دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1398 - 14:40

ظریف: افزایش تردد کشتی‌‌ در خلیج‌ فارس، امنیت آن را کاهش می‌دهد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت که حضور بیش از حد کشتی‌ در خلیج‌ فارس، امنیت را کاهش می‌دهد.
کد خبر : 410149
AG8I0218.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: خلیج فارس عرصه آبی باریکی است و هرچه میزان تردد کشتی‌های خارجی در آن افزایش یابد، امنیتش برای همه کاسته خواهد شد.


وی افزود: منطقه ما به وسیله آمریکا و متحدانش غرق در سلاح شده و اینجا را به یک بشکه باروت قابل اشتعال تبدیل کرده است.


وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آمریکا سال گذشته 50 میلیارد دلار تسلیحات به منطقه (غرب آسیا) فروخت. برخی از کشورهای این منطقه با کمتر از یک‌سوم جمعیت ما، 87 میلیارد دلار صرف تهیه تسلیحات می‌کنند. ایران سال گذشته به طور کلی تنها 16 میلیارد صرف ارتش خود با یک میلیون نظامی کرد،  امارات که کل جمعیت آن یک میلیون نفر است، 22 میلیارد دلار و عربستان 87 میلیارد دلار صرف تهیه سلاح کرده است.


ظریف درباره جنگ نیابتی اخیر عربستان و امارات در جنوب یمن گفت: اقدام این دو کشور در تحریک تنش‌ها در یمن محکوم است.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره نقش مخرب واشنگتن در امنیت منطقه گفت: تجربه نشان داده که حضور آمریکا و ناوگان نیروی دریایی این کشور در خلیج‌ فارس هرگز به ایجاد امنیت ختم نشده است. ما خاطرات بسیار ناراحت‌کننده‌ای از اقدام کشتی آمریکایی در ساقط کردن هواپیمای ایران در سال 1988 میلادی داریم که به کشته شدن 290 نفر از مسافران آن منجر شد.


ظریف تصریح کرد: ما معتقدیم بهترین اقدامی که آمریکا برای محافظت از کشتیرانی می‌تواند انجام دهد، این است که بقیه را به حال خود رها کند و مداخله نکند. ما طرح واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز را یک اقدام خصمانه علیه ایران تلقی می‌کنیم و فکر کنم هیچ‌ تأثیری جز ناامن کردن منطقه نداشته باشد.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته