دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشگاه در سوگ پژوهشگری خلاق و کاردان؛

مخترعی که طعم تلاش‌هایش را نچشید/ از ثبت 7 اختراع تا طرح‌هایی که به مرحله تجاری‌سازی رسید

عضو هیئت علمی و مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج با بیش از ۲۰ سال سابقه کاری و ۷ اختراع شب گذشته در حادثه‌ای ناگهانی دانشگاهیان را ترک کرد و راهی دیار باقی شد.
کد خبر : 410417
photo5953861881544421341.jpg

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، غضنفر محمدی‌نیا عضو هیئت‌علمی و مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج شب گذشته (۲۲: ۳۰) در حادثه‌ای ناگهانی و به علت سقوط از ساختمان مسکونی خود به دیار حق شتافت.


محمدی‌نیا از استادان مخترع و خلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج بود و جدیدترین اختراع وی، گیربکس اتوماتیک بود که در مرکز رشد این دانشگاه ساخته شد.


عضو هیئت‌علمی و مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج با بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارای ۷ اختراع و حدود ۱۵ سال هم مدیر پژوهش واحد یاسوج و علوم و تحقیقات یاسوج بود.


خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا به همین مناسبت با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج به گفتگو نشسته است.


صمد نجاتیان در این گفتگو اظهار کرد که مرحوم غضنفر محمدی‌نیا در این ایام که روزهای تعطیل دانشگاه است به‌دنبال اجرایی کردن طرح‌های پژوهشی خود و ایجاد درآمدهای غیر شهریه‌ای برای دانشگاه بود.


وی درباره درگذشت غضنفر محمدی‌نیا عضو هیئت‌علمی و مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج اظهار کرد: باوجوداینکه رشته مرحوم محمدی‌نیا کشاورزی بود، ولی در زمینهٔ فنی خیلی کاردان بود و ذهن خلاقی داشت.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج افزود: طراحی و ساخت سنسورهای اندازه‌گیری پارامترهای چاه‌های نفت ازجمله پارامترهای فشار، دما که با مهندسی معکوس آن را ساخته بود ازجمله ابداعات محمدی‌نیا بود که نمونه آن را ساخته و در مرحله تجاری‌سازی و در حال عقد قرارداد بودیم.


نجاتیان اظهار کرد: گیربکس اتوماتیک هم از دیگر ابداعات مرحوم بود که نمونه اولیه آن ساخته‌شده بود و برای تجاری‌سازی آن نیز در حال رایزنی بودیم.


وی خاطرنشان کرد: برای طراحی و ساخت مهندسی معکوس سیستم ناوبری قطار شهری مشهد نیز با این سازمان مذاکراتی انجام داده بود که طرح وی مورد پذیرش قرارگرفته و منجر به عقد قرارداد با قطار شهری مشهد شده بود.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج با بیان اینکه مرحوم محمدی‌نیا اختراعات زیادی داشت، افزود: طراحی و ساخت سیستم کانال روباز هیدرولیک برای دانشگاه با هزینه‌ای حدود 17 تا 18 میلیون تومان که حدود یک‌پنجم قیمت بیرون تمام شد از دیگر ابتکارات وی بود.


نجاتیان یادآور شد: مرحوم محمدی‌نیا فرد خلاقی بود و همکاران، دانشگاه و ایجاد درآمد غیرشهریه‌ای برای حل مشکلات از مهم‌ترین دغدغه‌های او بود.


وی اظهار کرد: مرحوم محمدی‌نیا در بخش پژوهش همکار و 15 سال مدیر پژوهش بود، اکنون نیز مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی بود. او در همه زمینه‌ها بسیار فعال بود و همکاران در حوزه پژوهش دانشگاه خاطرات خوبی از مرحوم دارند.


معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج درباره گیربکسی که توسط مرحوم محمدی‌نیا طراحی‌شده بود به آنا گفت: این طرح به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد و دانشگاه هم بر اساس قراردادی که با شرکت ایران‌خودرو داشت در حال پیگیری و تجاری‌سازی این محصول بود.


نجاتیان اظهار کرد: همه همکاران از درگذشت مرحوم محمدی‌نیا در شوک و ناراحتی قرار دارند؛ خودم آخرین مرتبه‌ای که با وی صحبت کردم حدود ساعت 18 روز گذشته در مورد طرح‌ها و همکاری با قطاری شهری مشهد بود که متأسفانه حدود ساعت 23 شب گذشته از ارتفاع سقوط کرد و به رحمت خدا رفت.


انتهای پیام/4117/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
یه صنعتی
United States of America
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
۰
خداوند رحمتشون کنه ان شاالله که دانشگاه آزادی ها و همکارانش طرح ها و اختراعاتش رو پیگیری و به منصه ظهور برسانند
یک رسانه ای
United States of America
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
۰
خبرگزاری آنا اطلاع رسانی خوبی از این استاد و مخترع داشت که جای تشکر دارد امیدواریم دانشگاهیان طرح های آن مرحوم را تا حصول نتیجه دنبال کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
۰
مهربان خدایش بیامرزد
مهدی اسکندری زاده
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
۰
افسوس و دریغ ازاین مرگ ناگهانی و زودهنگام
نه وقت رفتنش بود،روحش شاد،یادش گرامی و راهش مستدام
هلدینگ شایسته