دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1398 - 00:15
کرمی در گفتگو با آنا:

عموم جامعه شنا را حرفه‌ای یاد نگرفته‌اند/ بیشتر استخرها برای درآمدزایی باز هستند

رئیس اسبق کمیته فنی فدراسیون شنا گفت: متأسفانه عموم جامعه شنا را به‌صورت حرفه‌ای یاد نگرفته‌اند و استخرها نیز برای درآمدزایی باز هستند.
کد خبر : 410446

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی خبرگزاری آنا، ورزش مفرح شنا که یکی از ورزش‌های پایه است در ایران از سوی عموم جامعه جدی تلقی نمی‌شود و اگرچه در فصول گرم سال بسیاری از مردم به استخرهای مختلف می‌روند اما این حضور صرفاً برای آب‌تنی است و کمتر کسی پیدا می‌شود که به شنا نگاه قهرمانی داشته باشد.


فرشاد کرمی درباره این‌که چگونه می‌توان ورزش شنا را توسعه داد و نگاه مردم به این ورزش را تغییر داد، به خبرنگار ورزشی آنا می‌گوید: گام نخست در رشد و گسترش شنا مسئله فرهنگی است. در ایران عموم جامعه شنا را به‌صورت حرفه‌ای بلد نیستند و وقت زیادی را برای این ورزش نمی‌گذارند. مردم به ورزش پایه شنا به چشم یک تفریح نگاه می‌کنند و به‌جای آن‌که با یادگیری این ورزش سلامتی‌شان را تضمین کنند به‌دنبال آن هستند تا در ماه‌های گرم سال به آب‌تنی مشغول شوند.


وی افزود: کشورهایی که موفق شدند تا ورزش شنا را تبدیل به یکی از مهم‌ترین ورزش‌ها کنند در بسیاری ورزش‌های دیگر نیز موفق هستند چون از شنا می‌توان به بسیاری ورزش‌های دیگر رسید. متأسفانه در ایران مردم برای فرار از گرما به استخر می‌آیند و حتی اگر ماه‌های سرد سال هم به استخر بروند از باب تفریح است. جالب این‌که بسیاری معتقدند شنا را فرا گرفته‌اند چون می‌توانند در عرض استخر شنا کنند و غرق نشوند.


رئیس اسبق کمیته فنی فدراسیون شنا خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگری که مانع رشد شنا می‌شود، کمبود امکانات سخت‌افزاری در ایران است. ما چند استخر استاندارد داریم که قابل مقایسه با برترین کشورها در ورزش شنا باشیم؟ قطعاً با فقدان چنین موضوعی قابلیت رقابت نداریم و پیدا کردن استعدادها نیز سخت می‌شود. بیشتر استخرها در ایران برای درآمدزایی است و عموم مردم برای آب‌تنی به آن‌جا مراجعه می‌کنند. در زمانی که بحث خصوصی‌سازی مطرح شد، اماکن خصوصی به چشم منابع مالی دیده شد. هزینه استفاده از استخرها برای خانواده‌ها بالا رفت و مسلماً بسیاری از استعدادها دیده نشد. ما نیاز به ساختار منسجم و منظم داریم که این قابلیت را داشته باشد که استعدادها شناخته شود.


وی افزود: متأسفانه برای اعزام تیم‌های ملی شنا نهایتاً دو تا چهار شناگر به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شوند. وقتی بحث درآمد به میان می‌آید، آن‌قدر کم هست که مردم نخواهند به این ورزش اعتماد کنند. تجهیزات لازم برای پیشرفت در شنا وجود ندارد و ناچار شده‌ایم به تک‌ستاره‌ها اکتفا کنیم و مربیانی که مانده‌اند باانگیزه درونی کار می‌کنند.


انتهای پیام/4051/4048/


انتهای پیام/

برچسب ها: استخر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته