دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1398 - 12:25
معاون وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با آنا:

بحث واگذاری اردوگاه شهید باهنر فقط شایعه است/ تا پایان سال 99 سند اردوگاه از بانک آزاد می‌شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع واگذاری اردوگاه شهید باهنر شایعه است، گفت: سند این اردوگاه به دلیل دریافت وام برای پرداخت بدهی‌ها در رهن بانک است که تا پایان سال 99 آزاد می‌شود.
کد خبر : 409911
59687.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-ملیحه محمودخواه؛ اردوگاه ۱۰ هکتاری منظریه با نام شهید باهنر که کانون برگزاری بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، پرورشی و اردویی برای دانش‌آموزان به شمار می‌آید سال گذشته به دلیل واگذاری به بخش خصوصی در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت. بحث واگذاری این ملک باارزش مالی بالا، به مبلغ 4 هزار میلیارد تومان وقتی خبرساز شد که قیمت اصلی این ملک 50 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده بود.


واگذاری و فروش اردوگاه شهید باهنر آموزش پرورش زمانی مطرح شد که موضوع پرداخت معوقات فرهنگیان در رسانه‌ها بازتاب زیادی پیدا کرد و یکی از مشکلات وزارت آموزش و پرورش پرداخت این معوقات بود. در آن زمان تبصره‌های الحاقی به لوایح بودجه چندان اثرگذار نبوده و آموزش و پرورش با مشکل بودجه روبه‌رو شده بود.


بااین‌وجود آموزش و پرورش ازجمله دستگاه‌هایی بود که می‌توانست از مصوبه اوراق صکوک اجاره استفاده کند. این وزارتخانه در آن زمان بدهی حدود ۱۳ هزار و ۶۹۵ میلیارد تومانی به افراد حقیقی و حقوقی داشت و می‌توانست از این مصوبه استفاده کند. از سوی دیگر باید تا قبل از پایان سال ۹۵ اقدام به تسویه‌حساب پاداش بازنشستگان سه سال گذشته و سایر بدهی‌های وزارت آموزش و پرورش می‌کرد.


برای اوراق صکوک، وزارت آموزش و پرورش موضوع را از سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی پیگیری کرد و قرار شد 4 هزار میلیارد تومان در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد و درازای آن باید ملکی با شرایط مناسب به‌عنوان ضمانت و ارائه لیست بدهی‌ها و مستندات دیگر ارائه می‌شد.


یکی از ملک‌هایی که ارزش مالی بالایی داشت و می‌توانست به‌عنوان وثیقه معرفی شود، اردوگاه شهید باهنر بود زیرا حتی اگرچند مدرسه معرفی می‌شد نمی‌توانست ارزش 4 هزار میلیارد را تأمین کند.این اتفاق افتاد و آموزش و پرورش 4 هزار میلیارد تومان در ازای وثیقه این ملک دریافت کرد. 


اما پس از مدتی بحث عدم بازپرداخت اقساط بانک مطرح شد و زمزمه‌هایی به گوش رسید که آموزش و پرورش این ملک را واگذار کرده است و حتی این موضوع به مجلس نیز کشیده شد.


زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندی پیش در خصوص واگذاری این اردوگاه به خبرگزاری آنا گفته بود که اردوگاه شهید باهنر وابسته به آموزش و پرورش بوده ولی به بخش خصوصی واگذارشده است.


سید جواد ابطحی دیگر نماینده مجلس هم اعلام کرده بود که این ملک مرغوب که متعلق به وزارت آموزش و پرورش بوده فقط با قیمت 4 هزار میلیارد تومان واگذار شده درحالی‌که حداقل ارزش این ملک ۵۰ هزار میلیارد تومان است.


وی در گفتگویی که با خبرگزاری آنا داشت، تأکید کرد:‌ ابهامات زیادی از قبیل اینکه این شرکت چگونه انتخاب‌ شده و آیا این معامله صوری است یا واقعی، وجود دارد که باید بررسی شود.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: باید مشخص شود آموزش ‌و پرورشی که ۱۰ هزار میلیارد کسر بودجه داشته، چرا اموال خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است.


اما ماجرا از زبان مسئولان آموزش و پرورش به‌گونه‌ای دیگر است. علی الهیار ترکمن در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص وضعیت اردوگاه شهید باهنر و مسائلی که پیرامون آن مطرح است، گفت: هیچ خطری از بابت واگذاری و فروش، اردوگاه شهید باهنر را تهدید نمی‌کند و این ملک همچنان به آموزش و پرورش تعلق دارد.


وی افزود: در سال ۹۵ به استناد تبصره ۱۲ قانون بودجه، یعنی قانون تأمین روش‌های نوین مالی و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، اوراق صکوک می‌توانست در اختیار دستگاه‌ها قرار بگیرد که یکی از آن‌ها اجاره به‌شرط تملیک بود که بر این اساس وثیقه ملکی گذاشته و پولی دریافت می‌شد. بر اساس این قانون بعد از سررسید اقساط وثیقه ملکی عیناً عودت داده می‌شود.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران، آموزش و پرورش در سال 95، مبلغ 4 هزار میلیارد تومان در قالب صکوک به اوراق دریافت کرد که برای گرفتن آن با توجه به قوانین باید وثیقه‌ای قرار می‌داد.


الهیار ترکمن تصریح کرد: از سند اردوگاه باهنر به‌عنوان وثیقه ملکی استفاده شد و این موضوع از طریق سازمان برنامه‌وبودجه به‌عنوان ضامن و وزارت اقتصاد و دارایی به‌عنوان بانی این وام به‌صورت ترهین یا وثیقه ملکی صورت گرفت و با این وام مطالباتی که آن سال وجود داشته پرداخت‌شده است.


وی افزود: بر اساس قانون بودجه این‌گونه مطرح نبود که بتوانیم اردوگاه باهنر را مازاد اعلام کرده و بفروشیم.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اقساط این وام دوره چهارساله داشته و از سال 95 تا سال 99 ادامه پیداکرده است.


وی افزود: ما اخیراً نامه‌ای را از سازمان برنامه‌وبودجه دریافت کردیم که طی آن به‌ صراحت گفته‌ شده که تمام اقساط این وام تا امروز بدون حتی یک روز تأخیر پرداخت‌شده و در انتهای سال 99 هم تسویه کامل می‌شود و سند اردوگاه از رهن خارج‌شده و به دولت جمهوری اسلامی بازمی‌گردد.


الهیار ترکمن تأکید کرد: هیچ خطری از بابت واگذاری یا فروش، اردوگاه شهید باهنر را تهدید نمی‌کند.


وی در خصوص واگذاری این ملک به شهرداری و ارگان‌های دیگر گفت: این ملک نه به شهرداری، نه به بانک و نه به هیچ جای دیگر واگذار نمی‌شود و اصلاً این شایعات واقعیت ندارد بلکه از این اردوگاه تنها به‌عنوان یک وثیقه استفاده‌ شده و سال 99 دوباره سندش از رهن خارج‌ شده و به دولت برمی‌گردد.


گفتنی است اراضی اردوگاه شهید باهنر در شمال تهران قرار دارد که در اختیار و مالکیت وزارت آموزش و پرورش است. این مجموعه در یک قطعه به مساحت ۴۶۰ هزار مترمربع با کاربری فضای سبز تثبیت‌شده و سه قطعه به مساحت ۲۰۰۰ متر با کاربری تثبیت‌شده آموزشی همگی در پهنه G۳۲۳ قرارگرفته است.


انتهای پیام/4087/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب