دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1398 - 10:20
توضیح ساده مفاهیم مورد نیاز انتخاب رشته؛

نمره تراز در انتخاب رشته کنکوری‌ها چیست؟

این روزها بحث انتخاب رشته در میان داوطلبان کنکور بسیار داغ است داوطلبان برای انتخاب رشته باید به فاکتورهایی نظیر نمره تراز و رتبه در سهمیه توجه کنند.
کد خبر : 410390
IMG_20190705_175250_098.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این روزها بحث انتخاب رشته در میان داوطلبان کنکور بسیار داغ است داوطلبان برای انتخاب رشته باید به فاکتورهایی نظیر نمره تراز و رتبه در سهمیه توجه کنند.


برای فهمیدن نمره تراز طرح یک مثال می‌تواند راه‌گشا باشد. مثلاً دانش‌آموزی در درس ریاضی نمره 16 کسب می‌کند که این نمره بالاترین نمره در میان دانش‌آموزان دیگر است. در درس شیمی نیز همین دانش‌آموز نمره 16 را کسب می‌کند که پایین‌ترین نمره در این میان دیگر دانش‌آموزان است. ارزش نمره این دو درس با اینکه یکی است اما یکسان نیست. در اینجا برای اینکه نمره‌ها یکسان‌سازی شود از فرمولی نمره تراز به دست می‌آید.


پس با این وجود مثلاً دو دانش‌آموز درصدهای یکسان در آزمون کسب می‌کنند اما رتبه‌ها یکسان نیست. هر تست کنکور ارزش خاص خود را دارد. یعنی ارزش تست شماره 10 ریاضی با تست شماره 15 ریاضی یکی نیست و آن تست که کمترین پاسخگو را دارد باارزش‌تر است.


رتبه کل در سهمیه چگونه حساب می‌شود و چه ارزشی دارد؟


بیشترین نمره زیرگروه هر داوطلب در هر گروه آزمایشی انتخاب رشته و در بین داوطلبان هم سهمیه به ترتیب نزولی مرتب می‌شوند و رتبه کل در سهمیه ساخته می‌شود. این رتبه یکی از فاکتورهای اصلی در انتخاب رشته است. داوطلبانی که رتبه بهتری در آن داشته باشند شانس بیشتری دارند.


رتبه در زیرگروه


در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون در هر گروه آزمایشی جداولی آورده شده که گروه‌های آزمایشی پنج‌گانه را به چند زیرگروه تقسیم می‌کند. گروه ریاضی سه، گروه تجربی پنج، گروه انسانی پنج، گروه هنر پنج و گروه زبان چهار زیرگروه دارد. برای هر زیرگروه بعد از اینکه نمره‌های خام تراز شد، براساس ضریب درس‌های امتحانی و تأثیر مثبت سوابق تحصیلی یک نمره خام کل محاسبه می‌شود و این نمره کل مبنای رتبه‌بندی در زیرگروه است.


داوطلبان برای انتخاب رشته باید به قرار گرفتن رشته مورد علاقه در زیرگروه مربوطه توجه کنند و براساس رتبه‌ای که در زیرگروه مربوطه کسب کرده‌اند رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند.


رتبه کشوری در جدول هر یک از زیرگروه‌ها آورده شده است، رتبه کشور در واقع رتبه داوطلب بدون اعمال سهمیه است و شرایط وی را نسب به سایر داوطلبان مشخص می‌کند.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب