دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1398 - 09:47
پژوهشگر امور گروه‌های افراطی:

داعش در تلاش برای گسترش دامنه فعالیت‌هایش به آفریقاست

پژوهشگر امور گروه‌های افراطی از تلاش گروه تروریستی داعش برای گسترده کردن دامنه فعالیت‌هایش به آفریقا خبر داد.
کد خبر : 410199
5d51dab2d4375017308b45a1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عمرو فاروق در گفتگو با راشا تودی گفت: داعش با تمام توان در تلاش است تا در بازه زمانی کنونی دامنه فعالیت‌ها و تحرکاتش را تا آفریقا گسترش دهد و بر مبنای راهبرد دژهای جایگزین یا معابر امن، تمرکزش را بر قاره سیاه بگذارد.


وی افزود: چندین دلیل عمده برای گرایش داعش به بیابان‌ها و کشورهای قاره آفریقا وجود دارد که عبارت است از؛ 


- استفاده از گروهک‌ها و تروریست‌های موجود در کشورهای آفریقایی ازجمله در غرب، مرکز و شرق این قاره همچون بوکوحرام، «جنبش جوانان مجاهد»، «جماعت التوحيد والجهاد» و ابوالوليد الصحراوی و دیگر گروه‌های افراطی که خط‌دهی آنها از سوی گروه‌ تروریستی داعش انجام می‌شود.


- استفاده از موقعیت جغرافیایی کشورهای آفریقایی ازجمله مناطق کوهستانی و بیابانی که پناهگاه امنی برای این گروه‌ها به‌شمار می‌رود و می‌توانند نیروهای خود را تجهیز کنند و آموزش دهند.


- هدف قرار دادن منافع و پایگاه‌های آمریکا و غرب در کشورهای آفریقایی با هدف جبران خسارت‌هایشان در عراق و سوریه.


- انجام چندین حمله تروریستی با هدف مانور رسانه‌ای و جلب افکار عمومی در جهان با هدف القای این موضوع که گروه تروریستی داعش همچنان حضور دارد و می‌تواند در مناطق مختلف و جغرافیای سیاسی گسترده عرض اندام کند و مقابل ائتلاف‌های نظامی بین‌المللی بایستد.


- تلاش داعش برای اجرای راهبرد موسوم به «کودکان آفریقا» با هدف جذب و آموزش آنها در صفوف این گروه تروریستی و سوءاستفاده از موقعیت زندگی سختی که این کودکان در آن زندگی می‌کنند برای کشاندن پایشان به درگیری‌ها. البته ایجاد نسل جدیدی از تروریست‌ها مدنظر قرار دارد.


- استفاده از منابع عظیم اقتصادی در دسترس تروریست‌ها که منابع مهمی برای سازمان‌دهی آنها با هدف جبران خسارات مادی آنها در سوریه و عراق به‌شمار می‌رود.


- اجرای راهبرد گذشته‌شان در سه کشور غرب آسیا برای نفوذ در مناطق ساحلی و صحرای آفریقا با هدف گسترش دایره نفوذشان بر این مناطق که دارای منابع طبیعی همچون اورانیوم، طلا، الماس خام، نفت و گاز طبیعی است.


- تسلط بیشتر بر گروه، تجارت سلاح، مواد مخدر و گروگان‌گیری در مناطق کوهستانی و بیابانی با هدف گسترش نفوذشان بر گروهک‌ها.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته