دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1398 - 10:00
فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با آنا:

جمهوری اسلامی وارد مذاکره‌ای نمی‌شود که فرجامش تسلیم است/ دولت نباید برای مذاکره با آمریکا تصمیم بگیرد

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: جمهوری اسلامی به‌طور قطع وارد مذاکره‌ای نمی‌شود که فرجامش تسلیم است؛ بنابراین اگر مذاکره مجدد میان ایران و آمریکا مطرح شود، نظام پیش‌شرط‌هایی برای آن خواهد داشت.
کد خبر : 412644

داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌‌های گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکلاتش در روابط خارجی با سایر کشورها بارها از ابزار مذاکره استفاده کرده و به همین منظور هرگز از مذاکره هراس ندارد، اظهار کرد: دلیل اینکه در مذاکره مجدد با آمریکا نوعی بدبینی به وجود آمده به مسئله عدم وفای به عهد و نیز خروج یکجانبه این کشور از برجام باز می‌گردد.


وی با اشاره به اینکه ترامپ از لحاظ حقوقی اجازه نداشت به‌طور یکجانبه از برجام که مورد تأیید سازمان ملل و شورای امنیت بود خارج شود، گفت: دولت فعلی آمریکا باید نتیجه مذاکره را می‌پذیرفت نه اینکه بعد از مدتی بگوید طرف مقابل سر ما کلاه گذاشته است.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب آمریکا را باعث و بانی تعمیق بدبینی‌های موجود میان جمهوری اسلامی ایران و این کشور دانست و افزود: اگر قرار است مذاکره‌ مجدد میان ایران و آمریکا از سر گرفته شود، باید دستاوردهای مذاکره قبلی از سوی ترامپ محترم شمرده شود و آن را بپذیرد، اما فعلاً سازوکار مذاکره بعدی ما با آمریکایی‌ها مشخص نیست، اما اگر این مذاکره در جهت پیشبرد منافع ملی باشد، قطعاً مفید خواهد بود ولی اگر طرف مقابل بخواهد با ابزار مذاکره ما را وادار به تسلیم سازد، این مذاکره نباید آغازی داشته باشد.


قنبری بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌طور قطع وارد مذاکره‌ای نمی‌شود که فرجامش تسلیم است و اگر هم احتمالاً مذاکره‌‌ مجدد میان ایران و آمریکا مطرح شود قطعاً جمهوری اسلامی پیش‌شرط‌هایی برای آن خواهد داشت.


وی با بیان اینکه دولت باید خطوط قرمز جمهوری اسلامی را در مذاکرات خارجی مدنظر داشته باشد، گفت: دستگاه دیپلماسی با هوشیاری و زیرکی خود باید منافع ملی را در هر مذاکره‌ای مورد توجه قرار دهد.


عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه سازش با آمریکا هرگز جزء اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نبوده و نخواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر نظام احساس کند در جایی مقاومت تأمین‌کننده منافع ملی است، آن را در پیش خواهد گرفت و از طرف دیگر اگر احساس کند با مذاکره منافع ملی تأمین می‌شود به آن روی خواهیم آورد.


قنبری در پایان گفت: اگر قرار باشد در آینده مذاکره‌ای با آمریکا صورت بگیرد قطعاً باید تصمیم جمعی نظام پشتوانه آن قرار گیرد و در این خصوص دولت نباید به‌تنهایی تصمیم‌گیرنده باشد.


انتهای پیام/4079/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته