دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همسایه بورس|33

بورس در انتظار عرضه شدید اوراق دولتی/ بازار به انتظار نشست

شاخص کل بورس تهران بدون تغییر خاصی در حالی به کار خود ادامه می‌دهد که بازار در انتظار عرضه شدید اوراق دولتی برای تامین مالی است.
کد خبر : 409640

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، عملکرد بازار سرمایه در پایان هفته جاری را مرور خواهیم کرد.


صنایع برتر هفته


صنعت وسایل ارتباطی با بازدهی 29.79 درصدی که در این گروه نماد لکما با 48 درصد بیشترین بازدهی را داشته است که شفاف‌سازی در خصوص برنده شدن در چند مناقصه را اعلام کرده است. همچنین صنعت محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری با تک سهم مادیرا بازدهی 19 درصدی در این هفته داشته است و بازار منتظر بهره‌برداری از واحدهای جدید لباسشویی و یخچال این شرکت است.


کم بازده‌ترین صنایع هفته


محصولات چرمی با تک سهم وملی بازدهی منفی 9.76 درصدی را به ثبت رسانده است که روند نزولی پس از رشد 5 برابری آغاز شده است. نکته قابل‌توجه در این نماد، خرید سهام توسط سهامدار عمده شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری به قیمت بیش از 7 هزار تومان است در حالی است که این شرکت در اواسط اردیبهشت همین سهام را به قیمت 1600 تومان فروخته بوده است. همچنین استخراج زغال‌سنگ با بازدهی منفی 3.94 درصدی دیگر صنعت کم بازده این هفته بوده است در این گروه نماد کطبس با ثبت بازدهی منفی 8.57 درصدی کم بازده‌ترین شرکت بوده است، از آنجایی که مبنای قیمت زغال‌سنگ بر اساس قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین گردیده است، عمده این کاهش به دلیل کاهش قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا بوده است.


پربازده‌ترین شرکت


در این هفته (به‌جز شرکت‌های بازار پایه ج) شرکت کارخانجات مخابراتی ایران (نماد: لکما) با بازدهی 48 درصدی بوده است. آخرین اطلاعیه منتشر شده شرکت در سامانه کدال مبنی بر همکاری با شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل به ارزش 50،536 میلیون ریال علت اصلی اقبال بازار به این نماد بوده است. کم بازده‌ترین شرکت این هفته نیز سیمان تهران (نماد: ستران) با بازدهی منفی 10.63 درصدی بوده است.


حجم اوراق با درآمد ثابت معامله‌شده در این هفته معادل 9,119,271 برگ بوده است که ارزشی معادل 7,010,290 میلیون ریال داشته است که نسبت به هفته قبل به ترتیب 11 درصد افزایش و 12 درصد افزایش داشته‌اند. بازده اوراق در محدوده 22% سالانه قرارگرفته است و بازار در انتظار عرضه شدید اوراق توسط دولت است.


شمش بلوم در این هفته یک روز مورد معامله قرار گرفت که قیمت پایه عرضه در این معامله 32،694 ریال/کیلوگرم بود که 3.8 درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت و با توجه به بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه با میانگین قیمت 35،388 ریال/کیلوگرم معامله شد که نسبت به میانگین قیمت هفته قبل افزایش 4.5 درصدی داشته است. مس کاتد با تقاضای کمتر از عرضه مواجه بوده و با قیمت 674،685 ریال در هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل کاهش 2.17 درصدی داشته است. شمش روی باوجود 2 روز عرضه، بدون تقاضا و معامله بوده است. همچنین قیمت پایه عرضه در اولین عرضه 300،000 ریال/کیلوگرم بود که در آخرین عرضه با افزایش 1.7 درصدی به 305،277 ریال/کیلوگرم رسید.


پلی‌اتیلن سنگین فیلم 99,822 ریال/کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت که مانند هفته گذشته کاهش 1.3 درصدی داشته است.


شاخص دلار با 97.7 واحد نسبت به هفته گذشته کاهش 0.7 درصدی داشته است. انس طلا نیز با افزایش 4.8 درصدی به 1،500 دلار رسید.


نرخ دلار با کاهش 0.5 درصدی نسبت به هفته قبل به قیمت 11،890 تومان رسید. قیمت سکه نیز 4،290،000 تومان است که نسبت به هفته قبل افزایش 4.8 درصدی داشته است.


نفت برنت با قیمت 58.66 دلار/ بشکه کاهش 10 درصدی، نفت WTI با قیمت 53.42 دلار/ بشکه کاهش 8.6 درصدی و نفت اوپک با قیمت 59.71 دلار/ بشکه کاهش 7.5 درصدی نسبت به هفته گذشته داشتند. اوره بدون تغییر نسبت به هفته قبل در قیمت 274 دلار باقی ماند. متانول نیز با افزایش 3 درصدی به 239 دلار بر تن رسیده است. مس در این هفته کاهش 3.6 درصدی داشته و به عدد 5،712 دلار بر تن رسید. آلومینیوم به نرخ 1،764 دلار/تن رسید که کاهش 2.16 درصدی نسبت به هفته قبل داشته است، سرب با 0.3 درصد کاهش قیمت به 1،994 دلار بر تن رسید و روی کاهش 6 درصدی نسبت به هفته گذشته داشته و نرخ آن 2،285 دلار/تن است. قیمت بیلت (CIS) بدون تغییر نسبت به هفته قبل در قیمت 410 دلار بر تن باقی ماند و سنگ‌آهن (62% fe) با 18.4 درصد کاهش به 97.5 دلار بر تن رسیده است. درمجموع وضعیت ضعیف قیمت‌های جهانی به دلیل جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین است.


اخبار و شایعات مهم پیرامون بازار
اخبار مهم هفته جاری را می‌توان با اعلام 10 درصد عوارض بر 300 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین از سوی دونالد ترامپ آغاز کرد که موجب رشد 2.4 درصدی طلا شد. این خبر در طی این هفته با واکنش پکن مبنی بر تلافی تعرفه گذاری از طریق ابزار ارزی و تغییر عمدی نرخ برابری دلار به یوآن پس از 11 سال و شکست سد مقاوم 7 یوآن در برابر یک دلار مواجه شد همچنین ابزار دیگری که احتمال استفاده از آن از سوی پکن مطرح شده است.


محدودیت در صادرات مواد معدنی کمیاب است به‌طوری‌که سهام مواد معدنی کمیاب در بازار آسیا روز جمعه پس از اینکه ترامپ تعرفه‌های جدید را اعلام کرد، جهش پیدا کرد، زیرا سرمایه‌گذاران احتمال ممنوعیت صادرات را از سوی چین قوی می‌دانند. اخبار شدت گرفتن درگیری آمریکا و چین علت اصلی ریزش کامودیتی ها و رشد طلا در این هفته بوده است.


دیگر خبر جهانی مهم در این هفته مربوط به خروج آمریکا از پیمان موشکی هسته‌ای با روسیه (INF) بود که در پی آن وزارت امور خارجه روسیه نیز از اقدام مشابه در این خصوص خبر داد. خبر دیگر اولین روز هفته تحریم روسیه توسط آمریکا بود به این ترتیب اعطای وام و کمک‌های مالی به روسیه از سوی آمریکا منع شد.
نشست خبری مدیرعامل فرابورس همراه با اعلام تغییرات مجدد قوانین بازار پایه بود که سومین تغییر در دوره مدیریت هامونی در کمتر از 7 سال است که نشان می‌دهد فرابورس هنوز نتوانسته روشی منطقی برای این بازار طراحی نماید. روش جدید با انتقادات عمده فعالان بازار همراه بوده است و باوجود وعده رئیس سازمان در خصوص عدم اجرایی شدن تا زمان رفع دغدغه سهامداران، به مرحله اجرا رسیده است. مقررات جدید بازار پایه در خصوص دامنه نوسان تابلوها به شرح زیر:


دامنه نوسان ۳ درصدی برای تابلوی زرد در فاصله دو حراج (هفته‌ای ۳ درصد)، دامنه نوسان ۲ درصدی برای تابلوی نارنجی در فاصله دو حراج (هفته‌ای ۲ درصد) و دامنه نوسان یک‌درصدی برای تابلوی قرمز در فاصله دو حراج (هفته‌ای یک درصد) برای این نمادها تعیین‌شده است.


هامونی همچنین مهم‌ترین برنامه فرابورس را راه‌اندازی عملیات بازار باز با کمک بانک مرکزی و به‌منظور استفاده از ابزارهای بازار محور سیاست‌های پولی عنوان کرد.


اطلاعیه‌های مهم کدال
از مهم‌ترین اطلاعیه‌های این هفته می‌توان افزایش نرخ 10 درصدی محصولات تزریقی و شربت و افزایش نرخ 25 درصدی اقلام بسته‌بندی (پوکه) شرکت داروسازی کاسپین اشاره نمود همچنین شرکت تأمین سرمایه نوین از انعقاد قراردادهای تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق شرکت‌های پتروشیمی ایلام، ایران‌خودرو و شهرداری تهران به مبلغ 23،807 میلیارد ریال خبر داد. شرکت ماشین‌های اداری ایران (مادیرا) نیز از پیشنهاد هیئت‌مدیره به مجمع در خصوص افزایش سرمایه از مبلغ 1،200 میلیارد ریال به 3،200 میلیارد ریال (160 درصد) از محل مطالبات حال شده و آورده سهامداران و سود انباشته خبر داد.


مجامع هفته
وپاسار:
بانک پاسارگاد به دلیل عدم دریافت مجوز بانک مرکزی اقدام به برگزاری مجمع عادی سالیانه برای نوبت دوم نمود که نکات مهم مطرح شده در این مجمع عبارتند از: افزایش 35 درصدی سپرده‌ها و تسهیلات در سال 97، کاهش بهای تمام‌شده پول و بهره پرداختی در سال 97 به 18 و 16 درصد. برنامه افزایش سرمایه 30 درصدی از سود تسعیر در دستور کار قرار دارد.


خبر بهره‌برداری از تمام واحدهای میدکو تا پایان سال 98 به‌جز واحد فولاد و نیروگاه کارخانه بوتیا دیگر نکته مهم مطرح شده در مجمع این بانک بود.


وپترو:
نکات مطرح شده در مجمع: سهم سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری در سال 97 حدود 20 درصد بوده که این رقم در سال 65 درصد بوده است. عرضه سهام شرکت فرآورده‌های قشم در بازار بورس و ادغام شرکت شیمی تک در شرکت شیمی بافت و عرضه سهام شیمی بافت در بازار بورس برنامه‌های مهم شرکت در سال آتی است باشند. با توجه به اینکه طی 14 سال گذشته شرکت افزایش سرمایه نداشته است از محل آورده افزایش سرمایه خواهند داشت.


انتهای پیام/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته