برنامه ریزی برای قطع وابستگی به دریانوردان خارجی
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از سازمان بنادر و دریانوردی ، حسین یونسی، مدیر امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر، افزود: طبق نظر اکثر کارشناسان دریایی جهان، کارورزی در رشتههای دریانوردی، نقش پررنگتری نسبت به تئوری در دانشگاه دارد؛ بنابراین برای تربیت دریانوردان شایسته، ضروری است کارورزیها " اصولی و علمی" سپری شود.
وی در ادامه توضیح داد: مطابق با کنوانسیون بینالمللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان، دانشجویان رشتههای دریانوردی سفرهای نامحدود ملزم به گذراندن حداقل یک سال کارورزی بر روی کشتیهای تجاری دریارو هستند.
مدیر امور دریانوردان اضافه کرد: در ۱۵ سال گذشته با کوچکتر شدن فضای محل اقامت پرسنل کشتیها، کارورزی دانشجویان دریانوردی در اکثر کشورهای دنیا با چالش جدی مواجه شده است.
یونسی سپری کردن کارورزیها بهصورت ملوانی و غیراصولی و تربیت محدود دریانورد در کالجهای دریانوردی را از مهمترین عوامل کمبود افسر در سطح جهانی ناشی از چالش کارورزی ارزیابی کرد.
وی با تبیین این موضوع که صنعت حملونقل دریایی یک صنعت بینالمللی است و کشتیهای با پرچم کشور جمهوری اسلامی ایران از این قاعده مستثنی نبودهاند، تأکید کرد: دانشجویان دریانوردی در ۱۵ سال گذشته همواره در این خصوص مشکل داشته و بعضاً الحاق آنها به کشتیها جهت کارورزی به بیش از یک سال به طول میانجامید.
مدیر امور دریانوردان در بخش دیگری از صحبتهایش عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از دانشجویان دریانوردی کشور بورسیه و ۷۰ درصد غیر بورسیه هستند.
وی افزود: درگذشته همه دانشجویان دریانوردی دانشگاهها و مؤسسات آموزش دریانوردی کشور؛ بورسیه خطوط کشتیرانی بودند و لذا مشکلی برای هزینه کارورزی آنان وجود نداشت؛ اما اکنون با معضل هزینه کارورزی جامعه آماری ۷۰ درصدی مواجه هستیم.
بنا بر اعلام مدیر امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی، این سازمان بهعنوان تنها مرجع دریایی و متولی آموزش دریانوردی کشور، از دو سال گذشته اقدامات بسیار سازنده و زیر بنایی در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش دریانوردی انجام داده که از جمله میتوان به روزآمد رسانی سیلابس های درسی در کلیه سطوح کنوانسیون مطابق با آخرین تغییرات، پالایش مدرسین/اساتید و ممتحنین، نظارت قوی بر اجرای آموزش، کیفی سازی ممیزیها، اعزام گروهی دانشجویان بورسیه با افسر آموزشی و کیفی سازی کارورزی دانشجویان غیر بورسیه اشاره کرد.
یونسی همچنین خاطر نشان کرد: ضمن قدردانی از مدیران شرکت ملی نفتکش، قطعاً ظرفیت ایجاد شده در آن شرکت بهتنهایی پاسخگوی جامعه آماری ۷۰ درصدی (دانشجویان غیر بورسیه) نیست، لذا انتظار داریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سایر مالکان ایرانی هم در این طرح ملی مشارکت نماید تا وابستگی به دریانوردان خارجی در کشور به صفر رسد.
به گفته مدیر امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی، قرار است این طرح طی بهعنوان سند پیشنهادی از طرف جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی دریانوردی در اجلاس آتی کمیته عوامل انسانی، آموزش و نگهبانی ارائه شود تا در صورت تائید برای رفع معضل کارورزی سایر کشورها هم مورداستفاده قرار گیرد.
انتهای پیام/4083/
انتهای پیام/