فرایند مالیات نقلوانتقال املاک الکترونیکی شود
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرهاد دژپسند طی ابلاغیهای به رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور، خواستار اعمال تغییرات و اصلاح برخی رویههای این سازمان ازجمله نحوه جمعآوری و کسب اطلاعات هویتی و سوابق مؤدیان مالیاتی با هماهنگی کامل دیگر دستگاههای اجرایی ظرف حداکثر دو ماه و الکترونیکی شدن فرایند مالیات نقلوانتقال املاک بدون نیاز به حضور مؤدی در سازمان برای واحدهای مسکونی در شهر تهران در طول یک ماه آینده شد.
در این ابلاغیه آمده است: در راستای اجرایی نمودن اسناد بالادستی نظام درزمینهٔ بهبود محیط کسبوکار و باهدف تسهیل خدمترسانی بهتمامی مؤدیان مالیاتی و صاحبان کسبوکار از طریق ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور، موارد زیر ابلاغ میشود:
١- حداکثر ظرف مدت دو ماه، فرآیند ثبتنام مؤدیان مالیاتی به نحوی اصلاح شود که:
- اطلاعات مؤدیان درزمینهٔ های مختلف (هویتی، ثبتی، اطلاعات اقامتگاه قانونی یا دفتر مرکزی و پستی) با استفاده از سرویسهای اطلاعاتی الکترونیکی از پایگاه اطلاعاتی موجود مراجع مرتبط هر یک، استعلام و بدون نیاز به ورود اطلاعات توسط متقاضی بر روی پایگاه سازمان امور مالیاتی کشور درج شود.
- بازرسی میدانی توسط دستگاههای مختلف نظیر سازمان تأمین اجتماعی و صنف مربوطه در موضوع ثبتنام مؤدیان بهمنزله بازرسی سازمان امور مالیاتی کشور موردپذیرش قرار گیرد. به این منظور ضرورت دارد ضمن انعقاد تفاهمنامه با سایر دستگاههای بازرسی کننده، بر روی چکلیست مشترک توافق صورت گیرد.
- درصورتیکه مؤدی پیشتر، یکبار مراحل ثبتنام برای هریک از انواع مالیات را انجام داده باشد، در ثبتنام جدید با استفاده از یک کلید یکتا (بهجز اطلاعات مکان جدید) سایر اطلاعات پیشین برای وی فراخوانی شود.
- با توجه به ماهیت مجوز محوری خدمات سازمان امور مالیاتی کشور، مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسبوکار مکلف است ظرف دو ماه از تاریخ این ابلاغیه، دسترسی آن سازمان را به کلیه سرویسهای استعلام برخط موجود در درگاه ملی مجوزهای کشور (GB) برقرار نماید.
۲- در جهت ایجاد وحدت رویه و پرهیز از برخورد چندگانه در خصوص نحوه و مبنای اجرای ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم، حداکثر ظرف مدت یک ماه، شیوهنامه اجرایی این ماده تهیه و ضمن ابلاغ به کلیه واحدهای اجرایی به اطلاع عموم نیز رسانده شود.
۳- حداکثر ظرف مدت یک ماه، کلیه مراحل صدور گواهی ماده ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم (الکترونیکی شدن فرایند مالیات نقلوانتقال املاک بدون نیاز به حضور مؤدی در سازمان) برای واحدهای مسکونی در شهر تهران بهصورت الکترونیکی انجام و مشکلات احتمالی مرتفع شود. همچنین ظرف مدت سه ماه از تاریخ این ابلاغیه، این فرآیند در سطح تهران بزرگ و سایر کلانشهرهای دارای دفترچه ارزش معاملاتی مطابق با الگوی سازمان، اجرا شود.
۴- حداکثر تا پایان سال جاری، ضمن برخط شدن کامل فرایند ابلاغ بدهی مالیاتی، درخواست پرداخت مالیات بهصورت اقساطی و دریافت پاسخ آن نیز بهصورت الکترونیکی امکانپذیر شود.
۵- حداکثر ظرف مدت یک ماه، صدور گواهی مفاصا مالیات بر ارزشافزوده برای آن دسته از مؤدیانی که وضعیت بدهی آنها تعیین تکلیف شده است، بهصورت الکترونیکی و حداکثر پس از ۴۸ ساعت از زمان درخواست متقاضی انجام گیرد. همچنین صدور مفاصا مکتوب برای آن دسته از گواهیهای مالیات بر ارزشافزوده که نیاز به ممهور شدن توسط سازمان را دارد، پس از صدور الکترونیکی، آنی صورت پذیرد.
۶- در راستای شفافسازی مقررات مالیاتی حداکثر تا ابتدای دیماه سال جاری، کلیه مقررات و بخشنامههای آن سازمان، چنانچه به امضای رئیس سازمان با مدیران سطوح سازمانی پایینتر رسیده باشد، تنقیح و در مورد آن دسته از مقررات و بخشنامههای آن سازمان که به امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده است، پیشنهاد موارد تنقیحی در قالب گزارشی ارائه شود.
۷- نظارت بر عملکرد سازمان در خصوص احکام فوق در راستای تسهیل فضای کسبوکار، بر عهده معاونت امور اقتصادی است که گزارشهای آن در بازههای زمانی دوماهه ارائه میشود. همچنین در جهت تسهیل مستمر فضای کسبوکار، معاونت مذکور مکلف است پیشنهادهای اصلاحی جدید در حوزه مالیاتی را با استفاده از نظرات و گزارشهای نمایندگان بخش خصوصی و حسب مورد سایر اشخاص مطلع، تشکلها و دستگاههای اجرایی مرتبط در دورههای زمانی سهماهه استخراج و گزارش آن را ارائه نماید.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/