دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1398 - 16:50
خزائلی مطرح کرد؛

تأكید بر استفاده از ظرفیت‌های تاریخی شهرستان آوج برای توسعه گردشگری

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های تاریخی شهرستان آوج برای توسعه گردشگری این استان تأکید کرد.
کد خبر : 410899
3070315.jpg

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین، علیرضا خزائلی در بازدید از غار تاریخی قلعه‌کُرد در شهرستان آوج بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای بازدید گردشگران از این اثر ارزشمند طبیعی تأكید كرد.


وی با یادآوری ویژگی‌های منحصربه‌فرد غار تاریخی قلعه‌كُرد افزود: این غار واقع در 20 کیلومتری برج‌های دوگانه خرقان در دهستان حصار ولیعصر از توابع شهر آوج واقع شده و یکی از غارهای دوران پارینه‌سنگی ایران است كه در ارتفاع بیش از 2 هزار متر از سطح دریا قرار گرفته است.


مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین اضافه کرد: با توجه به وجود یک دهنه چاه با ارتفاع تقریبی 15 متر در ورودی این غار، تاکنون فقط کوهنوردان و غارنوردان امکان ورود و بازدید از این جاذبه منحصر به ‌فرد طبیعی را داشته‌اند که امیدواریم پس از پایان مطالعات باستان‌شناسی و تجهیز کامل زیرساخت‌ها، زمینه حضور گردشگران از این اثر طبیعی و  سایر ظرفیت‌های گردشگری منطقه فراهم شود.


خزائلی، نتایج سن‌سنجی مقدماتی در فصل دوم كاوش غار قلعه كُرد را یادآور شد و تصریح کرد: در دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی غار قلعه کُرد كه در قالب كاوش مشترک هیئت ایرانی  ـ فرانسه انجام شد، باستان‌شناسان موفق به کشف بقایای جانوری و نشانه‌هایی از شکار توسط نئاندرتال‌ها در 45 هزار سال پیش شدند که این کشفیات بیش‌ از پیش به غنا و ارزش‌ این اثر طبیعی ملی افزوده است.


وی تشریح کرد: سال‌های گذشته انجام حفارهای غیرمجاز به اشکال مختلف با گذر از چاه 15 متری و ورود به داخل این غار آسیب‌ها و خسارات متعددی را به این میراث طبیعی وارد کرده‌ است.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با تأكید بر استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند تاریخی و طبیعی شهرستان آوج برای توسعه گردشگری استان قزوین متذکر شد: ایجاد مجموعه‌های تفریحی و گردشگری با رویکرد جذب سرمایه‌گذاران در شهرستان آوج نقش مؤثری در جذب بیشتر گرشگران و رونق گردشگری استان خواهد داشت.


به گزارش آنا، غار تاریخی قلعه کُرد با داشتن تالارهای متعدد و بی‌نظیر در تاریخ 25 اسفند 95 با شماره ثبت 383 در فهرست میراث ملی طبیعی کشور به ثبت رسیده است.


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته