دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جلالی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

آزادی زندانیان جرائم غیرعمد با نذورات مردم در ماه محرم

مدیر روابط عمومی ستاد دیه کشور گفت: مردم با کمک هیئت‌های مذهبی می‌توانند بخشی از نذورات خود در ماه محرم را به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اختصاص دهند.
کد خبر : 412746
139703211525051814398204.jpg

هادی جلالی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با اشاره به کمک‌های فراوان مردمی به ستاد دیه کشور در مناسبت‌های خاص گفت: در طول سال با توجه به مناسبت‌هایی که وجود دارد شامل ایام و مناسبت‌های مذهبی، مناسبت‌های میهنی و ملی، اعیادی مثل عید نوروز و مواردی نظیر آن طرح‌های مختلفی برای دعوت از خیرین و مردم برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد داریم. مثلاً در ایام دهه فجر طی سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی داشتیم که خیلی هم طرح‌های خوبی بود. یک سال در دهه مبارک فجر زندانیان جرائم غیرعمد تا زیر 22 میلیون تومان را با کمک‌های مردمی به‌صورت کامل آزاد کردیم ولی متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات مالی که مردم دارند، ورودی زندانی همچنان ادامه دارد.


وی در تشریح برنامه‌های ستاد دیه کشور در ایام محرم بیان کرد: برنامه‌های ویژه‌ای برای ایام محرم و صفر هم پیش‌بینی کرده‌ایم و چند استانمان را هم به عنوان استان شاخص قرار داده‌ایم مثل استان اردبیل که چند سالی است هیئت‌های مذهبی در سطح استان را پای کار آورده‌اند و خیلی خوب در این زمینه کار می‌کند.


مدیر روابط عمومی ستاد دیه کشور گفت: کمک‌ها و اقدام برای آزادی زندانیان به‌صورت کاملاً خودجوش انجام می‌شود. خودشان بحث کار زندانیان جرائم غیرعمد را پیگیری می‌کنند و مبالغ خوبی هم تا الان برای این امر اختصاص داده شده است. مثلاً سال گذشته در استان اردبیل اعلام کرده بودیم که تعداد 72 زندانی را می‌خواهند در ایام محرم و صفر آزاد کنند که خدا را شکر تعدادشان به 80 تا 82 نفر هم رسید.


جلالی بیان کرد: با توجه به اینکه ایام عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است و مردم نذوراتی دارند می‌توانند نذورات خودشان را برای موضوع آزادی زندانیان اختصاص دهند. سال گذشته با تبلیغاتی که صورت گرفت، موارد زیادی را داشتیم که اگر نذر شرعی نبوده و قید نکرده بود و می‌توانست تغییر دهد، نذرش را تغییر داد و به میزان همان مبلغ به آزادی زندانیان کمک کرد. از مراجع هم که سؤال داشتیم، اگر نذرش شرعی نبوده و حالت مکتوب نداشته باشد و دِین نداشته باشد برایش، می‌تواند نذرش را تغییر داده و به سمت خیرات دیگر از جمله موضوع آزادی زندانیان، نذرش را هزینه کند.


وی در توضیح اقدامات مردمی مختلف مردمی در جهت کمک به آزادی زندانیان غیرعمد اظهار کرد: افرادی هم بودند که هزینه مراسم چهلم عزیز از دست رفته خودشان را برای آزادی زندانیان غیرعمد خرج کردند. اصل این کار هم در استان آذربایجان شرقی و تبریز شروع شده و استقبال شده است. خیلی جالب بود که طی یکی دو سال گذشته این تغییر و تبدیل دارد انجام می‌شود و 190 خانواده تبریزی که می‌خواستند مراسم ترحیم بگیرند برای عزیز از دست رفته‌شان، هزینه‌‌اش را اهدا کردند برای آزادی یک زندانی و از همین رهگذر 121 زندانی آزاد شده‌اند که این موضوع هم خیری کثیر برای آن متوفی است و هم برای خانواده‌شان که این اقدام را انجام دادند. این نوع کارها هم اثرات اخروی دارد و هم اثرات اجتماعی که این افراد هم به خانواده‌شان برگشته و بالای سر خانه و زندگی‌شان هستند.


مدیر روابط عمومی ستاد دیه کشور در پاسخ به این سؤال که چرا تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای برای جذب کمک‌های مردمی ندارید، خاطرنشان کرد: ستاد دیه چون نمی‌تواند کمک‌های مردمی را به بحث تبلیغات اختصاص دهیم و تمام مبالغی که از مردم دریافت می‌کنیم و باید ریال به ریالش به آزادی زندانیان غیرعمد اختصاص یابد؛ متأسفانه در سطح گسترده نمی‌توانیم به امر تبلیغات بپردازیم و این موضوع نیازمند کمک و یاری رسانه‌ها است که با اطلاع‌رسانی گسترده به مردم، در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.


انتهای پیام/4072/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته