دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1398 - 15:40
گزارش میدانی آنا از کوچه‌پس‌کوچه‌های پایتخت؛

حذف واژه «شهید» از کوچه‌های تهران کلید خورد/ استارت از مناطق شمالی شهر!

به نظر می‌رسد پروژه حساسیت‌زدایی مردم برای تغییراتی که بیشتر شکل و ماهیت دینی دارد به صورت نرم و خزنده‌ای در مدیریت شهری آغاز شده که در خوش‌بینانه‌ترین حالت معتقدیم مسئولان ارشد مدیریت شهری به‌دلیل مشغله کاری بسیار! نسبت به اتفاقات افتاده آگاهی ندارند.
کد خبر : 409741
45545.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دیری نیست که پروژه نرم حذف نام شهدا از اماکن عمومی تهران توسط مدیریت شهری آغاز شده و البته چنین موضوعی با واکنش‌های جدی در فضای جامعه مواجه شده است.


ابتدای سال جاری بود که در بحبوحه ایام تعطیل و در غوغای عید نوروز، تغییر نام بوستان شهید چگینی به بوستان سنگسر موضع‌گیری‌های جدی مردم را در پی داشت (اینجا بخوانید) و البته جوابیه شهرداری هم در نوع خود جالب توجه بود. (اینجا بخوانید)


چند روزی هم هست عکس‌هایی که نشان‌دهنده حذف واژه شهید از نام برخی از خیابان‌ها و کوچه‌های شهر تهران است در فضای مجازی به‌ویژه توئیتر دست به‌دست می‌شود.


در این عکس‌ها به وضوح مشخص است برخی خیابان‌های شمال شهر تهران که قبلاً به نام و نام خانوادگی یک شهید مزین بود، در تابلوهای جدیدالنصب واژه شهید و بعضاً نام کوچک آن شهید حذف و تنها نام خانوادگی بر روی تابلو درج شده است!


برخی از واکنش‌ها نسبت به این اقدام در توئیتر سر و صدای زیادی به‌پا کرد که برخی از آنها در تصاویر زیر آمده است:










البته در مدت کوتاهی پس از این اظهارنظرها، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در واکنش به این پیام‌ها در توئیتی نوشت: «با تشکر از حساسیت‌ها و تأکید بر این‌که ما مدیون خون شهدای عزیزیم: اول؛ تابلوهای گزارش شده کلاً 4 عدد از مجموع 150 تابلوی ترافیکی سطح ناحیه است که مربوط به سال‌ها قبل است. دوم؛ همین اشتباهات اندک هم سریعاً اصلاح خواهد شد. سوم؛ ان‌شاءالله نیات همه نظیر خلوص نیت شهدا باشد.»



مجید صالحی فیروز آبادی رئیس روابط عمومی منطقه یک شهرداری تهران نیز در پاسخ به اعتراضات صورت‌گرفته در فضای مجازی در خصوص حذف واژه شهید از نام برخی خیابان‌های منطقه یک تهران در گفتگوی زنده با یک برنامه تلویزیونی علت این اقدام را بی‌توجهی پیمانکاری دانست که 5 سال گذشته با شهرداری تهران فعالیت می‌کرده و این موضوع را به دوره فعلی شهرداری مربوط ندانست.


در گزارش‌های میدانی که توسط خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا صورت گرفت مشخص شد این اقدام به زعم رئیس مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری تهران تنها در ناحیه یک منطقه یک صورت نگرفته بلکه در دیگر نواحی هم چنین اشتباهاتی! وجود داشت و مشخص گردید موضع‌گیری‌های مدیریت شهری بیشتر فرافکنی است زیرا هم تعداد تابلوهای مربوط به نام شهدا بیش از 4 عدد بوده و هم در دیگر نقاط منطقه یک چنین اتفاقی رخ داده است!


آنچه که از سوی مردم مورد توجه قرار گرفته بود مربوط به خیابان‌هایی است که تابلوی قدیمی آن در ابتدا یا انتهای خیابان همچنان وجود دارد مانند خیابان شهید ترک‌زبان، خیابان شهید اعجازی، خیابان شهید نیاززاده و خیابان شهید اکبری اما در بسیاری از معابر دیگر همچون خیابان‌های شهید افشار، شهید محمدی، شهید ماکویی‌پور و شهید امامی هیچ اسمی از نام و واژه شهید وجود ندارد و تابلوی این خیابان‌های ذکرشده تنها با نام خانوادگی شهدا نصب شده است.




شاید بهتر باشد شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران همان‌گونه که برای مفاخر و چهره‌های هنری این مرز و بوم ارج و قرب قائل هستند که البته به‌حق هم است و برای خیابان‌هایی همچون جمشید مشایخی از واژه استاد در عنوان آن استفاده می‌کنند، برای شهدای این کشور هم ارزش بیشتری قائل باشند و به‌جای تلاش برای تقلیل این موضوع به چند مورد سعی در اصلاح روندی کنند که از مدت‌ها قبل در شهرداری تهران آغاز شده است.



به نظر می‌رسد پروژه حساسیت‌زدایی مردم برای تغییراتی که بیشتر شکل و ماهیت دینی دارد، به صورت نرم و خزنده‌ای در مدیریت شهری آغاز شده که در خوش‌بینانه‌ترین حالت معتقدیم مسئولان ارشد مدیریت شهری موضوع را جدی نگرفته و به‌دلیل مشغله کاری بسیار! نسبت به اتفاقات افتاده از این دست آگاهی ندارند. 


نکته قابل توجه دیگر این‌که پایش خبرنگار خبرگزاری آنا در نخستین ساعات بامداد امروز (شنبه نوزدهم مردادماه) صورت گرفت و برخلاف صحبت‌های مدیران شهری که ادعا داشتند این روند اصلاح شده است هیچ‌گونه تغییری در خیابان‌هایی که عکس آن در فضای مجازی منتشر شده و سایر موارد ذکر شده، صورت نگرفته بود.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ولی زمانپور شاهیوند 09196446754
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
۰
سلام ? تغییر اسم کوچه ها ازشهدا تغییر کند. این توهین به شهدا ما امروز هرچه داریم از خون همین شهداست این مملکت بی سواد میدون شهدا جانبازان هستیم این کار خلاف است
ولی زمانپور شاهیوند 09196446754
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
۰
مملکت بی غیرت ایران. از خون شهدا. واسم شهیدان اسلام با این کارتان حذف اسم شهدا خجالت بکشید غیاین ها
م
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶
۰
هر جا که پول از مردم به زور بگیرند و دستشون تو دست پولدار باشه . همینه دیگه. آخه مردم باید حساب این عوضیها را برسند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
۰
چطور اونی که تو استخر فرح خفه میشه اسمشو رو بزرگراه میذارن!اما اسم شهدا که اونارو به این نون و نوا رسونده بتید حذف شن!؟بعضی آدما قدر شناسی و وفاشون از یه سگ هم کمتره واقعا"، شرمتان باد،
رضا صالحی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۷
۰
باید گریست بحال مظلومیت شهدا ،بعضی از مسؤلان نالایق و نمک نشناس از نام شهید هم می ترسند ،چرا ؟ از اینکه همین شهدا به آنها هویت دادند می ترسند یا از اینکه این شهدا نگذاشتند ناموسشان به دست دشمنان بیافتد میترسند!؟ خدا از شما راضی نیست ،مردم هم راضی نیستند و باید جوابگوی قطره قطره خون شهدا باشید. با تشکر
خلیج فارس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۵
۰
همان دستهاى پنهان که سالها پس از جنگ خرمشهر را ویران گذاشت بماند امروز نشد فردا حتمآ شهدا را حذف ميکند
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
۰
یا علی سید علی امام خامنه ای اجازه این غلط رو به کسی نمیده اسم شهید امنیت ایرانه#من شهیدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
۰
لازم بذکر و توجه مسولین محترم است که مطلع باشند خیابان ماکویی پور از قبل انقلاب به این نام بوده و هیچ یک از خانواده و بستگان خانواده ملکولی پور بدرجه رفیع شهادت نائل نشده اند و بنام شهید نیست این خیابان . لطفا بدون اطلاع دقیق هر اسمی را به نام شهید مطرح نکنید ، با سپاس فراوان ،
هادی
United States of America
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
۰
شهدا نیازی به جار زدن ندارن.اگر میتونید راهشونو ادامه بدید؟وگرنه بود و نبود واژه ی شهید چه دردی دوا میکنه.چه این واژه باشه یا نباشه ،قابل احترامند.
علی
United States of America
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
۰
وقتی که بستگان منافقین در پست های حساس کشور نفوذ کنند همین خواهد شد امروز نام شهدا را از کوچه خیابان حذف می کنند فردا در بهشت زهرا قبور شهدا از بین می برند.
مرگ بر مدیر منافق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
۰
خواهشا دزدی نکنید اختلاس نکنید و آزادی مردم را به حرمت خون شهدا حفظ کنید بعضی از نام شهدا سو استفاده میکنند شهدا زنده اند از آنها شرم کنید و حجاب زناننتون را حفظ کنید آقا زاده های لختی در آمریکا و اروپا مراقب باشید که پدر و مادر شما از کمتریت مردم بی عرضه تر هستند اگر جایی و پستی دارید به اعتبار خون شهداست کمتر اختلاس و خیانت کنید با نام شهدا کاری نداسته باشید
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
۰
شهید و شهادت مقدس هستن،ولی چرا دوستان این همه دقت رو روی عملکرد مسولان نمی‌گذارند، که همه ثروت مملکت از دست رفت.کافیست زندگی تک تک دوستان رو برید از نزدیک ببینید یا از فرزندانشان باخبر شوید تا ببینید خون شهدا کجا خرج شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
۰
متاسفم برای شهردا ری که از اسم شهید می‌ترسند
عمرانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
۰
هردو از این باغ بری میرس
تازه تر از تازه تری می رسد
آخرش کاری می کنند که خون حزب الله بجوش آید
آنگاه راهی جز فرار با لباس زنانه ...ندارند
س الف
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
۰
ننگتان بادکه نام شهیدواسم کوچکش راازتابلوهایی که درشهروکوچه های شهرمیباشدحذف میکنیدکلمه شهیدتنتان رامیلرزاندچون یاداعمال کثیفتان می اندازد.مملکت مامدیون خون پاک این شهداهستند.وبرکت وجوداین شهداست که مازنده ایم .مرگ به نیرنگتان خون شهیدان مامیچکدازچنگتان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
۰
واقعا خیلی جالبه ازشهدا همین یه اسم مونده بود که اینم دارن برمیدارن حتما وقتی چشمشون به اسم شهید میافتاده خجالت میکشیدن گفتن برداریم که راحت تربکارامون برسیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
۰
شمارا که باهمین خون شهدا به این پستهای رسیدیدحالاواژه شهید ارییتتون می‌کنه ای لعنت خدابرشما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
۰
لقمه حرام اثاروضعی داره .دقیقا همینه. شهرداریو شورای شهر فقط بدنبال عیاشی وپارتی شبانه اند.رشوه خاریها .ودسگیرشدن خیلیاشون درپارتیهای شبانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۵
۰
ﺷﻬﺪا ﻣﺤﺘﺎﺝ ﻧﺎﻡ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ,اﺳﻤﺸﺎﻥ,ﺩﺭ,ﺩﻓﺎﺗﺮ,ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻣﺎﻧﮕﺎﺭﻥ..ﺣﺎﻻ ﺑﻴﺎﻳﻦ اﺳﻤﺸﻮﻥ,و ﺑﺮﺩاﺭﻳﻦ اﻱ ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩﺷﻴﺮﻳﻦ...ﻧﺎﻻﻳﻖ
هلدینگ شایسته