دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1398 - 00:10
آنا گزارش می‌دهد؛

چالش‌های تردد شبانه اتوبوس‌های شرکت واحد تهران/ شلوغی خط یک BRT در دل شب!

در برخی از ساعات شب ازدحام مسافران در ایستگاه‌های BRT به‌حدی است که هجوم مسافران مرد به بخش بانوان اتوبوس‌ها امکان سوار شدن خانم‌ها را نمی‌دهد.
کد خبر : 410644
photo_2017-05-03_12-59-22.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، تهران به‌عنوان یک کلان‌شهر به‌طور پیوسته در جنب و جوش است و این حس حرکت در تمام ساعات شبانه‌روز به‌طور پیوسته ادامه داد.


این حرکت و تکاپو، مدیران شهری را بر آن داشته تا برای به‌منظور تسهیل در حمل و نقل شهروندان در تمامی ساعات شبانه‌روز به ارائه خدمت بپردازند.


تنها گزینه حمل و نقل عمومی که در شب‌ها و در مسیرهای اصلی فعالیت می‌کند، اتوبوس خطوط BRT است.


تمایل مردم به استفاده از یک وسیله نقلیه ایمن در شب باعث می‌شود اتوبوس‌ها به‌عنوان مطمئن‌ترین گزینه انتخاب شوند و همین موضوع سبب شده تا در زمانی‌که در بسیاری از نقاط شهر در خاموشی است در مناطقی همچون شامل میدان امام حسین (ع)، فردوسی، چهارراه ولیعصر (عج) و میدان انقلاب همچنان تقاضای سفر زیاد باشد.


در ساعاتی از شب بعضاً ازدحام مسافران به‌حدی است که اتوبوس‌ها مملو از مسافر مَرد شده و در مواردی امکان سوار شدن بانوان فراهم نمی‌شود.


شلوغی بیش از حد برخی از ایستگاه‌ها علاوه بر زحمتی که برای مسافران و مردم دارد بعضاً خالی از معضلات هم نیست و اتفاقات رخ‌داده مبنی بر سرقت گوشی همراه و جیب‌بری، تأکیدی بر رسیدگی به این وضعیت را ضروری می‌کند.


بنابر پیگیری‌های انجام شده توسط خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا از مدیریت اتوبوسرانی شهرداری تهران، مشخص شد شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از حدود ساعت 10 شب اتوبوس‌های دوکابین را از خطوط BRT  برای اقداماتی همچون کارواش، سوخت‌گیری و اورهال فراخوانده و اتوبوس‌های تک‌کابین را جایگزین می‌کند.


شرکت واحد اتوبوسرانی معتقد است با توجه به کم شدن تقاضای سفر پس از ساعت 10 شب استفاده از اتوبوس‌های دوکابین از لحاظ مصرف سوخت و استهلاک خودرو به صرفه نیست.


نکته دیگر این‌که در طول روز سرفاصله حرکت اتوبوس‌های شرکت واحد بین 6 تا 7 دقیقه متغیر است ولی پس از آن این زمان به 15 دقیقه افزایش می‌یابد که در مجموع این اقدامات باعث می‌شود در برخی از ایستگاه‌ها در طول شب و بامداد با ازدحام همراه باشد.


البته شرکت اتوبوسرانی مدعی است در طول شب گشت‌های شبانه میزان حجم مسافران را در ایستگاه‌های مختلف رصد کرده و در صورت لزوم نسبت به اعلام تقاضای بالای سفر و ارسال اتوبوس‌های کمکی اقدام می‌کنند اما شلوغی شبانه خط یک BRT که مهمترین بخش شهر را پوشش می‌دهد هنوز به سامان نرسیده است.


شایان ذکر است گزارش‌های شهروندان در برخی از مناطق حاکی از آن است که حضور گشت‌های شبانه به‌طور مستمر انجام نشده و این موضوع شرایط ناخرسندی آنها را نسبت به این موضوع فراهم کرده است، لذا شایسته است شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نسبت به رصد گشت‌های شبانه و خدمات‌رسانی مناسب در تمام ساعت شبانه‌روز، شرایط ارتقاء رضایتمندی شهروندان و ترغیب آنها به حمل و نقل عمومی را فراهم کنند.


انتهای پیام/4105/ 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته