لوازمالتحریر داخلی شانه به شانه تولیدات خارجی میتازد/ یک بام و دو هوای دولت در حمایت از کالای ایرانی
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- ملیحه محمودخواه؛ در زمانی نهچندان دور که دوران کودکیمان سپری میشد، جلد دفتر مشقهایمان پر بود از عکسهای گل، درخت و پروانه که با ذوقی وصفناشدنی قبل از آنکه پر شود از نوشتههای مشقگونهمان آن را در کیفهایمان میگذاشتیم و به همکلاسیهایمان نشان میدادیم.
اما پس از گذشت سالیان و با ورود نسل جدید به مدرسه دیگر خبری از سادگی دفتر، کتاب و لوازمالتحریر نیست و تصاویر حکشده بر روی آنها پر شده از عکس شخصیتهایی که بیشتر نمایانگر فرهنگ غرب است تا نمادهای ملی و ایرانیمان.
هرچه استقبال از این کتاب و دفترها توسط کودکان و دانشآموزان بیشتر میشد، از آنطرف دیگر دست و دل تولیدکنندگان لوازمالتحریر ایرانی کمتر به سمت تولید ابزار و نوشتافزار ایرانی میرفت و به همین دلیل بازار خوش زرق و برق لوازمالتحریر پر شد از محصولات خارجی با عکسهای رنگارنگ شخصیتهای کارتونی غربی؛ علاوه بر اینکه در طول سالهای اخیر، تولیدکنندگان لوازمالتحریر ایرانی به دلیل اشباع بازار از محصولات خارجی کار خودشان را کساد دیدند و رو به واردات لوازمالتحریر خارجی آوردند، کمکم صدای اعتراض کارشناسان فرهنگی هم بلند شد و زنگ خطر هشدار نفوذ فرهنگ غرب بر روی محصلان و دانشآموزان ایرانی به صدا درآمد.
اینجا بود که پویش حمایت از لوازمالتحریر ایرانی با رویکرد استفاده از توان ملی و بازآفرینی فرهنگ ایرانی شکل گرفت و تولید نوشتافزار ایرانی با حمایت نهادها و سازمانهای فرهنگی رونق یافت؛ بر همین اساس اکنون چند سال است که نمایشگاه نوشتافزار ایراننوشت با حمایت از تولید داخلی اقدام به عرضه لوازمالتحریر ایرانی کرده است.
در نمایشگاه ایراننوشت که جمعه گذشته به پایان رسید دیگر خبری از باب اسفنجی، خواهران ملکه یخی، بنتن و لاکپشتهای نینجا نبود و عکس روی دفتر و کیفهای ایرانی از ململ، دانا و سارا و گلهای رنگارنگی پرشده است که نشان از سرسبزی و زیبایی ایران عزیز داشت. جالب آنکه دفاتر، کتابها و لوازمالتحریرهایی که میتوانستند قابی از عکس را به نمایش بگذارند پر بود از تمثال خندان شهید حججی و شهید باکری و طهرانیمقدم که توانسته بود توجه نوجوانان را به سمت خودش جلب کند.
نمایشگاه نوشتافزار ایرانی، اسلامی در حالی جمعه پایان یافت که نشان داد میتوان امیدوار بود تا دانشآموزان بتمن، کیتی، مرد عنکبوتی و سگهای نگهبان را کمتر دوست داشته باشند و این نوشتافزار ایرانی است که به دلیل بالا رفتن کیفیتش برای دانشآموزان جذابیت پیداکرده است.
در بازدید میدانی که از نمایشگاه داشتیم مشاهده شد که دانشآموزان و بازدیدکنندگان باافتخار نوشتافزار ایرانی را برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ انتخاب میکنند که این اقدام میتواند نویدی بر رونق کار کارگران ایرانی در حوزه تولید کتاب و دفتر و لوازمالتحریر باشد.
تنها محصولات ایرانی در نمایشگاه نوشتافزار عرضه میشود
غرفههای نمایشگاه نوشتافزار ایرانی پشت سر هم ردیف شده بود و تنها کالایی که در این غرفهها عرضه میشد محصول دست کارگران ایرانی بود. با همه این وجود هنوز هم فروشندگان با خانوادههایی سروکله میزدند که سراغ اجناس خارجی را میگرفتند. این موضوع را محمد یوسفی یکی از غرفهداران به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفته و ادامه داد: ما هم به آنها میگوییم این نشانها به درد کودک و دانشآموز شما نمیخورد و میتوان با قیمت کمتر چند محصول ایرانی را تهیه و در اختیار دانشآموزان قرارداد.
این فروشنده لوازمالتحریر ادامه داد: بههرحال لاکچری بازی و تغییر ذائقه مصرف ایرانیها به دلیل هجمه وسیع تبلیغات فرهنگی غرب در این سالها را نمیتوان نادیده گرفت.
طرح های سنتی و اقلیمی طرفداران خود را دارد
اما در کنار برخی از غرفههایی که تصاویر کارتونهای مختلف ایرانی بر روی وسایل و لوازمالتحریر نقش بسته بود غرفههایی نیز وجود داشت که از نقشهای اسلیمی و گل و بتهجقه برای طرح کیف و کوله و دفترها استفاده کرده بودند. رنگهای سرخ، آبی فیروزهای و عنابی بر روی این دفاتر هر رهگذری را چندثانیهای در جلوی این غرفهها میخکوب میکرد.
فاطمه ناطقی که یکی از طراحان این لوازمالتحریر است به خبرگزاری آنا گفت: این طرحها بسیار موردتوجه خانوادهها و خصوصاً دانشآموزان دختر قرار گرفته که در دوره نوجوانی هستند. این طرحها با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما همخوانی دارد و از دل اسلیمیها و مینیاتورهای ایرانی گرفتهشده است.
وی استقبال از این نمایشگاه را بسیار خوب خواند و ادامه داد: از زمانی که این نمایشگاه دایر شد بعضی از طرحها و رنگها یکروزه به پایان رسید و هرروز مجبور بودیم که محصولات جدید را وارد نمایشگاه کنیم. این نشان میدهد که ذائقه مردم با ارائه محصولات باکیفیت و زیبا به سمت محصولات ایرانی سوق پیداکرده است.
یکی از فرهنگیان هم که برای خرید لوازمالتحریر ایرانی به این نمایشگاه مراجعه کرده است به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: در سالهای اخیر تلاش جدی برای تولید نوشتافزار ایرانی آغازشده است و چنین نمایشگاههایی نیز بهمنظور ترویج استفاده از نوشتافزار ایرانی دایر میشود.
این معلم که در مقطع متوسطه اول تدریس میکند ادامه داد: نوشتافزار ایرانی و اسلامی هدف مهمی را ترویج میکند که آنهم ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی است و بهجای تصاویر کارتونهای غربی اقدام به تولید نوشتافزار با نقش و تصاویر شخصیتهای ایرانی مانند دارا و سارا کرده و یا عکسهایی از شهدای هستهای، شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را به تصویر میکشد تا مردم با این تبلیغ فرهنگی با قهرمانان واقعی ایرانی-اسلامی بیشتر آشنا شوند.
میثم فرزند این معلم که همراه پدرش آمده است و چند دفتر با عکس شهدای هستهای در دست دارد پیشنهادی داده و گفت: اگر در صفحه اول این دفترها چکیدهای از زندگی این شهدا آورده شود دانشآموزان خیلی بهتر میتوانند با زندگی این شهدا آشنا شوند.
نازنینزهرا میراسماعیلی دانشآموزان مقطع اول متوسطه که در حال خرید از نمایشگاه نوشتافزار ایران بود معتقد است وقتی بیشتر لوازمالتحریر ارائهشده در داخل مغازهها خارجی است راهی جز انتخاب اجناس خارجی ندارند.
این دانشآموز ادامه داد: وقتی به این نمایشگاه آمدیم و اجناس اینجا را دیدیم متوجه شدیم که خیلی از اجناس ارائهشده ایرانی گاهی از نمونههای خارجی نیز بهتر و بسیار جذاب هستند و به نظر میرسد که باید چنین نمایشگاههایی در زمانی که پدر و مادرها میخواهند برای ما وسیله بخرند بیشتر دایر شود.
محمد کولیوند یکی دیگر از تولیدکنندگان که در نمایشگاه نوشتافزار ایرانی غرفه داشت به خبرنگار ما گفت: برپایی چنین نمایشگاههایی میتواند دانشآموزان را با شخصیتهای ایرانی آشنا کرده و آنها را از شخصیتهای تخیلی و ساختگی غربی که با دنیای واقعی فاصلهدارند دور کند.
وی تأکید کرد: خانوادهها با انتخاب ملزومات موردنیاز دانشآموزان برای شروع سال تحصیلی جدید باید به فرزندانشان بیاموزند که هدف از انتخاب کالای ایرانی تقویت تولید داخلی و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در دو کانون مهم خانه و مدرسه است.
این تولیدکننده در ادامه گفت: تولیدکنندگان ایرانی در چند سال اخیر پابهپای تولیدکنندگان خارجی قدم برداشتهاند و بخشی از بازار نوشتافزار را قبضه کردهاند اما در این راه نیاز به حمایت دارند و باید برای آنکه کارگر ایرانی مزد زحمت خود را دریافت کند کالای ایرانی معرفی و عرضه شود.
جذابیت حرف اول را برای خرید لوازمالتحریر میزند
حسین واعظی روانشناس نیز در این خصوص گفت: مردادماه فصل خرید لوازمالتحریر توسط خانوادهها است و دانشآموزان بیشتر لوازمالتحریری را انتخاب میکنند که برایشان جذاب بوده و از رنگهای شادتری برخوردار باشد.
وی ادامه داد: ما شخصیتهای قابلطرح در کشورمان کم نداریم و انتخاب این شخصیتها برای نوشتافزار میتواند دانشآموزان را با این شخصیتها آشنا کند.
این روانشناس با تأکید بر اینکه طرح لوازمالتحریر برای همیشه در ذهن کودک باقی میماند، اضافه کرد: این طرحها در هویت بخشی به فرزندانمان بسیار اهمیت دارد و اگر میخواهیم هویت ایرانی-اسلامی در کودک شکل بگیرد، باید در زمینهٔ طرحهای ایرانی لوازمالتحریر فعالتر از گذشته عمل کنیم.
وی افزایش کیفیت لوازمالتحریر ایرانی را در چند سال اخیر بسیار خوب ارزیابی کرده و ادامه داد: کیفیت تولیدات ایرانی در چند سال گذشته در حوزه نوشتافزار بسیار افزایش داشته است و قابل رقابت با نمونههای خارجی شده است و برای کمک به رونق اقتصادی و توسعه فرصتهای شغلی نیاز به حمایت مسئولان و نهادهای آموزشی دارد.
هدف ما حمایت از کالای ایرانی است
معاون پرورش آموزشوپرورش نیز در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص حمایت از تولید ایرانی گفت: هدف ما در معاونت پرورشی حمایت از کالای ایرانی و هدایت دانشآموزان به سمت نمادهای ایرانی و اسلامی است و تلاش میکنیم که در نوشتار نیز دانشآموزان را به این سمت سوق دهیم.
کاظمی خاطرنشان کرد: طرح ترویج و فرهنگسازی در این معاونت در حال اجرا است و ما از صاحبان برندها خواستهایم که در این حوزه در قالب فعالیت محیطی با ما همراهی داشته باشند.
وی ادامه داد: با فرهنگسازی درست در آموزش و پرورش میتوان بچهها و خانوادهها را به سمت استفاده از محصولات مناسب سوق داد.
در حالی تمام تلاشها و تکاپوی سازمانهای فرهنگی و تولیدکنندگان داخلی برای رونق تولید ملی در عرصه لوازمالتحریر است که چند روز قبل علی ربیعی به عنوان سخنگوی دولت اعلام کرده بود به واردات نوشتافزار و لوازمالتحریر ارز 4200 تومانی تعلق میگیرد؛ حال سؤالی که اینجا مطرح میشود این است که با وجود پتانسیل بالای تولید داخل چرا همچنان واردات نوشتافزار خارجی مطرح است؟
انتهای پیام/4087/پ
انتهای پیام/