دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تندیس بوعلی‌سینا برای اهدا به دانشگاه‌های جهان رونمایی می‌شود

به مناسبت بزرگداشت مقام علمی ابن‌سینا از نمونه تندیس وی که توسط بنیاد بوعلی‌سینا طراحی شده است، رونمایی می‌شود.
کد خبر : 411673
1.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی بنیاد بوعلی‌سینا، نیم‌تنه ابن‌سینا که سفارش طراحی و ساخت آن در بنیاد بوعلی‌سینا انجام شده است، در معابر و مراکز علمی و پژوهشی در داخل و خارج از کشور نصب خواهد شد.


رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا در این‌باره گفت: در راستای دفاع از هویت ایرانی شیخ‌الرئیس و معرفی جهانی این فیلسوف جهانی و بنا به مصوبه هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا، کار طراحی نیم‌تنه‌ای از شیخ‌الرئیس بر اساس تصویر مصوب انجمن آثار ملی در سال ۱۳۲۴ شمسی، در دستور کار قرار گرفت و توسط استاد هادی عرب‌نرمی از مجسمه‌سازان نامدار کشور ساخته شد.


توکل دارائی درباره چگونگی استفاده و نصب این نیم‌تنه در داخل و خارج از کشور گفت: مقرر شده است که هدیه و نصب این تندیس در خارج از کشور با هماهنگی و حمایت مالی وزارتخانه‌های خارجه، علوم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شود و هدف اصلی از هدیه این نیم‌تنه، معرفی و دفاع از هویت ایرانی شیخ‌الرئیس و تأکید بر اشتراکات فرهنگی و بهره‌مندی از میراث مشترک ابن‌سینا در کشورهای اسلامی و نیز سایر کشورهاست. هم‌چنین با همکاری شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی در داخل کشور، نمونه‌هایی از این نیم‌تنه در معابر عمومی، پارک‌ها و مراکز دانشگاهی داخل کشور نصب خواهد شد.



هادی عرب‌نرمی هنرمند مجسمه‌ساز درباره ساخت نیم‌تنه ابوعلی‌سینا توسط خود گفت: اساس کار بر مبنای تصویری بود که از ابوالحسن‌خان صدیقی بر جای مانده و طراحی ایشان مورد تأیید انجمن آثار ملی وقت قرار گرفته است. مسئله جالبی که در طراحی استاد صدیقی وجود دارد این است که در شخصیت‌پردازی جوانی ابن‌سینا را انتخاب کرده است، در حالی‌که تصویرسازی از بقیه مشاهیر معمولاً در سن کهولت است.


وی درباره ویژگی‌های این نیم‌تنه گفت: اندازه این نیم‌تنه به ۱۲۰ سانتی‌متر می‌رسد و سعی کرده‌ام با توجه به گرایش کلاسیک در انجام این اثر، در ساخت آن بافتی ایجاد کنم که بر جوانی ابن‌سینا تأکید کند. چراکه ابن‌سینا برای ما ایرانی‌ها هنوز خیلی جوان است؛ انگار هنوز کتاب‌هایش را ننوشته و چاپ نکرده است و هر آن منتظریم که اثر تازه‌ای خلق کند.


آیین ادای احترام به شیخ‌الرئیس، ابوعلی‌سینا، شامگاه پنج‌شنبه ۳۱ مرداد از ساعت ۲۱ تا ۲۳ در آرامگاه این حکیم جهانی برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته