دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون بهزیستی استان تهران خبر داد؛

درآمد میلیونی کودکان زباله‌‌گرد در تهران/ نیمی از درآمد زباله‌گردها به جیب واسطه‌ها می‌رود

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران از درآمد یک میلیونی کودکان زباله گرد خبر داد.
کد خبر : 409362

مهشید موقر در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره تعداد کودکان زباله‌گرد جمع‌آوری‌شده در تهران اظهار کرد: بر اساس گزارشی که در سه ماهه اول سال امسال منتشر شد، تعداد 34 کودک زباله‌گرد در تهران توسط سازمان‌های دولتی جمع‌آوری و تحویل مراکز حمایتی شدند البته این آمار به جز کودکان زباله‌گردی است که توسط مراکز حمایتی خصوصی جمع‌آوری شدند.


وی افزود: بر اساس گزارشی که مراکز و مؤسسات غیردولتی اعلام کردند اغلب کودکان زباله‌گرد از اتباع بیگانه هستند و به صورت کلونی زندگی می‌کنند.


معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه میانگین سنی کودکان زباله‌گرد از 8 سال تا 18 سال است، گفت:‌ بر اساس اظهارات مراکزی که مستقیماً با این گروه از کودکان سروکار دارند، 90 درصد کودکان زباله‌گرد با خانواده‌شان زندگی نمی‌کنند و آنهایی هم که با خانواده خود زندگی می‌کنند دارای سرپرست معتاد هستند.


موقر ادامه داد:‌ معمولاً کودکان زباله‌گردی که از اتباع خارجی هستند به صورت قاچاق  وارد ایران شده‌ و از هیچ حق و حقوقی برخوردار نبوده و به شدت تحت کنترل هستند.


وی با بیان اینکه کودکان زباله‌گرد در مقایسه با  کودکان کار و خیابان به سختی با جامعه ارتباط برقرار می‌کنند، اضافه کرد: به دلیل عدم دسترسی به خانواده این کودکان و مشکلات پیچیده‌ای که این کودکان دارند، ارائه خدمات به آنان به سختی صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد مراکز حمایتی نمی‌توانند تاثیر مطلوبی  بر شرایط موجود آنان بگذارند.


معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه کودکانی که زباله‌گردی می‌کنند از طریق واسطه‌هایی به این کار گمارده می‌شوند، گفت: به عنوان مثال از درآمد یک میلیون تومانی کودک، 400 هزار تومان بین افراد واسطه که 4 یا 5 نفر هستند تقسیم می‌شود و از 600 هزار تومان باقیمانده حدود 400 هزار تومان به خانواده‌اش و 200 هزار تومان به خود کودک تعلق می‌گیرد.


وی با بیان اینکه زباله‌گردی دم دست‌ترین کاری است که این کودکان می‌توانند از آن درآمد داشته باشند، افزود: کارشناسان معتقدند که زباله‌گردی آسانترین کار برای این طیف از کودکان محسوب می‌شود و به همین دلیل بیشترین استثمار جسمی، مالی و جنسی در کودکان زباله‌گرد مشاهده شده است.


موقر ادامه داد: این کودکان از نظر تغذیه وضعیت خوبی ندارند و به شدت از سوء تغذیه رنج می‌برند.


معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان تهران در خاتمه گفت: به دلیل اینکه کودکان زباله‌گرد به حمام و خدمات بهداشتی دسترسی ندارند دچار بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های روده‌ای، شپش و انگلی می‌شوند.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

برچسب ها: اتباع بیگانه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته