اخلاق حرفهای رسانهای در موقعیت بحران یک نیاز است
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی امروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران پیشرو در اطلاعرسانی روند بازسازی و نوسازی مناطق سیلزده با اشاره به اینکه ایران جزء کشورهای پر خطر در فضای مخاطرات طبیعی است، اظهار کرد: در اتفاقاتی که اوایل امسال برای برخی از استانها رخ داد شاهد بودیم در کنار دشواریها و تلخیهای موجود، اتفاقات خوبی هم رقم خورد.
وی ادامه داد: یک موضوعی که در جریان بحران کشور در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ این است که در فضای مدیریت بحران، اهمیت جان انسانها بسیار زیاد شده است؛ یعنی جان یک انسان با هزاران هکتار زمین و کالا برابری میکند. در زلزله کرمانشاه در یک فاصله ۱۷ ساعته تعداد زیادی مجروح منتقل و جراحی شدند و این نشان میدهد که نگاه مدیریت بحران به جان مردم بسیار مهم شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: در سیل امسال نیز در تک تک مسائل به این موضوع فکر میشد که چگونه خسارت انسانی را کاهش دهیم تا به خسارت جانی جدی منجر نشود، درواقع در سیل اخیر یک نوع نگاه انسانی به جان انسانها در مدیریت بحران را داشتهایم که ستودنی است.
صالحی یادآور شد: یکی از دستاوردهای سیل امسال بحث همدلی اقوام ایرانی در بحران بود، احساسی که بنده در سفر چندروز گذشته خود به استان گلستان داشتم نشان میداد که مردم و اقوام ایرانی از گروههای مختلف به کمک شتافتند و در فرصتی که کشور به انسجام اجتماعی نیاز داشت سیل به کمک این انسجام آمد و در کنار برکت طبیعی باران برکت انسانی را هم رقم زد؛ بهطور کلی در این سیل مردم ایران نشان دادند که یکدل در کنار هم هستند.
وی در مورد نقش رسانهها در سیل افزود: رسانهها اگر در ایام سیل تعطیل بودند اما مسئولیت اجتماعی خود را انجام داده و به صحنه آمدند؛ اتفاقات قابل توجهی بهعنوان حجم حضور خبرنگاران را در سیل داشتهایم و در شرایط تعطیلی کشور همکاری رسانهای و همراهی آنها از دل و ذهن جامعه ایرانی بیرون نمیرود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که رسانههای رسمی باید در موقعیت بحران مجهز شوند تا نسبت به رسانههای غیررسمی بهتر عمل کنند، نیاز داریم تعادل و توازن در رسانههای رسمی را ارتقا دهیم، رسانههای غیررسمی میتوانند اخلالساز باشند اما در مقابل رسانههای رسمی میتوانند اخبار را سریع و جذاب منتقل و دروغ نگویند.
صالحی ابراز داشت: باتوجه به موقعیت بحران سهم رسانههای رسمی باید مشخص شود و قطعاً در نقطه مقابل سهم رسانههای غیررسمی باید کاهش یابد و در این مورد نیازمند برنامه جدی هستیم، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور و... باید سیاستها و راهبردها را در این زمینه مشخص کنند.
وی ادامه داد: رسانهها در فضای موقعیت بحران باید در ستاد اصلی و استانی جایگاه خود را بیابند، شورای اطلاعرسانی استانی که اخیرا شکل گرفته است کمک میکند در ستاد مدیریت بحران و استانها موقعیت رسانهها مشخص شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اخلاق حرفهای رسانهای در موقعیت بحران یک نیاز است، منشور اخلاق حرفهای رسانهای در مدیریت بحران به این شکل است که منابع خبر چگونه باید مورد التزام باشد و هر نوع تصویر و فیلمی منتشر نشود، سیل امسال به علت طولانی شدن میتواند خیلی از منشورهای اخلاق حرفهای رسانهای را به ما یاد بدهد.
صالحی تصریح کرد: باتوجه به اینکه در یک کشور بحرانخیز هستیم باید رسانهها قبل از بحران مسئولیت خود را بدانند و به این شکل نباشد که در فضای بحران طبیعی یک موج رسانهای ایجاد شود و به سرعت هم فروکش کند، پیش از بحران باید در فضای پیشگیرانه حرکت کنیم.
وی در پایان گفت: مسئولیتهای پس از بحران نیز نباید فراموش شود، ابتدا یک ظهور رسانهای را شاهد هستیم اما به سرعت فروکش خواهد کرد، در حالی که اتفاق بحران تا ماهها ادامه دارد و مجموعههای مردمی در کنار دولت باید احساس کنند که هنوز خسارتهای روحی و جسمی وجود دارد.
انتهای پیام/4127/
انتهای پیام/