دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1394 - 09:34

گفت‌وگوی «اوباما» و «پوتین» درباره بحران سوریه

روسای‌جمهوری آمریکا و روسیه به‌دنبال سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که بخش‌های مهمی از آن به موضوع سوریه اختصاص داشت، دیدار و گفت‌وگویی درباره بحران آن کشور انجام دادند.
کد خبر : 41127

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری فرانسه، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در این دیدار بر لزوم حضور گروه‌های داخلی سوریه در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی تاکید کرد.


بر اساس این گزارش، «پوتین» در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که روسیه معتقد است خودداری از همکاری با حکومت سوریه و نیروهای مسلح آن که در حال مبارزه با تروریسم هستند، اشتباهی بزرگ است.


برخلاف موضع روسیه، آمریکا و فرانسه معتقد هستند که آینده سوریه در نهایت با حضور «بشار اسد» در راس قدرت قابل تصور نیست.


«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود گفت: پس از این همه خون‌ریزی و کشتار و آواره شدن مردم در سوریه، نمی‌توان انتظار داشت که به وضع گذشته بازگردیم و «بشار اسد» همچنان بر مسند قدرت بماند.


پس از سخنرانی روسای‌جمهوری دو کشور، «پوتین» و «اوباما» حدود یک ساعت و نیم دیدار کردند. دیداری که رئیس‌جمهوری روسیه آن را شفاف و سازنده خواند و یک مقام ارشد دولت آمریکا آن را «چانه‌زنی‌ها بر سر موضوعات تجاری» توصیف کرد.


رهبران دو کشور بر سر گذر سوریه از جنگ داخلی، به‌وسیله راه‌حلی سیاسی و صلح‌آمیز توافق دارند، ولی یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا که نامش فاش نشده است، می‌گوید هر دو به‌طور کامل درباره نقش «بشار اسد» اختلا‌ف‌نظر دارند.


علاوه بر این، در میان کشورهای اروپایی هم‌پیمان آمریکا، دیدگاه‌های کاملا یکسان وجود ندارد. برخی از آنها در هفته‌های گذشته موضع خود را در برابر نقش «اسد» تعدیل کرده‌اند، ولی فرانسه همچنان بر لزوم کناره‌گیری «بشار اسد» از قدرت پافشاری می‌کند.


«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه، می‌گوید: روسیه و ایران از علاقه خود به کمک به یافتن راه‌حلی برای سوریه سخن گفته‌اند. در نتیجه ما باید با این کشورها همکاری کنیم تا این موضوع برایشان روشن شود که راه‌حل، با حضور «اسد» ممکن نیست.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته