دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1393 - 11:41

کشورهای عربی در ائتلاف ضد داعش چه می‌کنند؟

با شدت گرفتن جنگ ائتلاف بین‌الملل علیه گروه داعش، نقش کشورهای عربی در این ائتلاف برجسته‌تر می‌شود؛ اما هرکدام از کشورهای عربی چه نقشی در این ائتلاف ایفا می‌کنند؟
کد خبر : 4127

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، به دنبال افزایش حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه، کشورهای عربی نیز برای اینکه از قافله همراهی با غرب جا نمانند اقدام به ارسال جنگنده‌های خود به میدان مبارزه با داعش می‌کنند.


عربستان


این کشور، جنگنده‌های خود را برای بمباران مواضع داعش در سوریه ارسال کرده است. علاوه بر این، برای میزبانی پایگاه‌های آموزشی مخالفان دولت سوریه با هدف جنگ علیه داعش اعلام آمادگی کرده است. سعودی همچنین به سازمان ملل متحد درکمک‌های انسان‌دوستانه در عراق، ۵۰۰ میلیون دلار کمک ارائه کرده است.


امارات


جنگنده‌های «اف 16» امارات در بمباران مواضع داعش شرکت می‌کنند. این جنگنده‌ها ضربات سختی به داعش وارد کرده‌اند که آخرین آنها بمباران شماری از پالایشگاه‌های نفتی تحت کنترل این گروه افراط‌گرا در عراق بود.


اردن


جنگنده‌های اردنی در بمباران مواضع داعش شرکت می‌کنند. این کشور پس از به اسارت گرفتن «معاذ کساسبه» خلبان یکی از جنگنده‌هایش به وسیله گروه داعش، مشارکت خود را در بمباران مواضع این گروه به حال تعلیق در آورد. اما پس از انتشار ویدئوی زنده سوزاندن این خلبان، اردن با شدت بیشتری حملات هوایی خود را از سر گرفت به گونه‌ای که تنها در سه روز، ۵۶ موضع داعش را بمباران کرد. این کشور همچنین به عشایر سنی عراق در جنگ علیه داعش کمک می‌کند.


بحرین


یکی از نخستین کشورهایی بود که پیوستن خود را به ائتلاف بین‌الملل علیه داعش اعلام کرد. این کشور اقدام به ارسال جنگنده‌های خود به پایگاه‌های اردنی برای مشارکت در بمباران مواضع داعش کرد.


مصر


پس از کشته شدن ۲۱ مسیحی مصری به وسیله گروه داعش (شاخه لیبی)، جنگنده‌های مصری مواضع این گروه افراطی در لیبی را بمباران کردند. این کشور وعده اقدام‌های بیشتر علیه داعش را نیز داده است.


قطر


این کشور، از بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در خاورمیانه میزبانی می‌کند. همچنین پروازهایی برای کمک رسانی به نیازمندان و آسیب دیدگان در جنگ داشته است.


کویت و باقی کشورهای عربی


این کشورها کمک‌های پشتیبانی همچون فراهم کردن پایگاه‌های نظامی را ارائه می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب