دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1398 - 07:00
یک پژوهشگر حقوقی:

کودک همسری مصداق بارز نقض حقوق کودکان است/ خطر مرگ و میر نوزادان و مادران باردار در کودک همسری

یک پژوهشگر حقوقی گفت: یکی از جدی‌ترین آسیب‌های کودک همسری بارداری زودهنگام و مرگ و میر نوزاد و مادران باردار است که یکی از خطرناکترین عواقب پدیده کودک همسری به شمار می‌رود.
کد خبر : 408959

امیرحسین صفدری در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در مورد پدیده اجتماعی کودک همسری گفت: کودک همسری به زبان عامیانه و ساده به این معنی است که دختری 10 ساله با مردی 40 ساله و یا بیشتر ازدواج کند و این قضیه بیشتر در جوامع سنتی رایج است.


وی افزود: کودکان از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه هستند و خطر تعرض افراد گوناگون در خانواده یا اجتماع، همواره آنها را تهدید می‌کند. یکی از خطرات بالقوه در مورد کودکان، کودک‌آزاری است؛ کودک آزاری با کودک همسری رابطه متقابل و تنگاتنگی داشته و در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد. این آسیب اجتماعی در ایران نیز از سوی هنجارهای سنتی و فرهنگی و یک تعداد خاصی از افراد جامعه مورد تأیید قرار گرفته است و اکثر آحاد جامعه با این پدید مخالف هستند. در این پدیده اجتماعی دختران بیشتر در معرض آسیب هستند و آسیب‌ها و عوارض شدیدی را متحمل می‌گردند.


این پژوهشگر حقوقی بیان کرد: با وجود اینکه تحقیقات متعدد حاکی از آسیب‌های متعدد پدیده کودک همسری است این پدیده در برخی از نقاط کشور امری شایع شده است. دلیل اصلی گرایش به کودک همسری شامل اطاعت‌پذیری بیشتر و محض دختران از پسران یا زنان از مردان و لذت‌جویی است که این بزرگ‌ترین آسیب و جدی‌ترین ظلمی است که علیه دختران انجام می‌شود.


صفدری عنوان کرد: از جدی‌ترین آسیب‌های کودک همسری بارداری زودهنگام است که یکی از خطرناکترین عواقب پدیده کودک همسری است. در این بارداری خطر مرگ نوزاد و مادر بسیار بالاست. در اکثر موارد خشونت و سوءاستفاده جنسی را دختران در کودک همسری تجربه می‌کنند.


وی گفت: در سطح جهانی کودک همسری مصداق بارز نقض حقوق بشر و نمونه‌ای از خشونت جنسیتی است. بر اساس مفاد پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کودک به کسی اطلاق می‌گردد که سن او کمتر از 18 سال باشد. امروزه به غیر از رسم قومی و قبیله‌ای، آسیب‌های اجتماعی خانواده از جمله فقر، محرومیت از تحصیل، اعتیاد و مهاجرت در راستای کاهش بار اقتصادی و تامین هزینه های ناشی از اعتیاد خانواده از عوامل ازدواج زودرس کودکان محسوب می‌شود.


این پژوهشگر حقوقی بیان کرد: پیامدهای روانی کودک همسری شامل شیوع اختلالات خلقی از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس، فقدان رسیدن به استقبال شخصی و بلوغ فکری، جدایی از خانواده و دوستان است؛ همچنین پیامدهای اجتماعی کودک همسری ثبت نشدن ازدواج‌ها و نداشتن اوراق هویتی، ظهور پدیده کودک بیوه خشونت خانگی و همسر آزاری، رشد بی رویه جمعیت پنهان در مناطق حاشیه‌ای، تن فروشی، فرار از خانه، کارتن خوابی، محرومیت تحصیلی، فاصله سنی زیاد با همسر، خودسوزی و خودکشی است. پیامدهای جسمی کودک همسری هم افزایش سقط جنین، زایمان زودرس، افزایش تولد نوزادان کم وزن در سنین نوجوانی، فشار زیاد برای بارداری و حاملگی و سایر بیماریها، بلوغ زودرس، سوء تغذیه، لگن باریک، زایمان طولانی، خونریزی شدید، عدم آگاهی از بهداشت باروری و تنظیم خانواده است.


صفدری اضافه کرد: کودک همسری یک ظلم بزرگ علیه کودکان است و باید برای جلوگیری از این پدیده اجتماعی هر چه زودتر قانون منع کودک همسری در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا بیش از این شاهد خبرهایی تلخ از جمله کودک آزاری و کودک همسری نباشیم کودک همسری را می‌توان مصداق بارز تجاوز به عنف علیه کودکان دانست چرا که پیامدهای غیرقابل جبرانی در آینده برای کودکان از جمله دختران در خانواده و اجتماع است.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته