دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1398 - 14:08
رئیس قوه قضائیه:

بخشی از پرونده‌ها با دخالت ریش‌سفیدان حل شود تا دادگستری‌ها برای برخورد با اخلال‌گران امنیت کشور تجهیز شوند

رئیس قوه قضائیه گفت: باید سازوکاری فراهم کنیم تا بخشی از پرونده‌ها که امکان حل و فصل آنها با دخالت ریش سفیدان و افراد معتمد محلی وجود دارد، به دادگستری نیاید تا دادگستری‌ها برای برخورد با ناامن کنندگان، اخلال‌گران امنیت اقتصادی و اجتماعی، مفسدان اقتصادی و جرایم سازمان یافته و جنایتکاران مجهز شود.
کد خبر : 410616
2227083_721.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به استان کردستان در دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و اقشار مختلف مردم، دفاع و پاسداری از مرزها و اخلاص مردم در هوای سرد و یخبندان و شرایط آب‌وهوای این استان را مثال‌زدنی توصیف کرد و گفت: کردستان اقلیم و منطقه‌ای همراه با ایثار و شهادت، شهامت، ایستادگی و دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است و مردمی با بصیرت و جلوه‌هایی از فرهنگ و هنر و نوآوری و ابتکار دارد.


وی با درود به روح بلند شهدای کردستان و آرزوی طلب علوّ درجات برای آن‌ها، افزود: این رشادت‌ها و مجاهدت‌ها جایی به تصویر کشیده نشده است و هیچ شعر و نثری نمی‌تواند اوج این جهاد، شهادت، دلدادگی به خدا و دفاع از ارزش‌ها و وطن را به تصویر بکشد.


رئیس قوه قضائیه با بیان این‌که شهدا از جامعه جهل‌زدایی کردند، افزود: بیداری‌ای که امروز در منطقه ایجاد شده به برکت خون مطهر شهیدان مظلوم در کردستان و در جای‌جای میهن اسلامی و خونی است که به ثارالله متصل شده است.


آیت‌الله رئیسی با اشاره به این‌که وجب‌به‌وجب این خاک مقدس سخن و پیامی دارد، خاطرنشان کرد: پیام این خاک گلگون که جلوه‌هایی از ایثار و شهادت دارد، ایستادگی و مقاومت، حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و خدمتگزاری به مردم این خطه است.


وی ادامه داد: مدیران در همه زمان‌ها با همه سازوکارهایی که دارند باید بدانند که مهم‌ترین افتخار آن‌ها نوکری و با همه وجود گره‌گشایی از کار مردم است و این بزرگ‌ترین مدالی است که نصیب همه خدمتگزاران شده است که خدمت کنند به مردمی که با همه وجود از کشور و وطن و ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند.


رئیس قوه قضائیه با تأکید بر این‌که در این منطقه باید اقتصاد در حوزه‌های مختلفی به نحوی فعال شود که نه‌فقط شاهد بیکاری جوانان بومی نباشیم بلکه بتوانیم زمینه اشتغال را برای افراد دیگری از نقاط دیگر فراهم کنیم، افزود: استان کردستان این ظرفیت را دارد و امکان فعال کردن این ظرفیت با مدیریت و پیگیری وجود دارد.


آیت‌الله رئیسی یادآور شد: ذخایر مادی به‌ویژه نیروی انسانی کارآمد و فرهیخته، می‌تواند چرخ‌های اقتصادی این استان را فعال‌تر کند.


وی در ادامه با اشاره به اقتصاد معدن یادآور شد: اقتصاد معدن خصوصاً با نگاه به ارزش افزوده‌ای که بتواند پیدا کند، می‌تواند گردونه تولید را در این استان تکمیل کند.


رئیس قوه قضائیه همچنین حمایت از کارآفرینان را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: حمایت از کارآفرینی هم حمایت حقوقی و هم حمایت قضائی و هم حمایت ملی و تسهیلاتی است.


آیت‌الله رئیسی با بیان این‌که تسهیلات باید به تولیدکننده داده شود و اگر به دلالی داده شد اتفاقی در تولید رخ نمی‌دهد، گفت: به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید و رونق تولید در گرو آن است که تسهیلات به تولیدکننده و کارآفرین اختصاص پیدا کند و در این صورت حتماً شاهد خواهیم بود که تولید و اشتغال افزایش و بیکاری کاهش پیدا می‌کند.


وی بررسی مشکلات و پیگیری آن‌ها و سامان دادن به وضعیت‌ها را امری مهم تلقی کرد و با اشاره به مسئله قاچاق کالا به‌عنوان مسئله‌ای که خیلی از افراد را رنج می‌دهد، ادامه داد: وقتی از قاچاق کالا سخن می‌گوییم منظور قاچاق سازمان‌یافته است، قاچاقی که امروز کشور را در ارتباط با تولید دچار مشکل می‌کند.


آیت‌الله رئیسی با بیان این‌که سخن گفتن از تولید با این میزان از قاچاق کالا مفهومی ندارد، عنوان کرد: باید جلوی قاچاق کالا را بگیریم؛ اما سخن از کوله‌بری نیست بلکه کوله‌بری باید ساماندهی شود.


رئیس قوه قضائیه با اشاره به اظهارات استاندار کردستان مبنی بر اقدامات مؤثر در زمینه ساماندهی کوله بری، تأکید کرد: حتماً این بخش ساماندهی شود، ولی بحث مربوط به قاچاق کالا، سخن از قاچاق سازمان‌یافته‌ای است که امروز به‌وفور در بازارهای مختلف کشور قابل مشاهده است.


وی با اشاره به وضعیت قاچاق سوخت در نقاط مرزی، خاطرنشان کرد: اگر نیازی در کشور مجاور برای سوخت وجود دارد باید به شکلی صورت گیرد که هم سوخت مورد نیاز آن کشور تأمین شود، هم سوخت به قیمت واقعی داده شود و هم وضع اقتصادی مردم مرزبان در این رابطه سامان پیدا کند و به آن‌ها نیز نقش و مشارکت دهیم تا زندگیشان تأمین شود که این امر نیازمند برنامه‌ریزی و ساماندهی است.


آیت‌الله رئیسی وجود ایثارگران را برای مجموعه قضائی، شورای حل اختلاف و بخش‌های مختلف کشور افتخار دانست و گفت: باید گفت که افتخار ما در دستگاه قضائی است که ایثارگرانی که دیروز جبهه‌ها را اداره می‌کردند و امروز بعد از فراغت از جنگ از تحصیلات عالی برخوردار شدند و می‌توانند در بخش‌های مختلف ایفای نقش کنند استفاده شود.


رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: وجود ایثارگران افتخاری برای مجموعه قضائی و شورای حل اختلاف و بخش‌های مختلف کشور است؛ چراکه این قشر مرد بحران و ایستادگی و مقاومت و امتحان پس داده هستند و حتماً اولویت دارند نه‌فقط در دستگاه قضائی بلکه در جای‌جای کشور وجود ایثارگران و مجاهدانی که در عرصه جهاد با دشمن بودند، مغتنم است و مورد استفاده خواهند بود.


وی با بیان این‌که حفاظت محیط‌زیست دفاع از حقوق عامه و از مسائلی است که همه در آن مسئولیت دارند گفت: دولت، مسئولین و مدیران و دستگاه قضائی در این رابطه وظیفه دارند و در این دوره نیز اعلام کردیم که این موضوع جزو اولویت‌های ما خواهد بود.


رئیس قوه قضائیه افزود: مسئله حل‌وفصل خصومت‌ها از طریق کدخدامنشی و ریش‌سفیدی در فرهنگ ملی ایران، دین و اسلام و شریعت و در این منطقه ریشه دارد، لذا باید سازوکاری فراهم کنیم تا بخشی از پرونده‌ها که امکان حل‌وفصل آن‌ها با دخالت ریش‌سفیدان و افراد معتمد محلی وجود دارد، به دادگستری نیاید و روی این موضوع تأکید داریم تا دادگستری‌ها برای برخورد با ناامن کنندگان، اخلال‌گران امنیت اقتصادی و اجتماعی، مفسدان اقتصادی و جرائم سازمان‌یافته و جنایتکاران مجهز شوند.


آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: اختلافات محلی، خانوادگی، مسائلی همچون دادوستد در بازار از طریق کدخدامنشی قابل‌حل است و آمدن این پرونده‌ها به عدلیه معنایی ندارد و باید چنانچه راهکاری برای حل‌وفصل این پرونده‌ها وجود نداشت در عدلیه مطرح شود.


وی افزود: شهدای عالی‌قدر پیش‌مرگ مسلمان، مجاهدان، بسیجیان و دلاوران از سراسر ایران اسلامی و به تعبیر بسیار زیبا مهاجر و انصار در این منطقه کنار هم برای ارزش‌های انقلاب اسلامی جان دادند و اجازه ندادند مسئله اختلاف‌افکنی توفیقی در منطقه داشته باشد. آشنایی هر چه بیشتر با ترفندهای دشمن، مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی و نوع تفکرات تکفیری و انحرافی بسیار مهم است و این آشنایی امروز باید بیش‌ازپیش باشد.


رئیس قوه قضائیه ادامه داد: جامعه کردستان مردمی فرهنگی دارد که نماد آن در شعر، نثر، هنر و ایستادگی و مقاومت آن‌ها متبلور است که مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگی همان ایستادگی در مقابل دشمن است. مگر ممکن است مردمی تا این اندازه آگاه و فرهنگ دان و فرهنگ دوست باشند و دشمن را نشناسند؟


وی تصریح کرد: از جلوه‌های فرهنگی بودن این است که بتوان ادبیات دشمن را شناخت و تا یک آهنگ بلند می‌شود بگویند این آهنگ دشمن است. آن‌ها با لا اله الا الله و با نام قرآن به جلو می‌آیند اما مردم می‌دانند که این آهنگ داعشی و صهیونیستی است. مگر ممکن است یک مسلمان این‌گونه بی‌رحمانه خون یک مسلمان را بریزد و خانه یک مسلمان را بی‌رحمانه ویران کند؟ این سخن و این ادبیات و مشی، مشی اسرائیلی‌ها با نام لا اله الا الله و به اسم داعشی است و انسان بافرهنگ به‌خوبی این آهنگ را می‌شناسد و بیش از دیگران و پیش از دیگران در جایگاه دیدبانی و رصد کردن شرایط، آسیب‌هایی که جامعه را تهدید می‌کند می‌شناسد، جمع فرهنگی و نخبگانی ما دارای این ویژگی است.


آیت‌الله رئیسی ادامه داد: عزیزان حقوقی در این جلسه نکات حقوقی خوبی را بیان کردند که برخی از نکات کاملاً فنی و قابل‌توجه است، پیداست که عزیزان با آیین دادرسی و مشکل اطاله دادرسی آشنایی دارند. در دانشگاه این مباحث را بررسی کنید و به ما انتقال دهید حتماً دیدگاه‌های شما برای امثال ما مؤثر است.


وی با تأکید بر ارتباط نخبگانی گفت: خودم به‌عنوان یک طلبه و همچنین همکارانم در سراسر کشور را موظف کردم نشست‌های کاری و علمی با جامعه نخبگانی، علما، جریانات دانشجویی و اساتید دانشگاه داشته باشیم تا بتوانیم دائماً از دیدگاه‌هایشان بهره ببریم.


آیت‌الله رئیسی افزود: ان‌شاءالله با حسن‌ظنی که شما امروز به بنده و دستگاه قضائی دارید بتوانیم روزبه‌روز با عملکرد و اقدام‌مان جامعه و نظام را به برکت قرآن، اهل بیت عصمت و طهارت و هدایت‌های پیامبرگونه رهبر معظم انقلاب و خون مبارک شهیدان به نظام تراز امیرالمؤمنین (ع) و تراز نظامی که خواسته انقلاب اسلامی است قرار دهیم و گام‌های بلندی در این زمینه برداریم.


وی خاطرنشان کرد: این کار حتماً شدنی است زیرا بچه‌های ما در خطه کردستان اثبات کردند که این کار شدنی است و اگر کسانی این کار را نشدنی می‌دانستند تجربه شما در این زمینه وجود دارد. خیلی‌ها فکر می‌کردند بیرون آمدن از منزل در ساعت 3 بعدازظهر امکان‌ناپذیر است اما چندی نگذشت با رشادت شهیدان و مجاهدان کردستان امن‌ترین منطقه شاید در کشور باشد لذا بسیاری از امور شدنی است.


رئیس قوه قضائیه در پایان گفت: برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد هیچ‌گونه تردیدی نداریم و یقین داریم خداوند به‌خاطر اخلاص مردم و خانواده شهدا به ما کمک خواهد کرد و در این راه گشایشی ایجاد می‌شود برای اجرای عدالت و مبارزه بی‌امان با فساد و مفسدین. شما نیز دعا کنید و نکاتی را که به ذهن‌تان می‌رسد انتقال دهید ان‌شاءالله پیگیری خواهد شد.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته