دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1398 - 14:08
افاضلی در گفتگو با آنا:

شرایط فوتبال ایران خوب نیست/ احتمال حذف تیم‌های ایرانی از آسیا

سرمربی اسبق تیم ملی امید گفت: شرایط فوتبال ایران بسیار خراب شده و معضلات حل نشده‌ای داریم که با برطرف نشدن آن‌ها، اشکالات انباشته می‌شود.
کد خبر : 410217
4322756.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال گروه ورزشی خبرگزاری آنا، تیم فوتبال ذوب‌آهن از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حذف شد تا فوتبال باشگاهی ایران در میان هشت تیم برتر آسیا، نماینده‌ای نداشته باشد.


هومن افاضلی در خصوص اینکه چه عواملی را در ناکامی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا دخیل می‌داند، به خبرنگار ورزشی آنا گفت: ناکامی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان مقطعی نیست و فصل گذشته ما در این مرحله دو نماینده داشتیم. باید دوره‌های قبلی را تا 10 سال گذشته مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم چه دلایلی در موفقیت یا ناکامی تیم‌های باشگاهی ایران دخیل بوده‌اند. زمانی شرایط ما در آسیا بهتر بوده ولی امسال شرایط مناسب نبود و تمامی نمایندگان کشورمان حذف شدند.


وی ادامه داد: اوضاع فوتبال ما بسیار خراب شده و معضلات حل نشده‌ای داریم که با برطرف نشدن آن‌ها، اشکالات انباشته می‌شود. کل فوتبال ما دچار چالش مالی شده است. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نتوانستند پول سرمربیان خود را پرداخت کنند و فدراسیون فوتبال برای پرداخت مارک ویلموتس و سرمربی قبلی تیم ملی کارلوس کی‌روش با مشکلات زیادی روبه‌رو شد.


سرمربی اسبق تیم ملی امید خاطرنشان کرد: شرایط مالی فوتبال ما هر ساله بدتر از سال قبل می‌شود و بدهی‌های انباشته، تیم‌های باشگاهی را به‌شدت آزار می‌دهد. تصور من این است که با افزوده شدن مصائب مالی به‌زودی نتوانیم در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنیم و باید در لیگ آماتورهای آسیا حضور پیدا کنیم، چراکه باشگاه‌های ما بدهی دارند و مدیران باشگاه‌ها عددها را می‌نویسند ولی نمی‌توانند پرداخت کنند. با بحران شدیدی روبه‌رو هستیم و در سطح مدیریت‌ها این دل‌مشغولی برای مدیران عادی شده است ولی این معضل به‌زودی باعث حذف نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان آسیا می‌شود.


وی با اشاره به مشکلات اساسی که باشگاه‌های ایرانی با آن‌ها روبه‌رو هستند، می‌گوید: باشگاه‌های فوتبال ما ورودی مالی منظم ندارند. در همه جای دنیا حق پخش تلویزیونی مهم‌ترین بخش درآمد باشگاه‌هاست و 60 درصد از هزینه‌ها را تأمین می‌کند ولی در ایران باوجود صحبت‌های فراوانی که درباره این موضوع شده اما کوچک‌ترین اقدامی برای پرداخت به باشگاه‌ها صورت نگرفته است.


افاضلی تأکید کرد: موضوع بعدی در درآمدزایی باشگاه‌ها، بحث اسپانسرشیپ است که الان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تمام تمرکز خود را بر روی آن گذاشته‌اند تا از طریق اسپانسر درآمدزایی کنند در حالی که در تمام دنیا، اسپانسر 20 درصد از درآمد باشگاه را تأمین می‌کند. راه‌های دیگر برای درآمدزایی، بلیت‌فروشی، آگهی‌های دور زمین، فروش بازیکن و فروش کالاست ولی در ایران این راه‌های درآمدزایی اجرایی نمی‌شود و باشگاه‌ها روز به روز فقیرتر می‌شوند.


وی خاطرنشان کرد: زمانی ما در آسیا قهرمانی‌های مختلفی به دست می‌آوردیم ولی الان در آستانه رسیدن به سال سی‌ام قهرمان نشدن در آسیا هستیم و با ادامه روندی که پیش رو داریم، شاید در لیگ قهرمانان هم شرکت نکنیم. اگر مشکلات مالی باشگاه‌ها حل نشود، حضور در معتبرترین مسابقات فوتبال آسیا تبدیل به رؤیا می‌شود و حتی بحث شرکت در این رقابت‌ها را باید فراموش کنیم چه برسد به آنکه بخواهیم از قهرمانی حرف بزنیم. وقتی احتمال حذف شدن وجود دارد قهرمانی پیشکش باشگاه‌های ایرانی باشد.


انتهای پیام/4051/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته