دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1398 - 08:44
رویوران در گفتگو با آنا:

ایران به دلایل حقوقی مخالف مشارکت آمریکا در ایجاد منطقه امن در سوریه است

یک کارشناس امور منطقه گفت: اعتراض ایران به اقدام آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و محکوم کردن آن به مبانی حقوقی بازمی‌گردد.
کد خبر : 411373
1.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: برای نخستین‌بار از سال 2014 میلادی نیروهای ارتش سوریه وارد خان‌شیخون شدند،‌ شهری که در بدو اشغال سوریه به وسیله گروه‌های تروریستی به سرکردگی جبهةالنصره درآمد. این تروریست‌ها بعدها نام هیئت تحریرالشام را برای خود انتخاب کردند.


با وجود گذشت هشت سال از زمان آغاز جنگ علیه سوریه، گروه‌های تروریستی تسلط خود را همچنان بر بخش‌هایی از حومه حماه و ادلب در شمال این کشور حفظ کرده‌اند، منطقه‌ای که ترکیه یکی از ضامنان آتش‌بس در آن منطقه است و تلاش می‌کند مخالفان مسلح را در یک صف در جهت آتش‌بس سوق دهد.


حسین رویوران، کارشناس امور منطقه در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: متأسفانه ترکیه در سوریه نقش بسیار بدی ایفا کرد. یعنی تمام افراد مسلح از راه ترکیه وارد سوریه شدند و اکنون در ادامه حمایت از گروه‌های تکفیری، آنچه که در ادلب اتفاق می‌افتد همین روند را نشان می‌دهد. ترکیه در فرآیند آستانه تعهد کرده بود که جبهة‌النصره را به سمت توقف خشونت‌ها سوق دهد، ولی این اقدام را انجام نداد.


وی افزود: من تصور می‌کنم که موفق نبودن ترکیه در سوریه به رویکرد تجاوزگرانه ترکیه نسبت به سوریه بازمی‌گردد و این موضوع، انگیزه‌های لازم را نمی‌تواند فراهم کند. اتکای ترکیه به نیروهای تکفیری شکست‌خورده نیز نمی‌تواند وضعیت ترکیه را در سوریه تغییر دهد. آنها در سوریه شکست خورده‌اند و فکر می‌کنم در ادلب شکست خواهند خورد و در شرق فرات نیز به همین سرنوشت دچار خواهند شد.


رویوران در پاسخ به این سؤال که چرا جمهوری اسلامی ایران با موضوع ایجاد منطقه امن در شمال شرقی سوریه به وسیله آمریکا مخالفت می‌کند، گفت: ایران به عنوان متحد سوریه از حاکمیت و تسلط دولت بر کل کشور حمایت کرده و مشغول ارائه کمک نظامی به این کشور است. طبعاً اینکه کشور دیگری همچون  آمریکا بخواهد با ترکیه توافق کند و طبق آن بخشی از سوریه به ترکیه واگذار و به امنیت منطقه خدشه وارد شود، دخالت در امور داخلی سوریه است و می‌تواند کانون جدیدی برای بحران باشد.


وی تأکید کرد: اعتراض ایران به این موضوع و محکوم کردن این اقدام به مبانی حقوقی آن بازمی‌گردد؛ یعنی ایران حضور آمریکا را تجاوزگرانه در نظر می‌گیرد و هرگونه توافق با ترکیه در حضور یا ایجاد منطقه امن در سوریه را خصمانه یا جنگ‌طلبانه می‌شمارد. 


رویوران تصریح کرد: این موضوع کاملاً نشان‌دهنده موضع ایران و منعکس کننده پایه‌های اصلی روابط بین‌الملل و بسیاری از پایه‌های حقوقی که متکی به منشور سازمان ملل است.


این کارشناس امور بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که آیا فرایند آستانه می‌تواند نقش جامعی در حل بحران سوریه داشته باشد یا نیاز به طرح جدیدتری احساس می‌شود، گفت: فرآیند آستانه می‌تواند به صورت محدود کمک کند. هماهنگی میان ایران، روسیه و ترکیه متأسفانه به دلیل پایبند نبودن ترکیه کامل انجام نمی‌شود، به همین دلیل این فرآیند توان حل بحران را در حال حاضر ندارد.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته