اچتیسی در آستانه سقوط/ اوضاع نابسامان برند تایوانی در بازار رقابت
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، در میان اخبار پر هیاهو سیستمعامل جدید هوآوی، معرفی سری نوت ۱۰ ، شایعات مربوط به سری آیفون ۱۱ و پیکسل ۴، توجه برخی از طرفدارن قدیمی اندروید کلاسیک به سمت خبری نهچندان مهم جلب شد. شرکت HTC اعلام کرد که در حال آمادهسازی مدلی میانرده برای بازار اروپا است، این نشان میدهد که اچتیسی همچنان زنده است و میخواهد در بازار رقابتی اروپا، خودی نشان دهد. اچتیسی مدتها است که مانند سابق در بازار تلفن هوشمند حرفی برای گفتن ندارد، شرکت تایوانی با تمام سابقه درخشانی که در تولید تلفنهای هوشمند اندرویدی داشت در آستانه مرگ قرار دارد، اما دست از تلاش برنمیدارد. بیش از یک سال از معرفی آخرین پرچمدار اچتیسی میگذرد، از آن زمان میانردههایی ناموفق مانند Desire ۱۹+ و Exodus ۱s وارد بازار شدند که نسبت به رقبای جذاب چینی و کرهای، مدلهایی شکستخورده محسوب میشوند.
اولین تلفن هوشمند اچتیسی در سال ۲۰۱۹ مدل Exodus ۱s بود که در ماه می معرفی شد، یعنی پس از گذشت ۴ ماه از سال، در همین مدت شرکتهای چینی وکرهای بیش از ۵۰ مدل میانرده جدید را معرفی و عرضه کردند. اچتیسی با این وضع امیدی به فروش ندارد، اما بههر حال این مدلها نماینده اچتیسی در بازار هستند و موجب میشوند، هر چند وقت یکبار اخباری از سمت این شرکت تایوانی منتشر شود، واقعیت آن است که با این روند، اچتیسی در بازار تلفنهای هوشمند هیچ شانسی ندارد.
مدلهای میانرده این شرکت نه از نظر مشخصات، نه امکانات و نه حتی قیمت، توانایی رقابت با مدلهای رقیب را ندارند، به همین جهت اچتیسی با تلاش در ایجاد خلاقیت، مدلهای سری Exodus را به ویژگیهای اختصاصی بلاکچین تجهیز کرد، اما این قابلیتها نیز تاثیری در فروش این مدلها نداشت. اچتیسی برای خیلی از طرفداران تلفنهای هوشمند، برندی نوستالژی و خاطرهانگیز است، خاطره مدلهای اندرویدی مانند Nexus One که زمانی در بازار تلفنهای همراه، یکهتازی میکردند به آسانی از یادها نخواهد رفت. قطعا ما نیز به دنبار ورشکستگی این شرکت نیستیم، اما آیا تلاشهای اچتیسی، ارزشش را دارد؟
در هر صورت اچتیسی با معرفی میانردههای جدید و تلاش در ایجاد محصولاتی خلاقانه، نشان داده است که به آسانی تسلیم نخواهد شد، از طرفی بازار تلفنهای هوشمند به هیچ برند و نامی متعهد نیست و ممکن است در هر لحظه همهچیز تغییر کند، ممکن است هوآوی با سیستم عامل جدید خود شکستی سنگین در فروش تجربه کند و دیگر برندهای چینی نیز نتوانند مانند سابق در بازار قدرتمند ظاهر شوند. شاید هم روزی اچتیسی مجددا به عنوان یک برند پیشتاز و برتر در دنیا شناخته شود و محصولات پرفروشی را تولید کند، هیچ چیزی تضمین شده نیست، در گذشته نیز شاهد برتری مطلق برندهایی مانند نوکیا یا سونیاریکسون بودیم که در حال حاضر یا ازبین رفته و یا تاثیر چندانی در بازار ندارند.
اچتیسی ممکن است تحت شرایطی بتواند مجددا بهدوران اوج خود بازگردد، در حال حاضر برخی تغییرات در بازار تلفنهای هوشمند، ممکن است آینده این صنعت را دگرگون کند و اگر مدیران اچتیسی بهاندازه کافی هوشمندانه عمل کنند و کمی خوششانس نیز باشند، شاید با رشد فروش و سهم در بازار جهانی همراه شوند، البته این موارد تنها در حد یک فرضیه است، اما بررسی مواردی که موجب رشد مجدد شرکتهایی مانند اچتیسی میشود، نگاهی دقیقتر به وضع فعلی بازار تلفنهای هوشمند به ما خواهد داد.
اینترنت 5G، یک تغییر دهنده بزرگ
شاید در حال حاضر تاثیرگذاری اینترنت 5G برروی بازار تلفن هوشمند به این مقدار تصور نشود، اما در دنیای امروزه، اینترنت پرسرعت میتواند تمام معادلات را تغییر دهد. اینترنت 5G تنها برای استفاده کاربران نیست، این فناوری تا حد زیادی بر روی سرویسهای ناوبری، اتومبیلهای خودران، حملونقل و حتی ماموریتهای فضایی تاثیرگذار است، در سالهای گذشته نیز تاثیر گسترده اینترنت 4G LTE را در سطح جهان دیدیم، پس نباید نسل جدید اینترنت پرسرعت را دست کم بگیریم.
اچتیسی چندی پیش یک هاب 5G را به بازار آمریکا عرضه کرده است، شاید این اتفاق در نگاه اول چندان مهم نباشد، اما برای شروع، حرکتی مهم و اساسی خواهد بود. درست است که دیگر شرکتها تلفنهای 5G خود را نیز واراد بازار کردهاند، اما نباید از اچتیسی انتظار تحولاتی بزرگ داشت، در عین حال این شرکت به آرامی باید راه رشد خود را طی کند. هاب هوشمند 5G اچتیسی به طور اختصاصی برای یکی از بزرگترین اپراتورهای آمریکا یعنی Sprint عرضه شده، این اپراتور به زودی با T-Mobile ادغام میشود و بزرگترین اپراتور آمریکای شمالی را تشکیل میدهند، به همین جهت تولید محصولات اختصاصی برای Sprint، آیندهای درخشان دارد، نکته جالب آن است که در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز این اچتیسی بود که اولین مدلهای اختصاصی 4G و 4G LTE را برای Sprint تولید کرد. قطعا شرکتهای آمریکایی علاقهای به استفاده از خدمات 5G شرکتهای مخابراتی چینی ندارند، به همین جهت شاید HTC یک گزینه بسیار مناسب برای بازار آمریکا باشد.
نوستالژی همیشه جواب میدهد
قطعا همه طرفداران قدیمی تلفنهای همراه علاقه دارند تا مجددا برندهای نوکیا، اچتیسی و سونیاریکسون را در صدر بهترین تولیدکنندگان تلفن همراه در جهان ببینند. نوستالژی به اندازه کافی قدرتمند است و میتواند به فروش این شرکتها کمک کند، طبق آمار بین ماههای آوریل و جون، شرکت HMD تحت برند نوکیا توانسته ۴.۸ میلیون تلفن هوشمند بهفروشد، این مقدار شاید در مقایسه با برندهای پیشگام درخور توجه نباشد، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که در سال ۲۰۱۶، نوکیا وضعیتی به مراتب بدتر از اچتیسی فعلی داشت. اما این شرکت پس از خریده شدن توسط HMD و تولید گوشیهای قابل رقابت در بازار توانسته تا حد زیادی خود را به رقبا نزدیک کند و حال نیز مدلهای میانرده زیادی در دست تولید دارد، مدلهایی که اختلاف کمی با محصولات چینی دارند، از طرفی تبلیغات نوستالژی نوکیا و استفاده از اهرم خاطرهسازی موجب شد تا بسیاری از خریداران تنها به همین دلیل به سراغ محصولات این شرکت بروند.
اما مدلهای اچتیسی از نظر کیفیت مشکل دارند و بههیچ وجه قابل رقابت با میانردههای محبوب بازار نیستند، این شرکت هنوز نتوانسته مدلی با نمایشگر دارای بریدگی یا حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش تولید کند، به همین جهت اچتیسی باید تغییراتی در محصولات خود ایجاد کند، در هر صورت بازگشت نوکیا به بازار تلفنهای هوشمند ممکن است برای اچتیسی نیز تکرار شود.
بازار تلفن هوشمند به اصالت نیاز دارد
شاید این جمله کمی غیرمتعارف باشد، اما هنوز تعداد زیادی از خریداران، برندهای جدید را بیاصالت میدانند و به همین جهت محصولات آنها را خریداری نمیکنند. اچتیسی یکی از اصیلترین برندهای تلفن همراه در جهان است، این شرکت اولین مدل اندرویدی تاریخ را تولید و عرضه کرد، برای اولین بار دوربین دوگانه توسط اچتیسی معرفی شد و حال نیز این شرکت تایوانی برای اولین بار بر روی ویژگیهای بلاکچین متمرکز شده است. این شرکت همچنین در ساخت هدستهای واقعیت مجازی نیز تبحر دارد و یکی از برترینها در جهان محسوب میشود. جدا از درآمد بسیار کم ۱۴ میلیون دلاری در ماه جون که به هیچ وجه با شرکتها بزرگ بازار قابل مقایسه نیست (در سهماهه گذشته، اپل در هر ساعت، ۱۴ میلیون دلار درآمد داشت)، اصالت اچتیسی میتواند درآینده موجب اعتماد مجدد به این شرکت شود.
با توجه به وضع فعلی اچتیسی، این شرکت نمیتواند ریسک کند و شاید یک شکست دیگر، کار اچتیسی را برای همیشه پایان دهد، در حال حاضر اچتیسی در لبه پرتگاه قرار دارد و مدیران این شرکت باید تصمیماتی هوشمندانه برای آینده این برند تایوانی اتخاذ کنند. با برنامهریزی صحیح میتوان اچتیسی را مجددا سرپا کرد، اما این اتفاق به این آسانیها رخ نمیدهد، فراموش نکنیم که برندهای نوپا نیز از شکستهای قبلی شرکتهایی مانند اچتیسی درس گرفته و با تمام وجود برای حیات خود تلاش میکنند، رشد و ارتقاء در این بازار پر رقابت ماموریت غیر ممکن اچتیسی است که شاید در آن موفق باشد و شاید شکست بخورد.
منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/