دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1398 - 09:30
یک درمانگر اعتیاد:

عطاری‌ها داروهای بدون مجوز وزارت بهداشت را به معتادان ارائه ندهند/ ورود ماده مخدر گل به مدارس نگران‌کننده است

یک درمانگر اعتیاد گفت: برخی از عطاری‌ها داروهای دست‌ساز و بدون مجوز وزارت بهداشت را برای ترک اعتیاد به معتادان ارائه می‌کنند که جلوگیری از این اقدام امری ضروری است.
کد خبر : 409914
310.jpg

امیر علیاری در گفتگو با خبرنگار حوزه انتظامی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان به تنهایی، راه‌کار مناسبی برای حل معضل اعتیاد نیست اظهار کرد: مهمتر از موضوع جمع‌آوری توجه به اشتغال و اقدامات حمایتی از این افراد است تا معتادان بعد از گذراندن دوران سم‌زدایی، دیگر به سمت مصرف مواد مخدر نروند. ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس هر هفته معتادان را از سطح جامعه جمع‌آوری می‌کنند و همین هفته گذشته نیز بیش از 3 هزار معتاد در کشور جمع‌آوری شد، که البته این کار امری مفید محسوب می‌شود اما توجه به مشکلات معتادان و اهتمام بیشتر به اقدامات پیشگیرانه تأثیر مناسبی در حل معضل اعتیاد خواهد داشت.


وی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه باید از داخل خانواده آغاز شود، چراکه متأسفانه امروزه بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان به مصرف دخانیات و ماده مخدر گل روی آورده‌اند. توجه به موضوع اعتیاد وظیفه همگانی است که اراده ملی را می‌طلبد تا به روزی برسیم که حتی یک معتاد نیز در کشور وجود نداشته باشد.


این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه سن مصرف مواد مخدر پایین آمده است اظهار کرد: اکثر معتادان به مدت 6 ماه در کمپ‌های ترک اعتیاد نگهداری شده و مراحل سم‌زدایی از آنها صورت می‌گیرد که افزایش این مدت زمان امری ضروری محسوب می‌شود که قطعاً در درمان کامل معتادان تأثیرگذار خواهد بود. درحال حاضر در تهران از لحاظ ظرفیت مشکل خاصی وجود ندارد، لذا افزایش مدت زمان نگهداری معتادان در کمپ‌ها مشکلی را از این جهت نیز ایجاد نخواهد کرد.


علیاری با بیان اینکه اکثر معتادان دستگیرشده ارتباطی با خانواده خود ندارند خاطرنشان کرد: برخی از معتادان در جامعه هستند که چندین مرتبه دستگیر می‌شوند. این مورد نشان از این است که اقدامات سم‌زدایی از آنها به‌طور کامل صورت نگرفته است. در موضوع اعتیاد نهادها و دستگاه‌های مختلفی وظیفه دارند که اگر به تمام وظایف به بهترین نحو ممکن رسیدگی شود، قطعاً نتایج مثبت حاصل خواهد شد.


وی درباره استفاده معتادان از داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد گفت: در این حوزه صرف مصرف داروهای ترک اعتیاد، به تنهایی تأثیرگذار نخواهد بود بلکه معتادان باید از لحاظ روانشناسی و روانپزشکی مورد بررسی قرار بگیرند و از طرفی مهارت‌آموزی این افراد در کمپ‌ها امری مفید است، چراکه این افراد با توجه به مهارتی که کسب می‌کنند می‌توانند بعد از گذراندن دوران درمان، وارد بازار کار شوند و تمایل کمتری به مصرف مواد مخدر داشته باشند.


این درمانگر اعتیاد گفت: اکثر داروهایی که در عطاری‌ها برای ترک اعتیاد به فروش می‌رسد، مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت را ندارد و اکثر این داروها، دست‌ساز هستند و حتی مقدار قابل توجهی ترامادول و سایر مواد مخدر درون آنها وجود دارد. درحقیقت عطاری‌ها با این کار، موجب اعتیاد افراد به مصرف داروهای به اصطلاح گیاهی می‌شوند تا بتوانند از این راه کسب درآمد کنند، لذا سازمان‌های نظارتی باید نظارت خود بر اقدامات عطاری‌ها را تقویت کنند تا جلوی سودجویان گرفته شود.


علیاری خاطرنشان کرد: رسانه ملی باید با تولید برنامه‌های پرمحتوا و تأثیرگذار در حوزه اعتیاد، نقش خود در این زمینه را ایفا کند که تا به امروز این امر محقق نشده است.


انتهای پیام/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته