دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1399 - 00:12
اخبار مهم ادبیات و کتاب در هفته گذشته؛

حرکت سیزدهمین دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد به سمت اجرا / شروع به کار مهم‌ترین نمایشگاه کتاب جهان به‌صورت مجازی

اخباری از سیزدهمین دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد و جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی از مهم‌ترین اخبار این هفته از مهرماه در حوزه ادبیات و کتاب بودند.
کد خبر : 409209
کتاب.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در این گزارش مروری بر مهم‌ترین اخبار هفته گذشته در حوزه ادبیات و کتاب داریم. اخباری از سیزدهمین دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد و کتاب سال جمهوری اسلامی از مهم‌ترین اخبار این هفته مهرماه سال ۱۳۹۹ در حوزه ادبیات و کتاب بودند. با کلیک بر روی تیتر هر بخش می‌توانید مشروح خبر را بخوانید.


برگزاری پنجمین جام باشگاه‎های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان


روز یکشنبه 20 مهرماه هم‌زمان با هفته ملی کودک اعلام شد؛ معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی، به‌منظور توسعه و ترویج کتاب‌خوانی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و تعدادی از دستگاه‌ها و نهادهای همکار ملی و بین‌المللی «پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان» را با رویکرد مجازی برگزار می‌کند.


انتشار ۹۰۰ عنوان کتاب کودک در ۲۲ سال گذشته


روز یکشنبه با خبر دیگری در ارتباط با کودکان و نوجوان منتشر شد. حسین سعیدی، مدیرعامل به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) با اعلام اینکه گروه کودک و نوجوان این انتشارات از سال ۱۳۷۷ با عنوان کتاب‌های پروانه فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: در این مدت ۹۰۰ عنوان کتاب فقط ویژه رده سنی کودک توسط این انتشارات منتشر شده است.


طبق اعلام سعیدی در مدت فعالیت این انتشارات در مجموع در دو حوزه کودک و نوجوان بالغ بر ۱۰۶۷ عنوان کتاب با تیراژی بالغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه تنها در چاپ اول منتشر شده است.


جزئیات جدید از جشنواره شعر و داستان انقلاب


روز یکشنبه 20 مهرماه با خبری درباره دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب، همراه بود. طبق این خبر با اتمام مرحله داوری نهایی بخش داستان این جشنواره ادبی آثار برگزیده این بخش بهمن‌ماه امسال همراه با اختتامیه این‌رویداد معرفی می‌شوند. در این‌بخش، ۱۹۴ نویسنده با ۲۸۳ اثر شرکت کردند که این آثار شامل ۱۷۹ داستان کوتاه گروه بزرگسال ،۵۰ داستان کوتاه کودک و نوجوان، ۳۸ رمان بزرگسال و ۱۶ رمان کودک و نوجوان بود.


با پایان داوری نهایی آثار بخش داستان «جشنواره شعرو داستان انقلاب»، برگزیدگان هر دو بخش «شعر» و «داستان» مشخص شده‌اند که در مراسم اختتامیه‌ای که هفته اول بهمن برگزار خواهد شد، برگزیدگان این جایزه ادبی کشوری معرفی و تقدیر خواهند شد.


سیزدهمین دوره جایزه جلال‌آل‌احمد فراخوان داد


چند روز پس از مشخص شدن دبیر علمی و اجرایی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد فراخوان این جایزه منتشر شد.


دبیرخانه این جایزه با انتشار فراخوان این دوره، از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران دعوت کرد آثار خود را در چهار گروه «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری» تا۱۰ آبان ۱۳۹۹ به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.


انتصاب اعضای هیئت علمی جایزه کتاب‌ سال


روز دوشنبه 21 مهرماه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور احکامی، اعضای هیئت علمی سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را منصوب کرد.


پیش از این، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد و احمدعلی‌ حیدری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر علمی سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و دبیر علمی بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند.


انتخاب اعضای هیئت مدیره انجمن قلم ایران


سه‌شنبه 22 مهرماه خبر برگزاری بیست‌ویکمین مجمع عمومی انجمن قلم ایران در تماشاخانه مهر حوزه هنری در خبرگزاری آنا منتشر شد. در این جلسه اعضای هیئت مدیره و بازرسان جدید انجمن قلم ایران انتخاب شدند.


در این مراسم محسن پرویز، راضیه تجار، رضا اسماعیلی، احمد شاکری، سودابه امینی، پدرام پاک آئین، سیداحمد میرزاده به ترتیب آرا به‌عنوان اعضای هیئت مدیره جدید انتخاب شدند.


هیئت علمی جایزه جلال مشخص شدند


روز سه‌شنبه 22 مهرماه با خبر دیگری از جایزه جلال آل احمد همراه بود تا این رویداد یک گام دیگر به سوی اجرا نزدیک‌تر شود. پس از پیشنهاد هیئت امنای جایزه ادبی جلال‌ آل‌ احمد، سید عباس صالحی در احکام جداگانه، ابراهیم حسن‌بیگی، حمید حسام، محمدرضا شرفی‌خبوشان، مصطفی جمشیدی، علی چنگیزی، ابوالفضل حری، مرتضی سرهنگی، مریم مشرف و محمدرضا بایرامی را به عنوان هیئت علمی سیزدهمین دوره این رویداد ادبی منصوب کرد.


رونمایی از پوستر جایزه جلال آل احمد


روز سه‌شنبه پوستر سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد رونمایی شد اما این خبر روز چهارشنبه منتشر شد. این مراسم با حضور محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ابراهیم محمد حسن بیگی؛ دبیر علمی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، مصطفی راضی جلالی؛ دبیر اجرایی این جایزه و رجبعلی سالاریان؛ مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.


نمایشگاه کتاب فرانکفورت شروع به کار کرد


خبر مهم بین‌المللی روز 23 مهرماه افتتاح هفتاد و دومین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت با نمایش به‌صورت آنلاین، بود. این‌مراسم در محل سنتی خودش یعنی «فست‌هاله» فرانکفورت برگزار و تنها میزبان مهمانان دعوت شده برای مراسم افتتاحیه، کارکنان و روزنامه‌نگاران بود. به‌دلیل شیوع کرونا هیچ شرکت‌کننده‌ای در مراسم حضور نداشت.


معرفی داوران داستان دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب


روز چهارشنبه اعلام شد؛ با پایان مرحله نهایی داوری بخش داستان «دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب» داوران این بخش از رویداد مذکور معرفی شدند.


در دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب که اختتامیه آن بهمن ۹۹ برگزار خواهد شد، مصطفی جمشیدی، شهریار زمانی و محمدرضا شرفی‌خبوشان در بخش داستان بزرگسال، عبدالرحمان اونق، شهرام شفیعی و هادی خورشاهیان در بخش داستان نوجوان، آثار راه یافته به مرحله نهایی بخش داستان را داوری کردند.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب