دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1394 - 14:58
وزیر آموزش و پرورش:

550 هزار دانش‌آموز و 90 هزار فرهنگی در زمان جنگ به جبهه‌ها اعزام شدند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در زمان دفاع مقدس 550 هزار دانش‌آموز و 90 هزار فرهنگی به جبهه‌های جنگ اعزام شدند، گفت: امروز نیز آموزش و پرورش وظیفه حراست و دفاع از انقلاب و ارزش‌های آن را بر عهده دارد.
کد خبر : 41252

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اصغر فانی امروز در صبحگاه مشترک پایگا‌ه‌های بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان حادثه منا و آرزوی صبر برای آنها اظهار کرد: آموزش و پرورش قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با شناخت موقعیت‌ها توانسته عکس‌العمل مناسبی را از خود نشان دهد.


وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی معلمان به همراه دانش‌آموزان با رهبری امام خمینی (ره) جریان انقلاب را شکل داده و 13 آبان را آفریدند که پس از آن 22 بهمن سال 57 با همکاری تمام مردم از جمله معلمان و دانش‌آموزان رقم خورد.


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب، آموزش و پرورش نقشی اساسی را ایفا کرد که اعزام بیش از 550 هزار دانش‌آموز و 90 هزار فرهنگی به جبهه از جمله اقداماتی است که در دفاع از انقلاب اسلامی انجام شد.


فانی گفت: مجتمع‌های آموزشی درون جبهه‌ها، مدارس شاهد و مجتمع‌های آموزشی همسران شهدا نمونه‌هایی از اقدامات آموزش و پرورش در دفاع از انقلاب اسلامی و پشتیبانی از دفاع مقدس بود.


وی با بیان اینکه در فاصله سالهای 72 تا 76 که معاون فرهنگی بنیاد شهید بودم با این مسئله مواجه شدیم که همسران شهدا متقاضی ادامه تحصیل بودند، اضافه کرد: در آن زمان بنده به سرپرست وقت بنیاد شهید گفتم که اجازه دهید همسران شهدا ادامه تحصیل بدهند اما وی گفتند اگر همسران شهدا ادامه تحصیل بدهند باید به مدارس شبانه بروند در چنین شرایطی فرزندانشان در خانه تنها می‌مانند اما بنده اعلام کردم که اگر کلاس‌ها صبح تشکیل شود، آنها مشکلی نخواهند داشت برهمین اساس 105 مجتمع آموزشی خاص همسران شهدا را با همکاری آموزش و پرورش راه‌اندازی کردیم.


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با راه‌اندازی مجتمع آموزشی ویژه همسران شهدا تعدادی زیادی از آنها توانستند ادامه تحصیل دهند و بنده افرادی را می‌شناسم که حتی مدرک دکترا را دریافت کردند.


فانی با اشاره به اینکه در سالهای 60 تا 64 در استان کردستان فعالیت می‌کردم، عنوان کرد: در آن زمان پرچم جبهه فرهنگی انقلاب به دست آموزش و پرورش بود. مشکل اصلی که استان کردستان با آن مواجه بود مشکل فرهنگی بود نه نظامی و این موضوعی بود که بسیاری از بزرگان کشور نیز به آن اعتقاد داشتند.


وی ادامه داد: در اوایل حضورم در استان کردستادن با این تهدید که مشکل اصلی این استان مسائل فرهنگی است،‌مواجه بودیم و برای حل آن باید اقدامات اساسی صورت می‌گرفت بنابراین طرحی را تحت عنوان اعزام نیروهای فرهنگی از سراسر کشور به کردستان طراحی و اجرا کردیم.


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بنده و معاونانم به استان‌های مختلف کشور رفته و نیروهای حزب‌اللهی را دعوت کرده و وضعیت استان کردستان را برای آنها تحلیل می‌کردیم و در آخر جلسه نیز فرم‌هایی میان فرهنگیان توزیع می‌شد تا اگر تمایل داشتند آن را تکمیل کرده و برای خدمت به استان کردستان بروند.


فانی گفت: دوره آموزشی دو ماهه نیز ویژه افراد متقاضی در تهران برگزار شد تا با مسائل استان کردستان، گروه‌ها و فرقه‌های مختلف آشنا شوند. 600 نفر از آموزش و پرورش سراسر کشور داوطلبانه به استان کردستان عازم شدند اما پس از مدتی با مشکل ماندگاری نیروها مواجه شدیم.


وی عنوان کرد: برای ماندگاری نیروها در استان کردستان به این نتیجه رسیدیم که از بین مردم این استان اقدام به تربیت نیرو کنیم. بنابراین سه مرکز تربیت معلم و چندین دانشسرا را راه‌اندازی کرده و کار تربیت نیروهای بومی را آغاز کردیم که نتایج مثبتی به همراه داشت؛ هم اکنون تعدادی از مدیران استان کردستان از افرادی هستند که در مراکز تربیت معلم تحصیل کرده‌اند.


وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش با تربیت نیروی بومی توانست افرادی را آماده کند که از انقلاب و جمهوری اسلامی دفاع کنند. بسیاری از اقدامات آموزش و پرورش در استان کردستان تضمینی برای حفظ ارزش‌های انقلاب بوده و هست.


فانی با طرح این پرسش که امروز تکلیف آموزش و پرورش چیست، گفت: آموزش و پرورش امروز وظیفه حراست از ارزش‌های انقلاب، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نهادینه‌سازی ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را برعهده دارد.


وی با بیان اینکه سال گذشته با همکاری بسیج، 650 هزار دانش‌آموز را در قالب اردوهای راهیان نور به مناطق عملیاتی غرب و جنوب غرب کشور اعزام کردیم، تصریح کرد: هر دانش‌آموزی که به این مناطق اعزام می‌شود به سفیری برای خانواده، مدرسه و دوستان تبدیل می‌شود.


وزیر آموزش و پرورش گفت: فعالیت‌های پرورشی در آموزش و پرورش باید در جهت تحکیم مبانی اعتقادی، اسلامی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد همچنین در کتاب‌های درسی و مجلات آموزشی تکلیف اصلی ما حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته