دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با طرح شهردار منطقه 18 زنگ خطر برای دشمنان محیط زیست به صدا درآمد

جریمه قطع درختان، از دست دادن زمین به نفع شهروندان!

این روزها در سطح منطقه 18 بنرهای تبلیغاتی با مضمون محیط‌ زیستی «جریمه قطع درختان، از دست دادن زمین به نفع شهروندان!» توجه همه شهروندان را به خود جلب کرده است.
کد خبر : 41070

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 18، در این اطلاعیه ضمن اهمیت صیانت از درختان و باغات شهر به صراحت عنوان شده که با متخلفان و کسانی که درختان را به خاطر منافع شخصی قطع می‌کنند یا می‌خشکانند برخورد قانونی خواهد شد.


وحید نوروزی، شهردارمنطقه 18 اجرای طرح صیانت از درختان و باغات منطقه را بسیار با اهمیت شمرد و گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته در بیشتر نقاط شهر تهران شاهد بوده‌ایم که درختان و باغ های شهر به خاطر منافع شخصی از بین رفته‌اند و به جای آن ساختمان‌ها رشد کرده است. تداوم این موضوع برای شهر بسیار خطرناک است و می‌تواند مشکلاتی همچون کم آبی، گسترش پدیده ریزگردها و آلودگی هوا را در پی داشته باشد.


وی اطلاع‌رسانی صحیح را یکی از شیوه‌های مهم جلوگیری از قطع درختان و از بین بردن باغ‌ها دانست و تصریح کرد: بسیاری از شهروندان نمی‌دانند که درختان چه تاثیر بسزایی در حفظ محیط‌ زیستی که در آن زندگی می‌کنیم دارند و به همین جهت، بی‌محابا نسبت به قطع آنها اقدام می‌کنند. از سوی دیگر، مالکان باغ‌ها نیز از تبعات قانونی و جرایم سنگین پیش‌بینی شده خبر ندارند و تصور می‌کنند چون مالک درختان هستند می‌توانند به راحتی آنها را قطع کنند و هیچ مشکلی نیز برایشان پیش نیاید.


نوروزی با استناد به قوانین موجود در این زمینه اظهار کرد: به استناد تبصره یک از ماده 6 لایحه قانون شهرداری‌ها، چنانچه درختی از سوی مالکان قطع شود یا باغی به منظور ساخت و ساز تخریب شود، تمام زمین به نفع شهرداری تهران ضبط شده و به مصرف خدمات عمومی شهر و محرومان می‌رسد.


نوروزی درباره پیامدهای قطع درختان نیز به سودجویان هشدار داد: شاید خیلی‌ها از قانون مذکور مطلع نباشند، برای همین بنرهای اطلاع‌رسانی در تمام معابر اصلی منطقه 18 نصب شده تا پیامدهای قطع درختان و از بین بردن باغ‌ها به سودجویان گوشزد شود. مطمئنا اگر شهروندان بدانند چه عواقبی به خاطر قطع درختان به عنوان سرمایه‌های آینده در انتظارشان است هرگز دست به چنین اقدامی نخواهد زد.


وی در ادامه افزود: تمامی درختان که در میادین، بزرگراه‌ها، بوستان‌ها، باغ‌ها و املاک شخصی که در محدوده قانونی و حریم شهرها هستند باید مورد حمایت قرار بگیرند و قطع آنها بدون اجازه شهرداری تخلف محسوب می‌شود. قانون نیز جرایم مالی سنگینی را برای متخلفان در نظر گرفته است تا از محیط‌ زیست شهری صیانت شود. به همین دلیل، مالکان درختان نمی‌تواند خودسرانه و به خاطر منافع شخصی یا ساختمان‌سازی اقدام به قطع کردن درختان کند. چرا که ممکن است تمام زمین خود را به نفع طرح‌های عام المنقعه شهری از دست بدهد. این موضوع به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد تا از قطع بی‌رویه درختان در این بخش از شهر جلوگیری کنیم.


شهردار منطقه 18 افزود: فضای سبز شهری در منطقه 18 طی دو سال گذشته توسعه چشمگیری یافته است. چرا که سرانه فضای سبز به ازای هر شهروند تنها در یکسال گذشته بیش از 2 متر افزایش یافته است. همچنین عملیات احداث بوستان‌های دیگری در نقاط مختلف منطقه 18در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بخش قابل توجهی از آنها طی سال جاری به بهره‌برداری برسد و در اختیار شهروندان قرار بگیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته