دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1398 - 17:33
رحمانی‌فضلی:

هر روز نقش رسانه‌ها قوی‌تر و بیشتر می‌شود

وزیر کشور با بیان اینکه امروز رسانه‌ها اهمیت بسیاری دارند، گفت: رسانه‌ها رابط دولت‌ها و حاکمیت‌ها با مردم هستند و در ساخت فضای جامعه نقش زیادی دارند و هر روز نقش رسانه‌ها قوی‌تر و بیشتر می شود.
کد خبر : 409859

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در مراسم تجلیل از خبرنگاران پیشرو در اطلاع‌رسانی روند بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده که عصر امروز در وزارت کشور برگزار شد، ضمن اشاره به تنوع و تعدد و پیچیدگی کار رسانه‌ها در عصر حاضر که موجب چندین برابر شدن نقش رسانه‌ها شده است، اظهار کرد: انسان روزانه چندین بار دست به انتخاب می‌زند و انتخاب رابطه مستقیمی با علم، معرفت، اطلاع‌رسانی و خبر دارد.


وی افزود: هرچه بر سطوح فعالیت افزوده و میزان مسئولیت‌ها بالا می‌رود، نوع و سطح انتخاب و نوع تصمیم بیشتر می‌شود.


وزیر کشور گفت: امروز رسانه‌ها اهمیت بسیاری دارند؛ چراکه فعالیت آنها در زندگی مردم احساس می‌شود و همچنین رسانه‌ها رابط دولت‌ها و حاکمیت‌ها با مردم هستند و در ساخت فضای جامعه نقش زیادی ایفا می‌کنند؛ بنابراین هر روز نقش رسانه‌ها قوی‌تر و بیشتر می شود.


رحمانی‌فضلی مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها را حقیقت‌یابی برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در انتخاب‌های مردم کمک کنیم تا مبتنی بر واقعیت‌ها و حقایق تصمیم بگیرند، مهم‌ترین تأثیر را در زندگی مردم گذاشته‌ایم.


وی در ادامه با اشاره به اینکه انسان‌ها به صورت فطری و ذاتی دنبال خیر و زیبایی هستند، عنوان کرد: رسانه‌ها اگر دنبال کسب حقیقت باشند، درحال خلق زیبایی هستند و با خلق زیبایی وارد عرصه هنر می‌شوند.


رئیس ستاد مدیریت بحران کشور افزود: در شرایط فعلی کشور که فشارهای خارجی زیاد و مشکلات اقتصادی وجود دارد، رسانه‌ها باید انگیزه، امید و وحدت و انسجام ایجاد کنند و کشور را در راه رسیدن به اهداف منسجم سازند.


وزیر کشور در تشریح نقش و اثر مهم رسانه‌ها گفت: رسانه اگر به صورت واقعی و حقیقی در جهت کمک به مردم و حقیقت‌یابی عمل نکند، می‌تواند منشأ افتراق و اثرگذاری منفی باشد.


رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه وزارت کشور به‌دلیل تعدد و تنوع حوزه‌های مدیریتی و نیاز به ارتباط با جامعه نقطه عطف رسانه‌ها هستند، گفت: اگر می‌گوییم انتخابات امن و سالم داشته‌ایم، این رسانه‌ها بودند که موجب شده‌اند تا انتخابات خوبی داشته باشیم. اگر مشارکت بالایی در انتخابات داریم، اگر امنیت انتخابات داریم، به‌دلیل کمک رسانه‌ها است.


وی افزود: این رسانه‌ها بودند که در حوزه امنیتی چه در ستاد، چه در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها، در دی ماه 1396 به اصلی‌ترین عنصر در هماهنگی با وزارت کشور تبدیل شدند و به همین دلیل موفق شدیم تا اتفاقات دی را با لطف خداوند و کمک مردم مدیریت کنیم.


وزیر کشور اضافه کرد: رسانه‌های خارجی در آن ایام بر این موضوع مانور می‌دادند تا کوچکترین حادثه را نمایش دهند، وقتی نیروهای داخل کشور درگیر بودند و نیروهای امنیتی بیگانگان فضا را مخدوش می‌کردند، مصافی هم میان رسانه‌ها بود، اما با دلسوزی رسانه‌ها توانستیم این مسئله را حل کنیم.


وی افزود: در اوایل دی ماه 96 نقش رسانه ملی کمرنگ بود؛ چراکه ملاحظاتی داشت و در برخی موارد لازم است حادثه را نبینید؛ زیرا معتقدیم نباید دیده شود تا کمرنگ شود، اما بنده مجوز پخش اخبار و تصاویر را دادم تا مردم بعینه در رسانه خود در جریان باشند. بعد از اینکه صداوسیما با این رویکرد وارد شد، صحنه اعتراضات تغییر کرد. پس یک پاراگراف خبر، یک صوت یا صدا می‌تواند اثرگذار باشد.


وزیر کشور در ادامه به حوادثی که در سال‌های گذشته در کشور رخ داده اشاره کرد و گفت: در حادثه سیل کرمانشاه، اولین کار وزارت کشور تشکیل ستاد مدیریت بحران بود و نیز اولین کار این ستاد اطلاع‌رسانی و انعکاس اخبار آرامش‌بخش بود.


وی افزود: در زلزله‌ای با این سطح در کرمانشاه، خبرنگاران و اهالی رسانه در عین حال که باید بسیج عمومی می‌کردند، باید به خبررسانی هم مشغول می‌شدند. در چنین شرایطی رسانه‌ها باید چندین موضوع را در نظر داشته باشند. خبرنگاران باید قدرت تحلیل داشته باشند که این خبر چه تأثیری می‌گذارد و چه تبعاتی دارد.


وزیر کشور ادامه داد: اما در حادثه سیل بهار امسال، از لحظه‌های اول تا الان نمره رسانه‌ها قابل قبول است. به هرحال در  ۲۴ استان سیل آمده بود و یک بی‌احتیاطی می‌توانست نگرانی و اقدام بزرگی در کشور ایجاد کند. مثلاً در روزهای ابتدایی در گلستان شایعاتی پراکنده شد که چون ساکنان این استان از اهل سنت هستند، دولت به این منطقه کمک‌رسانی نمی‌کند. در چنین شرایطی ما به عنوان مسئولان نه امکان و نه شرایط مدیریت و اطلاع‌رسانی داشتیم، اما به‌خاطر درایت و هوش و خبرگی اهالی خبر این موضوع محقق شد.


رحمانی‌فضلی در ادامه از همکاری رسانه‌ها در شورای اجتماعی کشور و ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی قدردانی کرد و افزود: دلیل تشکیل ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی این بود که در ابتدای نوسانات ارزی، قیمت‌ها افزایش می‌یافت و ناهماهنگی در اطلاع‌رسانی به دلیل گستره فضای مجازی عامل افزایش قیمت‌ها بود. در این ستاد ابتدا با حضور نمایندگان تمام قوا سیاست‌گذاری واحد انجام و سپس تحلیل درست ارائه شد و با توجه به اینکه مسائل اقتصادی از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است، با درک مفاهیم، راه‌حل‌ها یکی و پیگیری شدند؛ لذا همه اینها در قالب دلسوزی‌های مشفقانه، همکاری و هماهنگی انجام شد.


وزیر کشور تصریح کرد: ما به عنوان جامعه رسانه‌ای در کنار هم همکاری و حملات رسانه‌ای دشمنان را ختثی‌سازی کردیم.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته