دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1398 - 14:00

آنا گزارش می‌دهد؛ ایران محل قرار مهم یمنی‌ها با اروپا

هیئت اعزامی از یمن پس از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی و چند دیدار در تهران، به پشت میز مذاکره با سفیران و رؤسای نمایندگی‌های چهار کشور ذی‌ربط اتحادیه اروپا موسوم به E4 (انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا) رفتند.
کد خبر : 411039
156604260674156800.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری بانفوذ در غرب آسیا توانسته است بر سیاست‌های متجاوزانه آمریکا در منطقه غلبه کند و حال، به دنبال برقراری ثبات و صلح در میان کشورها ازجمله یمن است. اگر بخواهیم به گذشته روابط میان ایران و یمن نگاهی گذرا داشته باشیم، پس از پایان جنگ ایران و عراق روابط دو کشور تعریف مشخصی نداشت و با اتحاد دو یمن شمالی و جنوبی در 1990 میلادی روابط ایران و یمن تحت تأثیر سیاست‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قرار داشت. مدتی بعد دوره جدیدی از روابط ایران و یمن آغاز شد و رو به بهبودی گذاشت؛ تعداد زیادی توافقنامه در زمینه‌های گوناگون میان دو کشور امضا شد، علی عبدالله صالح در سال 2000 میلادی به تهران سفر کرد و در 2003 میلادی رئیس‌جمهور وقت ایران راهی صنعا شد.


خیزش انصارالله و ارتباط ایران با این جنبش انقلابی


حوثی‌ها به رهبری بدرالدین الحوثی فعالیت سیاسی و انقلابی خود را در یمن آغاز کردند و اکنون فرزند بدرالدین رهبری این جنبش را برعهده دارد. گرچه ایران از حامیان فعالیت‌های انقلابی این جنبش است، ولی تاکنون حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی (آن‌گونه که سعودی‌ها و غربی‌ها مدعی هستند) انجام نداده و بارها رهبران انصارالله بر این موضوع تأکید کرده‌اند. 


انصارالله


جنبش انصارالله پس از مدتی به یک بحران جدی برای علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن تبدیل شد و وی آنها را به تلاش برای سرنگونی حکومتش متهم می‌کرد ولی انصارالله تأکید کرد که هدفشان افزایش قدرت شیعیان یمن است. در 2011 میلادی هم‌زمان با فرارسیدن بهار عربی، مردم یمن در مخالفت با علی عبدالله صالح به خیابان‌ها ریختند و جنبش انصارالله نیز از مردم حمایت کرد و در نتیجه حکومت علی عبدالله صالح بعد از 37 سال پایان یافت و معاون وی عبدربه منصور هادی به عنوان رئیس‌جمهور یمن انتخاب شد.


عبدالله صالح که همچنان تشنه قدرت بود، با استفاده از کانال‌های نفوذی خود در میان نیروهای مسلح یمن و آژانس‌های اطلاعاتی این کشور، در میان جنبش انصارالله جایگاهی یافت و درصدد سرنگونی حکومت منصور هادی برآمد. در سال 2014 میلادی انصارالله صنعا را به تصرف کرد و عبدربه منصور هادی مجبور شد ابتدا به عدن و سپس به عربستان فرار کند.


پس از این تحولات و در دست گرفتن کنترل یمن به وسیله نیروهای انصارالله بود که هجمه رسانه‌ای عربستان و جیره‌خواران عربی‌اش علیه ایران افزایش یافت و روزانه رسانه‌ای از سعودی‌ها نبود که در سر تیتر اخبارش «کمک تسلیحاتی ایران به حوثی‌ها» جایی نداشته باشد. 


تجاوز عربستان و آغاز افتادن در باتلاق یمن


در سال 2015 میلادی عربستان با تشکیل ائتلافی از متحدان عربی خود و با ادعای بازگرداندن حکومت به منصور هادی عملیات موسوم به «طوفان قاطع» را آغاز کرد، زیرا آنها نمی‌خواستند بیخ گوش خود شاهد تحرکات یک دولت شیعه و دنباله‌رو سیاست‌های ایران باشند و مدعی بودند که اگر انصارالله موفق به تصرف یمن شوند، می‌تواند سرآغازی بر ناامنی عربستان باشد. در همین سال ایران و انصارالله به توافقی بر سر بازسازی بندر الحدیده در جنوب یمن دست یافتند و به تدریج روابط تهران صنعا رو به افزایش رفت.


ارتش عربستان


این تجاوز قرار بود ظرف مدت کوتاهی پایان یابد ولی پنج سال از بحران‌آفرینی سعودی‌ها در یمن گذشته و آنها نتوانسته‌اند به اهداف پیدا و پنهان خود از این تجاوز دست یابند. در ماه‌های اخیر نیز تحولات منطقه با پیروزی‌ها و موفقیت‌های چشمگیر محور مقاومت به پرچمداری جمهوری اسلامی ایران همراه بوده است و شاهد تأثیر مستقیم آن بر اوضاع یمن هستیم؛ چه اینکه پس از ناکامی آمریکا در تقابل با ایران و سقوط پهپاد فوق‌پیشرفته گلوبال هاوک و نیز اقتدار نظامی ایران در واکنش به گستاخی انگلیسی‌ها در توقیف نفت‌کش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق (که به آزادی آن ختم شد)، بن‌زاید در امارات دست خود را از دستان بن‌سلمان در عربستان خارج کرد و خواستار افزایش همکاری‌ها با ایران شد. 


این روزها عربستان بیش از پیش در باتلاق یمن گرفتار شده است و دست و پا می‌زند و بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان منطقه‌ای، به دنبال یافتن راهی برای خلاصی از آن است. آنها حتی رایزنی‌هایی برای ارتباط با ایران انجام داده‌اند که گذر زمان جزئیات آن را مشخص خواهد کرد.


سفر هیئت انصارالله یمن به ایران و ازسرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک


جمهوری اسلامی ایران در چند روز گذشته شاهد حضور هیئتی عالی‌رتبه از مقامات ارشد انصارالله به تهران بود. این هیئت به ریاست محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله ابتدا به دیدار امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتند و نامه سید عبدالملک بدرالدین، رهبر جنبش انصارالله را تقدیم ایشان کردند. رهبر انقلاب اسلامی نیز با تمجید از ایمان، ایستادگی، هوشمندی و روحیه‌ جهادی مردم یمن در برابر یک تجاوز وحشیانه و گسترده، تأکید کردند: هر ملت مؤمنی که به خدای متعال ایمان و به وعده‌ الهی اعتقاد داشته باشد، قطعاً پیروز خواهد شد و بر همین اساس بدون شک پیروزی با ملت مظلوم و مجاهد یمن خواهد بود.


دیدار سخنگوی جنبش انصارالله یمن با رهبر انقلاب


در مقام مقایسه، این دیدار را می‌توان اوج قدرت‌نمایی مقاومت در منطقه در برابر سلطه‌جویان و مستکبران جهان ارزیابی کرد؛ چه اینکه رهبر انقلاب با زبان بدنشان و نحوه برخورد با نامه رهبر انصارالله جواب دندان‌شکنی به نامه چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور گستاخ آمریکا که به وسیله شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن ارائه شده بود دادند، نامه‌ای که باز نشده به گوشه‌ای انداخته شد و در مقابل، نامه‌ای که رهبر انقلاب آن را با دو دست خود گرفتند، گشودند و مقابل دیدگان همه حضار ملاحظه کردند.


این سفر بُعد دیگری داشت و آن این بود که یمنی‌ها فعالیت‌های دیپلماتیک خود با ایران را از سر گرفتند و «ابراهیم محمد محمد الدیلمی» از سوی دولت نجات ملی به عنوان سفیر فوق‌العاده و نماینده تام‌الاختیار جمهوری یمن در ایران  انتخاب شد.


محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر انتخاب الدیلمی را به وی تبریک گفت و تأکید کرد: تعیین سفیر یمن در ایران با هدف تقویت عملکرد تشکیلاتی در چارچوب تدابیر شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی انجام شده است.


محمد الدیلمی همان شخصی است که در دیدار هیئت یمنی با مقام معظم رهبری در کنار محمد عبدالسلام قرار گرفته بود.


هیئت یمنی که 20 مرداد وارد تهران شده بودند، پیش از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند. ظریف در این دیدار خواستار توقف هرچه سریع‌تر جنگ و رفع محاصره یمن شد و با تأکید بر اینکه راهکار حل بحران یمن سیاسی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از انجام گفتگوهای یمنی- یمنی و اجرای کامل توافقات استکهلم حمایت می کند.


سخنگوی انصارالله یمن و هیئت این کشور روز بعد با علی‌اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار و درباره آخرین تحولات یمن گفتگو و رایزنی کردند. خاجی نیز با بیان وضعیت فاجعه‌بار انسانی در یمن افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنان به تلاش‌های خود برای رفع محاصره آن کشور و ارسال کمکهای انسانی به یمن ادامه می‌دهد.



پس از این دیدارها به همت دستگاه دیپلماسی کشورمان نشستی سه‌‌جانبه میان ایران، انصارالله و سفیران و رؤسای نمایندگی‌های چهار کشور ذی‌ربط اتحادیه اروپا موسوم به E4 (انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا) برگزار شد تا به رایزنی درباره بحران یمن بپردازند.


این نشست در سایه تحولات جنوب یمن برگزار شد؛ زمانی که در آن انصارالله با آتش سنگین و عملیات پهپادی حملاتی علیه زیرساخت‌ها و فرودگاه‌های نظامی عربستان ازجمله ابها انجام دادند. آخرین مورد این حملات روز گذشته بود که انصارالله اعلام کرد چاه و سکوی نفتی عربستان در نزدیکی مرز امارات را در بزرگ‌ترین عملیات پهپادی خود هدف قرار داده است، به گونه‌ای که در این عملیات به طور هم‌زمان از 10 پهپاد استفاده شد.


هیئت‌های مشارکت‌کننده در پایان این نشست بر لزوم توقف فوری جنگ در یمن و دستیابی به راه حل سیاسی به عنوان گزینه نهایی پایان بحران تأکید کردند و خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمنی‌ها شدند. جمهوری اسلامی ایران نیز از انجام گفتگوهای یمنی- یمنی و اجرای کامل توافقات استکهلم حمایت کرد.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته