دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1394 - 10:39

عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس: اگر همه 55 کشور اسلامی پای کار بیایند می‌توان مدیریت حج را عوض کرد

عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس، درباره پیشنهاد تغییر مدیریت حج که در پی حادثه منا برای چندمین بار مطرح شده است، گفت: اگر همه 55 کشور اسلامی پای کار بیایند این کار شدنی است و در ایام حج تمتع، کشورهای اسلامی می‌توانند به میدان بیایند.
کد خبر : 41297

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره وقوع حادثه منا و جان‌باختن تعداد کثیری از زائران در حین انجام مناسک حج گفت: قطعا دولت سعودی در فاجعه منا مقصر است، چراکه مسئولان برگزاری حج یکی از خیابان‌های منتهی به محل رمی جمرات را بستند و باید این موضوع بررسی شود که آیا این جریان عمدی بوده یا خیر؟


متأسفانه اکثر سران کشورهای اسلامی وابسته به آل‌سعود هستند. دلارهای نفتی عربستان، آنها را وابسته به خود کرده است به طوری که اکنون ملت‌های مسلمان از فاجعه منا عصبانی هستند اما دولت‌ها پای کار نمی‌آیند

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در هر حال مسئولان سعودی در این فاجعه مقصر هستند اما به جای آنکه به ملت‌های مسلمان پاسخ بدهند و مسئولیت اشتباه‌شان را بپذیرند، فرافکنی می‌کنند و می‌گویند شیعیان چون صبح، مراسم رمی را به جا می‌آورند باعث وقوع این فاجعه شدند.


وی ادامه داد: خیابان‌هایی که منتهی به رمی جمرات می‌شود، به گونه‌ای است که اگر یکی از این خیابان‌ها بسته شود، باعث فاجعه در مسیر می‌شود.


حسینی، همچنین افزود: همه حجاج بر اساس برنامه‌ریزی مسئولان حج عربستان به سمت سرزمین منا حرکت می‌کنند و اینکه در آن ساعت، ایرانی‌ها و سایر مسلمانان از کشورهای دیگر حضور داشتند بر اساس اعلام سعودی‌ها بود بنابراین بیان این اتهام و موارد مشابه که قصد دارند شیعیان را مقصر جلو بدهند منطقی و قابل‌قبول نیست.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، درباره نبود اهتمام بین سران کشورهای اسلامی برای اعتراض به نحوه اداره حج از سوی سعودی‌ها، گفت: متأسفانه اکثر سران کشورهای اسلامی وابسته به آل‌سعود هستند. دلارهای نفتی عربستان، آنها را وابسته به خود کرده است به طوری که اکنون ملت‌های مسلمان از فاجعه منا عصبانی هستند اما دولت‌ها پای کار نمی‌آیند.


این نماینده مردم در مجلس، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های سیاسی و دیپلماسی خود را انجام می‌دهد تا دولت عربستان پاسخگوی قصور خود باشد و سال‌های آینده شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم.


عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس در پاسخ به این سؤال که «چندین سال است که موضوع تغییر مدیریت حج مطرح می‌شود، آیا به نظر شما امکان مدیریت حج به دست مجمع کشورهای اسلامی وجود دارد؟»، گفت: اگر همه 55 کشور اسلامی پای کار بیایند این کار شدنی است. می‌توان در ایام حج تمتع کشورهای اسلامی به میدان بیایند و با هماهنگی دولت عربستان سعودی بر نحوه مدیریت حج نظارت داشته باشند.


حسینی تصریح کرد: اگر این اتفاق در کشور دیگری بود، قطعا همه کشورهای جهان فشار می‌آوردند که این تغییر مدیریت انجام شود.


وی تأکید کرد: دولت عربستان مقصر است و باید دیه جان‌باختگان و مجروحان را بپردازد، چراکه اهمال سعودی‌ها منجر به این حادثه شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته