باید تعریف دقیقی از کیفیت آموزشی برای هر دانشگاه نیز بهطور جداگانه ارائه شود.
وی با اشاره به برنامههای در حال انجام خاطرنشان کرد: تدوین مبانی و سند اخلاق آموزشی، ارائه راهحلهای تقویت علوم پایه، افزایش کیفیت دورههای تحصیلات تکمیلی، کیفیت و نظارت در دورههای بینالمللی و جذب دانشجویان خارجی که اگر تغییر نکند تأثیری در توسعه دیپلماسی آموزشی ایران نخواهد داشت، از مهمترین برنامههای معاونت آموزشی وزارت علوم است.
انتهای پیام/4107/4040/
انتهای پیام/