12 هزار موتورسیکلت دودزا در انتظار شمارهگذاری/ شرکتهای موتورسازی مانع کاهش آلودگی هوا هستند
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، تهران همواره بهعنوان یکی از آلودهترین پایتختهای جهان شناخته میشود، بهطوریکه بنابر اعلام مهدی میرزایی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در سال 2017 تهران در جایگاه پانزدهمین پایتخت آلوده جهان قرار داشت.
بررسیهای انجام شده در خصوص منابع آلاینده بیانگر آن است که بخش قابل توجهی از آلودگی هوای تهران سهم منابع آلاینده متحرک است و با توجه به اینکه ما در کشور صنعت حمل و نقل پیشرفتهای نداریم، با وجود ارتقاء جایگاه 8 پلهای ما در میان شهرهای آلاینده جهان در سال 2018، نقش این صنعت در کاهش آلودگی هوای تهران نه تنها کمرنگ بلکه در مواردی مانع بوده است.
یکی از بخشهای صنعت حمل و نقل ما به صنایع موتورسیکلتسازی مربوط میشود، صنعتی که چندان حال و روز خوبی نداشته و عمق عقبماندگی آن از تکنولوژی روز تولید این وسیله به ادعای سید نواب حسینیمنش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران چنین توصیف میشود: طراحی موتورسیکلتهایی که در کشور تولید میشود به جنگ جهانی اول بازمیگردد و ما اصلاً به خودمان زحمت ندادیم که تکنولوژی آن را ارتقا دهیم.
وی همچنین در خصوص کنترل آلایندگی این وسایل نقلیه متحرک نیز میگوید: از میان ۱۲ میلیون موتورسیکلت پلاکشده در کشور ۸۰ درصد به سن فرسودگی رسیده است و این در حالی است که میزان ورودی موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی در حد صفر است و هیچ الزامی نیز بر روی آنها وجود ندارد. (بیشتر بخوانید)
نکته قابل توجه در ارتباط با موتورسیکلتها این است که این وسایل نقلیه آلاینده متحرک که 80 درصد از آنها در کشور به سن فرسودگی رسیدهاند و بخش عمدهای از نیز کاربراتوری است گویا قصد خارج شدن از چرخه حمل و نقل کشور را ندارند.
با توجه به اهمیت این موضوع بررسی راهکارهای کاهش سهم موتورسیکلتهای کاربراتوری پیوسته بهعنوان یکی از اولویتهای کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا قرار داشت و براساس یکی از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در این خصوص مقرر شد تا از ابتدای سال ۹۶ با پیگیری دولت و پلیس موتورسیکلت کاربراتوری دیگر در کشور تولید نشود ولی با وجود این تصمیم مهلت پنج ماههای به این صنعت داده شد تا در این بازه زمانی نسبت به تجدیدنظر در شیوه تولید و بروزرسانی زیرساختهای خود اقدام کند اما واکنش این صنعت به آن تولید بیش از ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، پلاکگذاری آنها و ورود آنها به خیابانهای بود، در حالیکه تولید موتورسیکلت در کشور در بالاترین میزان سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه بود.
بهنظر میرسید پس از مدتها سخن گفتن از مشکلات آلایندگی شهر تهران ناشی از استفاده از موتورسیکلتهای کاربراتوری گوش شنوایی برای آن وجود داشته باشد ولی شواهد و قرائن چنین چیزی را نشان نمیدهد چون صنعت موتورسیکلت تاکنون تغییری در روال عملکرد خود ایجاد نکرده و اخیراً درخواستی را برای شمارهگذاری ۱۲ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به دولت برده، موضوعی که با اعتراض متولی آن یعنی سازمان حفاظت محیط زیست همراه بود.
مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری آنا در واکنش به درخواست شرکتهای موتورسازی از دولت در خصوص درخواست برای شمارهگذاری 12 هزار موتورسیکلت کاربراتوری اظهار کرد: میزان آلایندگی ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه آلایندگی تردد یک میلیون خودروی سواری است و من متعجب هستم که سلامت مردم چقدر برای صنعت ما بیاهمیت است که حاضر است آن را به خطر بیندازد.
وی بر این باور است که صنعت موتورسیکلت ما یک صنعت حرفهای نیست و نه تنها دستاوردی برای تکنولوژی کشور نداشته بلکه برای سلامت مردم نیز هیچ ارزشی قائل نیست و همه خواستههایش ضدسلامت مردم است.
گفتنی است براساس ماده 12 آئیننامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک موتورسیکلتسازان موظف بودند 10 درصد سبد محصولات خود را در هر دوره سه ماهه برمبنای تعداد تولید، به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند موضوعی که بنابر اذعان مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست هیچگاه به آن عمل نشد.
انتهای پیام/4105/
انتهای پیام/