دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1394 - 15:55

گاردین: شاهزاده سعودی خواهان تغییر نظام و برکناری پادشاه عربستان شد

روزنامه گاردین امروز سه شنبه در گزارشی نوشت در حالی که ریاض با چالش‌های اقتصادی، جنگ یمن و نحوه مدیریتش بر مراسم حج که سبب فاجعه منا شد دست و پنجه نرم می‌کند، شاهزاده‌ای سعودی خواستار برکناری پادشاه عربستان شده است.
کد خبر : 41283

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری شبکه «العالم»، روزنامه «گاردین» گزارش کرد: این شاهزاده سعودی که به دلایل امنیتی نامش فاش نشده است، گفت که ایمان مردم کشورش به اقتدار «سلمان» پادشاه عربستان سعودی از بین رفته است.


بر اساس این گزارش، این شاهزاده که یکی از نوه‌های ملک «عبدالعزیز» بنیانگذار عربستان سعودی است، افزود: اختلافات در میان خانواده سلطنتی و در میان عموم مردم کشورش درباره رهبری «سلمان» که در ماه ژانویه گذشته به مقام سلطنت رسید، پدیدار شده است.



به‌نوشته روزنامه «گاردین»، این شاهزاده سعودی در اوایل ماه جاری میلادی با نوشتن دو نامه، خواستار برکناری ملک سلمان از پادشاهی عربستان شد. وی می‌گوید که پادشاه عربستان دارای اوضاع استوار و باثباتی نیست و در واقع «محمد بن سلمان» پسر پادشاه، حکومت را اداره می‌کند.


این شاهزاده با تاکید بر نگرانی افکار عمومی و از جمله رهبران قبایل از اوضاع کنونی عربستان سعودی تصریح کرد: آنها می‌گویند یا شما باید کاری انجام دهید یا اینکه کشور به سوی فاجعه پیش خواهد رفت.


این شاهزاده سعودی در اوایل ماه جاری میلادی با نوشتن دو نامه، خواستار برکناری «سلمان» از پادشاهی عربستان شد. در بخشی از این نامه آمده است که ما از پسران «ابن سعود» از پیرترین آن‌ها «بندر» (بن سلطان بن عبدالعزیز) تا جوان‌ترین آن‌ها «مقرن» (ولیعهد سابق عربستان سعودی ) می‌خواهیم که نشست اضطراری با اعضای ارشد خاندان برای تحقیق درباره اوضاع موجود و اقداماتی که بایستی برای نجات کشور انجام داد، تشکیل دهند.


«گاردین» نوشت: شاهزاده‌ای که در پشت این نامه‌هاست مدعی است که حمایت گسترده‌ای به‌وسیله خانواده سلطنتی و جامعه عربستان در این‌باره دریافت کرده است اما تنها یک عضو ارشد خاندان سعودی به‌طور علنی از این نامه حمایت کرده است که بعید نیست مجازات شود.


این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌‌نویسد: دو فاجعه اخیر در مکه که در یکی از آنها به‌دلیل سقوط جرثقیل سبب مرگ بیش از 100 نفر شد و فاجعه روز پنج‌شنبه هفته گذشته در منا که در جریان آن صدها نفر کشته شدند، سوالات زیادی نه فقط درباره امور اجتماعی در عربستان سعودی بلکه درباره نظارت دولت ریاض بر مقدس‌ترین مکان‌ها در اسلام ایجاد کرده است.


این روزنامه افزود: به‌طور معمول مقام‌های ارشد عربستان حاضر به پذیرش اشتباه‌های خود نیستند و به پیشنهادهای مطرح شده بی‌اعتنا هستند. مردم این کشور نیز با توجه به آگاه‌سازی‌های صورت گرفته در شبکه‌های اجتماعی، دیگر چندان ادعای مقام‌های سعودی را باور ندارند.


«گاردین» با بیان ادعای عربستان سعودی درباره مدیریت مکان‌های مقدس مسلمانان که پایه‌ای برای مشروعیت سیاسی و مذهبی آن شمرده می‌شود، افزود: فجایع صورت‌گرفته در حج آسیب‌های زیادی به مشروعیت سعودی‌ها وارد کرده است.


این روزنامه با بیان کاهش 50 درصدی بهای نفت خام در یک‌ سال گذشته نوشت: دوشنبه گذشته روزنامه «فایننشال تایمز» گزارش کرده بود که عربستان سعودی بیش از 70 میلیارد دلار (46 میلیارد پوند) به‌دلیل مشکلات مالی‌اش از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی برداشت کرده است.


به‌گفته «الیستر نیوتن» مدیر مشاور بازرگانی شرکت «الوان»، عربستان سعودی بودجه سال جاری خود را براساس بشکه‌ای 90 دلار پایه‌گذاری کرده است اما به‌دلیل هزینه‌های زیاد ناشی از ریخت‌وپاش مراسم تاج‌گذاری «سلمان»، جنگ یمن و مشکلات داخلی ناشی از تهدیدات داعش، دولت ریاض برای پوشش دادن نیازهای اقتصادی‌اش بایستی بهای هر بشکه نفت‌خام، در حدود 110 دلار باشد.


این روزنامه افزود: با توجه به اینکه بهای هر بشکه نفت خام به زیر 50 دلار کاهش یافته است، مشکلات مالی عربستان سعودی آشکارتر می‌شود به‌طور نمونه شاخص بورس عربستان در 12 ماه گذشته، بیش از 30 درصد کاهش داشته است.


«گاردین» نوشت: «خیرالله خیرالله» سردبیر سابق روزنامه «الحیات» می‌گوید که آن‌ها تنها ذخایر مالی کافی برای پوشش دادن اوضاع کنونی، دستکم برای یک سال دارند گرچه آن نیز برای آن‌ها بسیار پرهزینه خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته